Wipinä monipuolistaa Keusoten matalan kynnyksen palveluja
Wipinän kuuden kuukauden ajan kestävällä pilotilla jatkokehitetään syksyllä toimintansa päättäneen Matalan toimintamallia. Tavoite on kohdistaa matalan kynnyksen palveluita erityisesti yhteensovitettavia sosiaali- ja terveyspalveluja tarvitseville asiakkaille, jotka hyötyvät tehokkaasta moniammatillisesta yhteistyöstä.
Palvelu räätälöidään yksilöllisesti
Wipinän asiakkaaksi tullaan aina mielenterveys- ja päihdepalvelujen tai aikuissosiaalityön ohjaamana, mutta kun henkilö on jo Wipinän asiakas, palvelua voidaan käyttää ilman ajanvarausta.
Alkuvaiheessa asiakkaan kanssa työskentelee aikuissosiaalityön työntekijä, mielenterveys- ja päihdepalveluiden sairaanhoitaja sekä kokemusasiantuntija. Palvelu kuitenkin räätälöidään aina asiakkaalle yksilöllisesti hänen tarpeidensa mukaan.
– Wipinä on kohdennetulle asiakasryhmälle räätälöity matalan kynnyksen palvelu. Olemme halunneet jalostaa aiempaa Matala-vastaanottoa ja erityisesti parantaa mielenterveys- päihde- ja sosiaalipalveluiden yhteistyötä terveyspalveluiden kanssa. Perimmäinen tavoite on tietysti tarjota mahdollisimman hyvin kunkin asiakkaan tarpeisiin vastaavaa palvelua, kertoo aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalveluiden koordinoiva esimies Sirpa Litmanen.
Wipinä-toimintamallia pilotoidaan kuuden kuukauden ajan 1.11.2022–30.4.2023. Pilotin päättyessä arvioidaan, jatkuuko toiminta.
Lisätiedot:
Sirpa Litmanen
sirpa.litmanen@keusote.fi, p. 050 497 0577
Koordinoiva esimies, Aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelut
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Valtuustoseminaarin pääaiheena palveluverkko ja talous8.5.2025 18:23:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) valtuustoseminaarissa torstaina 8.5.25 käytiin perusteellista ja taustoittavaa keskustelua hyvinvointialueen rahoituksesta, taloudesta ja tulevista hyvinvointialueen tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman säästötoimenpiteistä.
Turvallista ja tavallista arkea ikäihmisten perhehoidossa5.5.2025 13:45:04 EEST | Tiedote
Perhehoito tarjoaa mielekästä ja ihmisläheistä työtä ikäihmisten parissa. Sen ytimessä on tavallinen ja turvallinen perhe-elämä yksityiskodeissa. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) järjestää kolme infoiltaa kaikille ikäihmisten perhehoitajan tehtävästä kiinnostuneille.
Valtioneuvosto hyväksyi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman29.4.2025 13:28:49 EEST | Tiedote
Valtioneuvosto on tehnyt 6.3.2025 päätöksen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) lainanottovaltuuden muuttamisesta vuodelle 2025. Päätöksen ehtona oli päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimittaminen valtiovarainministeriölle, jonka tarkoituksena on varmistaa alueen kyky hoitaa lainavelvoitteensa ja järjestää lakisääteiset palvelut.
Lähipalveluiden saatavuus turvataan – Keusote kehittää palveluverkkoaan asukkaita varten24.4.2025 18:35:46 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) valmistelee palveluverkoston uudistamista tulevina vuosina. Tärkein asia ei kuitenkaan muutu: sosiaali- ja terveyspalvelut pysyvät asukkaiden saatavilla. Kehittämistyön tavoitteena on varmistaa, että pystymme tarjoamaan lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut oikea-aikaisesti, laadukkaasti ja sujuvasti – myös tulevaisuudessa.
Keusoten uusin digipalvelu on näppärä ja turvallinen chat23.4.2025 08:24:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusoten) uuden OmaKeusote-mobiilisovelluksen chat-palvelu on helppo ja turvallinen tapa hoitaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita. Keusoten chatissa asiakas kohtaa aina Keusoten omat sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaiset.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme