Wishful Information -single avaa Tuomo & Markus -voimaduon tulevan Game Changing -albumin uniikin äänimaiseman

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon toinen albumi Game Changing ilmestyy lokakuussa 2022 ja ensimmäinen single Wishful Information julkaistaan kesän kynnyksellä 27. toukokuuta. Samana päivänä yhtye esiintyy Wilco-yhtyeen kuratoimassa Solid Sound Festival -tapahtumassa, joka järjestetään Pohjois-Amerikan suurimmassa modernin taiteen museossa MASS MoCAssa, Massachusettsissa.

Tuomo & Markus. Kuva: Tero Ahonen
Singlebiisi, Jonathan Wilsonin Fivestar-studiolla Los Angelesissa äänitetty Wishful Information kertoo valeuutisten ja sosiaalisen median polaarisuuden sekoittamasta ajastamme, sen aiheuttamista peloista ja manipulaatiosta. Se ottaa kantaa maailman tilaan, jossa mikään ei ole enää ei ole normaalia, saati uutta normaalia.

”Biisihän itse asiassa syntyi jo ennen Ukrainan sotaa tai pandemiaa, mutta sen tematiikka taitaa olla moninkertaisesti ajankohtaisempi juuri nyt. Näin jälkikäteen tuntuu, että ihmiskunnan haasteet vuonna 2019 oli vielä lasten leikkiä verrattuna nykyhetkeen. Toisaalta me pyrittiin hakemaan lohtua tähän dystopiaan 60-70-lukujen lämpimästä psykedeelisestä äänimaisemasta ja välttelemään turhaa sormella osoittelua”, Tuomo ja Markus pohtivat.

Tuomo & Markus -duo tunnetaan etenkin Yhdysvaltojen folkrock-americana-ympyröissä sen verran lämpimästi, että heidän musiikkiaan on kutsuttu “Nordic americanaksi”. Eikä vähiten duon toisen osapuolen Markus Nordenstrengin vuosikymmeniä jatkuneen uutteran kansainvälisen verkostoitumisen vuoksi – ensin The Latebirds-yhtyeen kanssa, sittemmin viime vuosina muun muassa Ilmiliekki Quartetista, Quintessence-yhtyeestä ja menestyksekkäistä soul-soololevyistään tunnetun Tuomo Prättälän kanssa.

Rolling Stone -lehden pitkäaikaisen toimittaja-kriitikon David Fricken kirjoittamissa Game Changing -albumin hihanuoteissa duon musiikkia kuvaillaan “psykedeelisen Helsinki-soundin puhalluksena Los Angelesin Laurel Canyonin läpi”. Fricken sanoilla on kaikupohjaa – Tuomo & Markus nojaavat ylpeästi ja taiten elettyyn traditioon ja yhdistelevät rakastamaansa americanaa, soulia, folkia, jazzia ja psykedeliaa sekä laulaja-lauluntekijäperinnettä omaksi tunnistettavaksi soundikseen.

Lokakuussa julkaistava Game Changing on uniikki levy myös formaatiltaan, sillä se on tiettävästi ensimmäinen suomalainen immersiivinen Dolby Atmos -albumijulkaisu. Albumi julkaistaan myös perinteisissä CD- ja vinyyliformaateissa.

Pääosin Yhdysvalloissa äänitetyllä albumilla kuullaan myös Tuomo & Markus -duon pitkäaikaista taustayhtyettä, johon kuuluvat trumpetisti Verneri Pohjola, rumpali Juho Viljanen, pedal-steel-velho Miikka McGyver Paatelainen ja basisti Jere Ijäs. Vierailijoina ovat lisäksi Jonathan Wilson sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.

@tuomomarkus

Tuomo & Markus. Kuva: Tero Ahonen
Wishful Information -singlen kansi.
Tuomo & Markus. Kuva: Tero Ahonen

Vihdin kesäteatterin Diivat-näytelmässä rakkaus on lämmöllä ohjaava kohtalon sormi28.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Vihdin kirkonkylän kesäteatterissa saa 9. heinäkuuta ensi-iltansa yhdysvaltalaisen lakimiehen ja näytelmäkirjailijan Ken Ludvigin vuonna 2004 käsikirjoittama ja Reita Lounatvuoren kääntämä näytelmä Diivat, alkuperäisnimeltään Leading Ladies. Ludvigin kansainvälisesti vuodesta toiseen menestyneen, sukupuolirooleja ja -oletuksia surutta pöllyttävän komedian ohjaa teatteritaiteen ammattilainen Antti Taipale, joka tunnetaan myös suosittuna drag queen -hahmona Sheila.

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin yhteislevyn ensimmäinen single ja video Dry Bones sekoittaa pyhäkoulukauhua mustaan gospeliin9.6.2022 13:28:02 EEST | Tiedote

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar äänittivät vuonna 2018 eepeellisen vereviä tulkintoja vanhoista gospel-biiseistä, mutta eivät saaneet kyllikseen sielua ravitsevasta tripistä rockmusiikin juurille. Armoitettujen pelimannien vuonna 2017 alkanut yhteinen “helvetillisen ja taivaallisen pitkä matka” on eskaloitunut syksyllä ilmestyväksi Believe It Or Not -albumiksi (Stupido Records), jonka ensimmäinen single ja video Dry Bones julkaistaan 16. kesäkuuta.

ELMU-säätiö julkisti vuoden 2022 apurahapäätökset – valtaosa haki tukea konserttitoimintaan tai koulutukseen3.6.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

ELMU-säätiö on julkistanut vuonna 2022 myöntämänsä apurahat. Säätiö sai lähes yhtä monta hakemusta kuin viime vuonna, kaikkiaan 168 kappaletta. Valtaosa hakemuksista kohdistui Konserttitoiminta-kategoriaan, toiseksi eniten apurahoja haettiin koulutukseen. Vastuullisuuteen liittyviä hakemuksia tuli vain muutamia, joka kertonee asian heikosta tuntemuksesta – ELMU-säätiö toivookin, että vastuullisuus saisi tulevaisuudessa enemmän huomiota elävän musiikin toimialalla.