Woodio Oy

Woodio muuttaa Metsä Boardin sivuvirtahakkeen kylpyhuoneen design-tuotteeksi

Kylpyhuoneen kalusteita massiivipuukomposiitista valmistava Woodio lanseeraa tänään mallistoonsa uuden ekologisen puuraaka-aineen. Uuden materiaalin nimi Woodion valikoimassa on Natural Birch. Raaka-aineen innovatiivinen käyttö antaa uuden elämän Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Boardin Joutsenon tehtaan sivuvirtana syntyvälle koivuhakkeelle. Joutsenon tehdas on yksi maailman suurimmista ja moderneimmista valkaistun kemihierteen tuotantolaitoksista.
Woodio Soft40 malja-allas uudella Natural Birch koivuhakkeella. Kuva Riikka Kantinkoski

Ennen kuin sivuvirtahake päätyy kylpyhuoneen design-tuotteeksi, se käy läpi seulontaprosessin, jossa siitä syntyy tasalaatuista ja ominaisuuksiltaan sopivaa Woodion tuotantoon. Seulonnasta huolimatta puuhakkeen muoto ja rakenne pysyvät ennallaan kunnioittaen puun alkuperää - ja tässä piileekin materiaalin kauneus. Uuden Woodio Natural Birch -materiaalin väri on maanläheisen vaaleanruskea ja rakenne orgaaninen ja yllätyksellinen, sillä hake on kulkeutunut tehtaan eri vaiheiden läpi.

”Woodion tuotannon ylösskaalaus edellyttää muun muassa teollisen raaka-ainelähteen löytämisen. Nyt markkinoille tuotu uusi raaka-aine on selkeä virstanpylväs ylösskaalausmatkalla ja on hienoa nähdä Metsä Groupin tuotannon sivuvirta näin kauniissa käytössä. Samalla tuotteen ympäristöjalanjälki pienenee entisestään.” kuvaa nyt saavutettua kehitysvaihetta Metsä Springin toimitusjohtaja ja Woodion hallituksen jäsen Niklas von Weymarn.

Woodio-materiaalin ominaisuudet ovat arkikäytössä samat kuin perinteisellä keramiikalla. Merkittävänä erona on Woodio-materiaalin lähes hiilineutraali tuotantomenetelmä, joka ympäristöystävällisenä vaihtoehtona vähentää merkittävästi ilmansaasteita ja CO2-päästöjä keramiikkateollisuuteen verrattuna. Materiaali on täysin vedenkestävä, iskunkestävä ja ympäristöystävällinen, ja se myös toimii hiilinieluna käyttöaikansa. Woodio-altaan voi hyödyntää energiajätteenä.

”Näemme maailman nykytilanteen sellaisena, että siirtyminen kiertotalouteen on välttämätöntä. Meidän kaikkien on oltava tietoisia valinnoistamme ja niiden vaikutuksista ympäristöömme – oli kyse oikeastaan mistä tahansa. Esimerkiksi keramiikan valmistuksen suuret hiilidioksidipäästöt eivät ole yleistä tietoa samalla tavalla kuin vaikkapa liikenteen päästöt. Woodio-materiaali on ympäristöystävällinen vaihtoehto keramiikalle ja muille vastaaville materiaaleille, joita käytetään kylpyhuonekalusteiden valmistuksessa." kertoo Woodion toimitusjohtaja ja perustaja Petro Lahtinen. ”Etsimme jatkuvasti uusia raaka-aineita, jotka voisivat parantaa materiaalimme ominaisuuksia ja tehdä siitä entistä ympäristöystävällisemmän. Visiomme on tulla maailman johtavaksi eco-design brändiksi ja tehdä sitä kautta osuutemme ilmastomuutoksen torjuntaan materiaali-innovaatiomme avulla.” hän jatkaa.

Jokainen askel on merkityksellinen hiilijalanjäljen pienentämisessä. Kaikki Woodio-tuotteet valmistetaan Suomessa yrityksen omalla tehtaalla lähes hiilineutraalia valmistusprosessia hyödyntäen. Woodio pystyy vähentämään tuotteidensa hiilijalanjälkeä huomattavasti hyödyntämällä pääasiassa biopohjaisia raaka-aineita sekä kehittämänsä tuotantoteknologian avulla. Tuotanto ei käytä vettä lainkaan, eikä tuotannossa ole paljon energiaa kuluttavia vaiheita, toisin kuin keramiikan polttamisessa. Esimerkiksi Woodio-pesualtaan hiilijalanjälki on 80% pienempi verrattuna keraamisiin altaisiin. Lisäksi Woodio materiaalin keveys vähentää päästöjä myös logistiikassa.

Kuvat

Woodio Soft40 malja-allas / Natural Birch. Kuva Riikka Kantinkoski
Woodio Soft40 malja-allas / Natural Birch. Kuva Riikka Kantinkoski
Woodio Soft40 malja-allas / tuotekuva
Woodio Soft60 malja-allas / tuotekuva

Woodio Oy
Kaikukatu 2C

Woodio

Woodio on suomalainen, vuonna 2016 perustettu, eco-design ja materiaaliteknologiayritys. Woodion kehittämä materiaali on maailman ensimmäinen täysin vedenkestävä, puuhakkeesta valmistettu massiivipuukomposiitti. Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland merkki palkitsi Woodion syyskuussa 2019 Vuoden Designteko -tunnustuksella. Huhtikuussa 2019 Woodio palkittiin innovaatiostaan ja muotoilustaan Design Plus by ISH -palkinnolla, jonka myöntää Saksan muotoiluneuvosto. Woodion tavoitteena on tehdä kylpyhuoneista ekologisempia ja mielenkiintoisempia uuden materiaalin avulla. Woodio-tuotteiden hiilijalanjälki, niiden koko elinkaaren ajan, on huomattavasti pienempi kuin muilla ratkaisuilla.

Seuraa Woodiota: Instagram Facebook Pinterest