WSOY julkaisee kirjan modernin historian suurimmasta vakoiluskandaalista 17.9.

Pysyvästi merkitty -teoksessa Yhdysvaltain hallituksen vakoiluskandaalin paljastanut Edward Snowden kertoo tarinansa ensi kertaa omin sanoin. Teos ilmestyy samana päivänä maailmanlaajuisesti.

”Nimeni on Edward Joseph Snowden. Olin ennen hallituksen palveluksessa, mutta nykyisin teen töitä kansalle.”
Edward Snowden

Vuonna 2013 tuntematon nuori mies nousi otsikoihin kaikkialla maailmassa. Hän paljasti, että Yhdysvaltain hallitus oli rakentanut salaa järjestelmän, joka pystyi poimimaan ja tallentamaan joka ikisen puhelun, tekstiviestin ja sähköpostin – missä tahansa.

Edward Snowdenin paljastukset ovat puistattavan lähellä tieteiskirjallisuuden ennustuksia kaikkia ja kaikkea valvovasta kontrolliyhteiskunnasta, jossa mikään ei ole yksityistä.

Pysyvästi merkitty (alkuteos Permanent Record) on terävän ironinen omaelämäkerta, jossa Edward Snowden käy läpi uskomattoman urakehityksensä. Miten anarkistinen järjestelmäinsinööri päätyi auttamaan Yhdysvaltain hallitusta rakentamaan maailmanhistorian tehokkaimman vakoilujärjestelmän? Ja miksi hän päätti lopulta paljastaa sen ja ryhtyä henkensä kaupalla kansalaisyhteiskunnan puolustajaksi?

”Sananvapaus ja yksityisyydensuoja ovat polttavampia kysymyksiä kuin ehkä koskaan modernin historiamme aikana. Nämä molemmat kysymykset kiteytyvät Edward Snowdenin hämmästyttävään tarinaan, ja tämän kirjan julkaiseminen on meille suomalaisena kirjankustantajana aivan erityisen tärkeä hanke”, sanoo kustantaja Henrikki Timgren.

Edward Snowden syntyi Elizabeth Cityssä, Pohjois-Carolinassa, ja varttui Fort Meaden varjossa. Hän on koulutukseltaan järjestelmäinsinööri, joka työskenteli Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelu CIA:n palveluksessa ja kansallisen turvallisuuspalvelun NSA:n alihankkijana. Hän on saanut yleishyödyllisestä työstään lukuisia palkintoja, kuten Right Livelihood -palkinnon ja Carl von Ossietzsky -mitalin International League for Human Rightsiltä. Nykyisin hän toimii Freedom of the Press Foundationin johtoryhmän puheenjohtajana.

Lisätiedot ja yhteydenotot:
WSOY, kustantaja Henrikki Timgren, Henrikki.Timgren@wsoy.fi, puh. +358 44 3210 666

Arvostelukappaleet:
tiedotus@wsoy.fi

Edward Snowden. Kuva Lindsay Mills

Leena Balme WSOY:n suomennetun kaunokirjallisuuden kustantajaksi1.4.2019 09:00:00 EESTTiedote

Kustantajana 1.4. aloittava Leena Balme vastaa WSOY:n suomennetun kaunokirjallisuuden kustannusohjelmasta. Balme on toiminut suomennetun kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkönä elokuusta 2017 lähtien. Aiemmin Balme on työskennellyt kustannustoimittajana muun muassa Gummeruksessa ja Teoksessa sekä kustannuspäällikkönä Isossa-Britanniassa. ”Maailma pienenee vauhdilla ja kaikki tieto leviää hetkessä ympäri maailman. Toisaalta kuilut eri ihmisryhmien välillä kasvavat, ja ymmärrys toista kohtaan on joskus vähäistä. Kirjallisuus on hieno keino kurkottaa toiseen maahan ja mieleen. Me tarvitsemme hyvin suomennettua kirjallisuutta, tärkeitä puheenvuoroja ja viihdyttäviä tarinoita. On ilo ja kunnia olla jatkamassa tätä työtä juuri WSOY:ssä”, sanoo Leena Balme. WSOY:n kotimaisen ja suomennetun kaunokirjallisuuden toimitukset jatkavat tiivistä yhteistyötään. WSOY:n kotimaisen kaunokirjallisuuden kustantajana ja monissa kirja-alan luottamustehtävissä toimiva Anna-Riikka Carlson toivoo kaunokirjall