WWF vertasi sijoittajien salkkuja ilmastotavoitteisiin – Elon keskeisenä tavoitteena sijoituskohteisiin vaikuttaminen

WWF julkisti joulukuussa tutkimuksen eurooppalaisten instituutiosijoittajien sijoitussalkuista. Työeläkeyhtiö Elon sijoitussalkun rakenne on melko hyvin linjassa Pariisin ilmastotavoitteiden kanssa. Vaikuttaminen sijoituskohteisiin ja päättäjiin yhdessä sijoittajayhteisön kanssa on keskeinen keino Elon salkun kehittämisessä.

WWF:n skenaarioanalyysissa tutkittiin, miltä suurten eurooppalaisten sijoittajien osake- ja yrityslainasalkut näyttävät ilmastonmuutoksen näkökulmasta viiden vuoden päästä ja miten sijoitussalkkujen rakenne on linjassa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden kanssa.

Tutkimus oli edellistä laajempi, kun osakesijoitusten lisäksi huomioitiin myös yrityslainat. Nyt vertailtiin sijoituksia 1,75 asteen ilmastonlämpenemiseen aiemman 2 asteen sijaan. 1,75 asteen lämpötilatavoite on toistaiseksi tiukin Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n ilmastoskenaario.

­­ Skenaarioanalyysit ovat hyvä työkalu, jolla saadaan yhä kattavampia arvioita ilmastonmuutoksesta, vaikka ne eivät otakaan huomioon sijoituskohteiden tuotteiden ja palveluiden positiivisia vaikutuksia. Käytämme skenaarioanalyysejä yhtenä työkaluna muiden joukossa ilmastonmuutoksen riskien ja mahdollisuuksien arvioinnissa, sanoo Elon vastuullisen sijoittamisen päällikkö Kirsi Keskitalo.

WWF:n tutkimuksen perusteella Elon osake- ja yrityslainasijoitukset ovat hyvin linjassa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden kanssa kivihiilen käytössä energiatuotannossa. Uusiutuvaa energiaa on riittävästi yrityslainasalkussa, mutta osakesijoituksissa jäädään jonkin verran tavoitteesta. Toisaalta Elolla on uusiutuvan energian sijoituksia muissa omaisuuslajeissa, kuten infrasijoituksissa tuuli- ja aurinkovoimaa.

Tavoitteenamme ei ole systemaattisesti poissulkea yhtiöitä, vaan vaikuttaa niihin. Elo on ollut aktiivisesti vaikuttamassa, jotta yhtiöt laatisivat tiukempia tavoitteita kohti vähähiilisyyttä, sanoo Keskitalo.

Vaikuttamistoimia kohdennetaan erityisesti salkussa oleviin eurooppalaisiin yhtiöihin, joilta odotetaan selkeitä toimenpiteitä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Elo vaikuttaa yhtiöihin ja poliittisiin päättäjiin mm. Euroopan suurimman ilmastonmuutosta torjuvan sijoittajien yhteistyöverkoston IIGCC:n jäsenenä ja Climate Action 100+ projektin kautta. Näin voimme aidosti mahdollistaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamisen.

Eläkesijoittajana Elon vastuut eläkkeiden maksamisesta ulottuvat vuosikymmenten päähän, tuleville sukupolville. Ilmastonmuutos ja siihen liittyvä hiiliriski on huomioitava osana sijoitusten riskiarviointia ja tuottonäkymiä. Elon tavoitteena on, että yli puolet sijoituskohteista, suorat osake- ja yrityslainasijoitukset sekä kaikki infra- ja reaalisijoitukset, olisivat vuoteen 2025 mennessä sellaisia, joilla on positiivinen vaikutus ympäristöön tai yhteiskuntaan, kertoo osakesijoitusjohtaja Jukka Vähäpesola.

Vastuullisen sijoittamisen päällikkö Elo, Kirsi Keskitalo p. 040 730 6657 kirsi.keskitalo@elo.fi

Osakesijoitusjohtaja Elo, Jukka Vähäpesola p. 020 703 5342, jukka.vahapesola@elo.fi

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin 520 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme 240 000 eläkkeensaajasta ja noin 24 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat. www.elo.fi

Arbetspensionsbolaget Elos delårsrapport 1.1−31.3.2019: Stark inledning på året för Elo – placeringsintäkterna 5,2 %30.4.2019 09:12:34 EESTTiedote

Arbetspensionsbolaget Elos placeringar gav i januari–mars en avkastning på 5,2 procent, dvs. 1 160 miljoner euro. Placeringarnas marknadsvärde uppgick vid utgången av mars till 23,4 miljarder euro. Aktiemarknaden uppnådde en av de bästa avkastningsperioderna sedan hösten 2009, även om osäkerheten om världsekonomins utveckling ökade.