WWF vertasi sijoittajien salkkuja ilmastotavoitteisiin – Elon keskeisenä tavoitteena sijoituskohteisiin vaikuttaminen

WWF julkisti joulukuussa tutkimuksen eurooppalaisten instituutiosijoittajien sijoitussalkuista. Työeläkeyhtiö Elon sijoitussalkun rakenne on melko hyvin linjassa Pariisin ilmastotavoitteiden kanssa. Vaikuttaminen sijoituskohteisiin ja päättäjiin yhdessä sijoittajayhteisön kanssa on keskeinen keino Elon salkun kehittämisessä.

WWF:n skenaarioanalyysissa tutkittiin, miltä suurten eurooppalaisten sijoittajien osake- ja yrityslainasalkut näyttävät ilmastonmuutoksen näkökulmasta viiden vuoden päästä ja miten sijoitussalkkujen rakenne on linjassa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden kanssa.

Tutkimus oli edellistä laajempi, kun osakesijoitusten lisäksi huomioitiin myös yrityslainat. Nyt vertailtiin sijoituksia 1,75 asteen ilmastonlämpenemiseen aiemman 2 asteen sijaan. 1,75 asteen lämpötilatavoite on toistaiseksi tiukin Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n ilmastoskenaario.

­­ Skenaarioanalyysit ovat hyvä työkalu, jolla saadaan yhä kattavampia arvioita ilmastonmuutoksesta, vaikka ne eivät otakaan huomioon sijoituskohteiden tuotteiden ja palveluiden positiivisia vaikutuksia. Käytämme skenaarioanalyysejä yhtenä työkaluna muiden joukossa ilmastonmuutoksen riskien ja mahdollisuuksien arvioinnissa, sanoo Elon vastuullisen sijoittamisen päällikkö Kirsi Keskitalo.

WWF:n tutkimuksen perusteella Elon osake- ja yrityslainasijoitukset ovat hyvin linjassa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden kanssa kivihiilen käytössä energiatuotannossa. Uusiutuvaa energiaa on riittävästi yrityslainasalkussa, mutta osakesijoituksissa jäädään jonkin verran tavoitteesta. Toisaalta Elolla on uusiutuvan energian sijoituksia muissa omaisuuslajeissa, kuten infrasijoituksissa tuuli- ja aurinkovoimaa.

Tavoitteenamme ei ole systemaattisesti poissulkea yhtiöitä, vaan vaikuttaa niihin. Elo on ollut aktiivisesti vaikuttamassa, jotta yhtiöt laatisivat tiukempia tavoitteita kohti vähähiilisyyttä, sanoo Keskitalo.

Vaikuttamistoimia kohdennetaan erityisesti salkussa oleviin eurooppalaisiin yhtiöihin, joilta odotetaan selkeitä toimenpiteitä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Elo vaikuttaa yhtiöihin ja poliittisiin päättäjiin mm. Euroopan suurimman ilmastonmuutosta torjuvan sijoittajien yhteistyöverkoston IIGCC:n jäsenenä ja Climate Action 100+ projektin kautta. Näin voimme aidosti mahdollistaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamisen.

Eläkesijoittajana Elon vastuut eläkkeiden maksamisesta ulottuvat vuosikymmenten päähän, tuleville sukupolville. Ilmastonmuutos ja siihen liittyvä hiiliriski on huomioitava osana sijoitusten riskiarviointia ja tuottonäkymiä. Elon tavoitteena on, että yli puolet sijoituskohteista, suorat osake- ja yrityslainasijoitukset sekä kaikki infra- ja reaalisijoitukset, olisivat vuoteen 2025 mennessä sellaisia, joilla on positiivinen vaikutus ympäristöön tai yhteiskuntaan, kertoo osakesijoitusjohtaja Jukka Vähäpesola.

Vastuullisen sijoittamisen päällikkö Elo, Kirsi Keskitalo p. 040 730 6657 kirsi.keskitalo@elo.fi

Osakesijoitusjohtaja Elo, Jukka Vähäpesola p. 020 703 5342, jukka.vahapesola@elo.fi

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 22 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Kysely: Selvä enemmistö työntekijöistä uskoo nauttivansa esimiehensä luottamusta22.3.2019 06:49:00 EETTiedote

Suomalaisilla työpaikoilla työntekijät uskovat oman esimiehensä luottavan heihin. Esimiehet koetaan myös helposti lähestyttäviksi. Toisaalta osa työntekijöistä ei koe tulevansa kuulluksi työyhteisössään. Lisäksi heikko työkyky ja riittämätön palautuminen ovat vahvassa yhteydessä toisiinsa. Tiedot käyvät ilmi työeläkeyhtiö Elon työyhteisömittarin 10 000 vastauksen otoksesta.

Tutkimus: Epävarmuus syö työssä jatkamishalukkuutta – apu voi löytyä ikäjohtamisesta13.3.2019 14:26:45 EETTiedote

Työpaikalla koettu taloudellinen epävarmuus on yhteydessä eläkehalukkuuteen. Koetun epävarmuuden lieventäminen ikääntyvillä työntekijöillä olisi yksi keino työurien pidentämiseksi. Asiaa tarkasteltiin työeläkeyhtiö Elon yhteiskuntasuhdejohtaja Katja Veirton lisensiaattitutkimuksessa. Tutkimus perustui Tilastokeskuksen työolotutkimuksen aineistoon yksityisen sektorin yli 50-vuotiaista palkansaajista.

Pro gradu: Kuntoutujan omalla motivaatiolla ja ammatillisen kuntoutuksen onnistumisella on vahva yhteys21.2.2019 10:21:51 EETTiedote

Yli kaksi kolmasosaa (67 %) omasta aloitteestaan ammatillisen kuntoutuksen pariin hakeutuneista kävi kuntoutusprosessin onnistuneesti läpi. Sen sijaan hylättyjen työkyvyttömyyseläkehakemusten kautta alkaneista kuntoutuksista puolet epäonnistui. Työpaikoilla varhaisen tuen malli voi auttaa vaarassa olevan työntekijän avun äärelle. Nuoret kuntoutuvat selvästi todennäköisemmin kuin iäkkäämmät henkilöt.