Y-Säätiö ostaa Nuorisosäätiöltä 595 asuntoa

Kauppa varmistaa sen, että asunnot pysyvät myös jatkossa nuorten vuokrattavina. Kyseessä on kiinteistökauppa, jonka mukana ei siirry esimerkiksi henkilöstöä. Y-Säätiö on sitoutunut edistämään kohtuuhintaista vuokra-asumista Suomessa.

Kohtuuhintaiseen vuokra-asumiseen erikoistunut Y-Säätiö ostaa Nuorisosäätiöltä 595 nuorille tarkoitettua ARAVA-lainoitettua vuokra-asuntoa. Kiinteistöt sijaitsevat pääosin Uudellamaalla. Kauppaan sisältyy asuintalot myös Lahdessa, Hollolassa, Orimattilassa ja Lappeenrannassa.

Y-Säätiö on pitkänlinjan asunnottomuustoimija ja Suomen neljänneksi suurin vuokranantaja. Y-Säätiö on poliittisesti sitoutumaton säätiö, eikä tavoittele toiminnallaan voittoa.

Asunnot säilyvät alle 30-vuotiaille tarkoitettuina nuorisoasuntoina ja nykyisten asukkaiden vuokrasopimukset pysyvät ennallaan. Ostettavia kiinteistöjä sitoo ARAVA- ja STEA-rahoitusten tuomat rajoitteet. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että asuntojen käyttötarkoituksen on pysyttävä samana.

Y-Säätiö ja Nuorisosäätiö ovat päättäneet solmia asunnoista esikauppasopimuksen. Lopullinen kauppa on tarkoitus hyväksyä toukokuun aikana. Kauppa edellyttää Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn sekä sosiaali- ja terveysministeriön hyväksynnän. ARA määrittelee asuntojen luovutushinnan.

Asunnot siirtyvät Y-Säätiön hallintaan 1.6.2021. Asuntoja vuokraa jatkossa Y-Säätiön kokonaan omistama M2-Kodit, joka on keskittynyt ARA-vuokra-asuntojen vuokraamiseen.

”Me Y-Säätiössä haluamme tällä kaupalla varmistaa, että nuorten asuminen jatkuu onnistuneesti ja on turvattu myös tulevaisuudessa. Yhteiskuntamme ei kaipaa yhtään lisää asunnottomuudesta kärsiviä nuoria”, Y-Säätiön toimitusjohtaja Juha Kaakinen sanoo.

Y-Säätiön toiminnan keskiössä on asukkaiden sosiaalinen ja taloudellinen hyvinvointi. Säätiö tarjoaa kaikille asukkailleen erimerkiksi asumisneuvojien tuen. Säätiö tukee asukkaitaan myös työllistymisessä.

”Ihmisen elämässä aikuistuminen ja itsenäistyminen on herkkä elämänvaihe, jossa turvallisilla asuinolosuhteilla on suuri merkitys. Oma pysyvä koti antaa mahdollisuuden panostaa opintoihin, työssäkäyntiin ja ihmissuhteisiin”, Kaakinen sanoo.

Juha Kaakinen, Y-Säätiön toimitusjohtaja
juha.kaakinen@ysaatio.fi