Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ryVihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ry

Ydinenergialaki on uudistettava!

Vihreät nuoret sekä Tieteen ja teknologian vihreät vaativat ydinenergia-alan lainsäädännön uudistamista mahdollistamaan sarjatuotettujen ydinvoimaloiden kaupallisen käyttöönoton.

“Sipilän hallituksen 2030-kivihiilikielto lähenee, ja myös turpeen ja muiden fossiilisten polttoaineiden käytöstä tulee luopua mahdollisimman pian. Kuntien ja teollisuuden on löydettävä vaihtoehtoisia tapoja tuottaa lämpöä. Nykyiseen määrään polttoon perustuvaa lämmöntuotantoa ei riitä kestävää polttoainetta metsien biodiversiteetin turvaamisen ja ilmastotavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta”, muistuttaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Brigita Krasniqi.

Yksi uusi ja polttoon perustumaton vaihtoehto lämmöntuotantoon ovat sarjatuotetut pienydinreaktorit. Olemassa olevien vahvojen kaukolämpöyhteyksien ansiosta Suomi voisi olla niiden käytössä uranuurtaja. Pienillä lämpöä tuottavilla ydinvoimaloilla on myös merkittävää potentiaalia teollisuuden päästöjen vähentämisessä ja vedyn tuottamisessa.

“Nykyinen ydinvoimalainsäädäntö on kuitenkin suunniteltu suurille yksittäisille ydinvoimalahankkeille, ja se ei tunnista tyyppihyväksyntää, minkä takia jokaiselle ydinvoimalalle on haettava erikseen lupa. Tyyppihyväksynnällä samaa aiemmin hyväksyttyä mallia voisi rakentaa ilman tarvetta uudelle kalliille lupaprosessille. Esimerkiksi ydinvoimaloiden sijoituspaikat tarvitsisivat kuitenkin edelleen erillisen hyväksynnän kuten nykyäänkin”, avaa Tieteen ja teknologian vihreiden puheenjohtaja Ville Seppälä

“On kuntien ja teollisuuden oma päätös, että millä tavalla niissä tuotetaan lämpöä kestävästi, mutta valtion ei pidä poissulkea yksittäisiä polttovapaita lämmöntuotantotapoja, jotta pääsemme ilmastotavoitteisiimme. Nykyinen lainsäädäntö kuitenkin rajoittaa kuntien ja teollisuuden mahdollisuuksia pienreaktoreiden käyttöön. Mitä enemmän keinoja meillä on käytössä, sitä rohkeampia voimme olla ilmastotoimissa”, päättää Vihreiden nuorten puheenjohtaja Peppi Seppälä.

Lisätietoja:

Peppi Seppälä
Puheenjohtaja, Vihreät nuoret
peppi.seppala@vihreatnuoret.fi

Brigita Krasniqi
Puheenjohtaja, Vihreät nuoret

Ville Seppälä
Puheenjohtaja, Viite - Tieteen ja teknologian vihreät
ville.seppala@vihreat.fi

Vihreät nuoret vaatii, että translakiuudistus käsitellään nyt27.10.2021 17:14:57 EEST | Tiedote

Vihreät nuoret vaatii, että translain uudistus käsitellään nyt ja että uudistus etenee ripeästi! Translain uudistus on lykkääntynyt koronan vuoksi ja nyt aikataulu on jälleen siirtymässä eteenpäin jopa kuukausilla. Ministeri Kiurun tulee noudattaa hallitusohjelmaa tai viime kädessä pääministeri Marinin tulee vaatia hallitusohjelman toteuttamista oman puolueensa ministeriltä. “Suomen translaki on ihmisoikeusloukkaus ja sen uudistaminen on tämän hallituksen yksi tärkeimpiä tehtäviä. Nyt vaarana on, että sen uudistaminen ei ehdi tälle hallituskaudelle. Näin ei saa missään nimessä antaa tapahtua, sillä transyhteisö on odottanut jo aivan liian pitkään. Tilanne on kestämätön ja eikä uudistuksen käsittelyä voida enää pitkittää”, toteaa puheenjohtaja Brigita Krasniqi. “Uudistuksessa tulee kiinnittää huomiota etenkin nuorten ja lasten asemaan. Emme voi tyytyä vaillinaiseen uudistukseen, joka jättää transnuoret ilman oikeuksiaan. Myös asiantuntijat ovat todenneet, että ikäraja asettaa nuoret ja

Vihreät nuoret vaatii hallitusta evakuoimaan Suomessa asuvien afgaanien perheenjäsenet Afganistanista ja lopettamaan pakkopalautukset Afganistaniin16.8.2021 12:45:20 EEST | Tiedote

“Ääri-islamistinen Taliban-järjestö on vallannut Afganistanin pääkaupungin Kabulin ja valta Afganistanissa on vaihtunut. Talibanin valtaannousu tulee lisäämään erityisesti naisiin ja vähemmistöihin kohdistuvia ihmisoikeusloukkauksia. Taliban ei salli naisten liikkumista yksin ulkona, eikä koulunkäynti ole sallittua yli 10-vuotiaille tytöille. Myöskin miehet pakotetaan tottelemaan Talibania väkivallan uhalla. Etnisiin vähemmistöihin kuuluvat ja ulkomaiden palvelukseen työskennelleet ovat vaarassa menettää henkensä”, painottaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Peppi Seppälä. “Tällä hetkellä perheenyhdistämistä on mahdollista hakea ainoastaan Suomen Delhin suurlähetystöstä Intiasta, mutta koronapandemian vuoksi Afganistanista ei ole päässyt laillisesti Delhiin lähes puoleentoista vuoteen. Perheenyhdistäminen ei käytännössä ole ollut mahdollista tänä aikana. Samalla Suomi on pakkopalauttanut ihmisiä Afganistaniin. Myös ihmisoikeusjärjestöt ovat kritisoineet pakkopalautuksia Afganistaniin”, m

Vihreät nuoret vaatii maa- ja metsätalousministeri Jari Leppää (kesk.) vetäytymään Timmermansin kirjeestä tai eroamaan1.7.2021 15:04:46 EEST | Tiedote

Vihreät nuoret vaatii sukupuolineutraalien vessojen lisäämistä kaupunkeihin!30.6.2021 16:02:56 EEST | Tiedote

“Kunnissa voidaan edistää vähemmistöjen oikeuksia monin eri keinoin. Vähemmistöjen oikeuksien edistäminen on jäänyt näissä kuntavaaleissa moniin symbolisiin keinoihin. Pride-liputus on tärkeä teko, mutta sateenkaarioikeuksien edistämisessä on tehtävä ennen kaikkea myös konkreettisia tekoja, joita on monia”, toteaa puheenjohtaja Brigita Krasniqi. “Julkinen tila kuuluu kaikille. Kyse on ensisijaisesti jokaisen ihmisen turvallisuudesta. Sukupuolivähemmistöt kohtaavat pahimmillaan väkivaltaa ja häirintää käyttäessään vessoja, jotka muut käyttäjät mieltävät heille vääriksi esimerkiksi ulkonäön perusteella”, muistuttaa puheenjohtaja Peppi Seppälä. “Etenkin kuntien omistamissa tiloissa kuten kirjastoissa tulee ottaa käyttöön sukupuolineutraalit vessat. Kuntien tulee myös tehdä yhteistyötä esimerkiksi kauppakeskuksien kanssa ja kartoittaa kunnan sukupuolineutraalit vessat sekä tiedottaa niistä tiedotuskanavissaan”, päättävät puheenjohtajat Brigita Krasniqi ja Peppi Seppälä.