Yepzon avaa ohjelmointirajapintansa – Valmet paikanninteknologian jatkokehittäjänä ensimmäisten joukossa

Paikannuslaitteita ja -palveluita kehittävä teknologiayritys Yepzon avaa ohjelmointirajapintansa kannustaakseen ihmisiä ja yrityksiä ympäri maailman jatkokehittämään laitteitaan osana uudenlaisia paikannusratkaisuja. Ensimmäisten joukossa rajapintaa hyödyntämässä on ollut suomalainen teknologiayritys Valmet uudella logistiikkapalvelullaan.

Yepzonin paikantimella ja Valmetin omaan automaatiojärjestelmään integroidulla Integrated Operations -tuotteella voidaan seurata maantiellä kulkevia konttikuljetuksia.

Rajapinnan avaaminen on mahdollista, koska Yepzon omistaa koko ekosysteeminsä mukaan lukien laitteet, palvelimet sekä mobiilisovellukset. Avoimen lähdekoodin mallin mukaisesti kuka tahansa voi kehittää teknologiaa edelleen tai yhdistää sitä omaan palveluunsa.

– Olemme aina pitäneet tuotteidemme jatkuvaa kehitystä tärkeänä, siksi loimme Yepzonin ekosysteemin alusta lähtien sellaiseksi, että siihen on helppo integroitua. Tavoitteemme on kerätä maailmanlaajuinen niin yrityksistä kuin yksityishenkilöistä koostuva kehittäjien verkosto tuottamaan uusia ideoita paikanninlaitteidemme käyttämiseen, kertoo Yepzonin perustaja Otto Linna.

Valmetin uusi palvelu seuraa kontteja reaaliajassa

Maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia-, automaatio- ja palvelutoimittaja Valmet on jo tarttunut avoimen ohjelmistorajapinnan mahdollisuuksiin. Yhtiö on kehittänyt Yepzonin teollisten laitteiden pohjalta palvelun asiakkaidensa logistiikan hallintaan. Yepzonin paikantimella ja Valmetin omaan Valmet DNA -automaatiojärjestelmään integroidulla Integrated Operations -tuotteella seurataan maantiellä kulkevia konttikuljetuksia. Palvelu tarjoaa vaihtoehdon perinteisesti konttien paikantamisessa käytettäville RFID-lukijoille ja -tunnisteille.

– RFID-tunnisteilla saadaan ainoastaan tieto siitä, että kontti on saapunut määränpäähänsä. Yepzonin mahdollistaman GPS-seurannan ansiosta tiedämme jatkuvasti, missä kontti tarkalleen liikkuu. Jokaisessa GPS-paikantimessa on ID, jonka avulla kontit pystytään identifioimaan ja jonka taakse voimme syöttää Valmetin tietokantaan asiakkaan haluamia tietoja, kuten kontin tilavuuden, huoltovälin ja paineluokan. Konttien reaaliaikaiset sijainnit tuodaan käyttöliittymäämme karttanäkymänä. Sillä saavutettava ennakoinnin mahdollisuus on logistiikkasuunnittelijalle valtava lisäarvo, kertoo Valmetin prosessiautomaation tuotepäällikkö Esa Sairanen.

Yepzon valikoitui Valmetin yhteistyökumppaniksi valmiin rajapinnan olemassaolon, sen helppouden sekä selkeiden ohjeistusten vuoksi.

– Yepzonin rajapinnassa tarvitsemamme tiedot olivat helposti saatavilla ja kommunikaatio saatiin toimimaan vain muutamalla komennolla. Normaalisti rajapintaratkaisuissa joudutaan nojautumaan voimakkaasti laitteen spesialisteihin. Yepzonin teknologian manuaali sen sijaan on selkeä ja yksinkertainen, joten ohjelmoijamme pystyivät hyödyntämään sitä itsenäisesti, Sairanen kertoo.

Tällä hetkellä palvelua pilotoidaan, ja ensimmäinen Valmetin asiakas ottaa sen käyttöön tammi–helmikuussa 2018.

Yepzon on osallistujana teknologiatapahtuma Slushissa 30.11.–1.12.2017.

Otto Linna, CEO
+358 43 217 0275, otto.linna@yepzon.com

Esa Sairanen, tuotepäällikkö, prosessiautomaatio
Valmet
+358 40 502 0584, esa.sairanen@valmet.com

Yepzonin teollisten laitteiden avoin lähdekoodi mahdollistaa teknologian kehittämisen ja yhdistämisen helposti eri palveluihin.
Yepzon omistaa koko ekosysteeminsä laitteineen, palvelimineen sekä mobiilisovelluksineen. Tämän vuoksi siihen on helppo integroitua.

Yepzon Oy kehittää helppokäyttöisiä mobiilipohjaisia paikannuspalveluita. Vuonna 2013 toimintansa aloittanut yhtiö työllistää suoraan 9 työntekijää ja noin 20 tuotekehittäjää alihankkijayrityksissä. Yepzonin globaali, mutta pääosin suomalainen omistus jakautuu eri aloilla vaikuttaville yksityissijoittajille. Yhtiön päätoimipiste sijaitsee Tampereella. Lontooseen rekisteröity Yepzon Ltd. on Yepzon Oy:n täysin omistama tytäryhtiö. Yhdysvaltojen Nevadaan rekisteröity Yepzon Inc. on yhteisyritys Global Expansion Solutionsin kanssa. Yepzon Enterprises India Pvt. Ltd on Yepzon Oy:n ja VVDN Technologiesin yhteisyritys Intian Delhissä. www.yepzon.com

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Tavoitteemme on tulla maailman parhaaksi asiakkaidemme palvelussa.

Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistykselliset palvelut ja automaatioratkaisut parantavat asiakkaidemme tuotantoprosessien luotettavuutta ja suorituskykyä sekä tehostavat raaka-aineiden ja energian käyttöä.

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.fi, www.twitter.com/valmetglobal

Vauhdikkaassa kasvussa oleva suomalainen Yepzon Oy hakee joukkorahoituskampanjalla tukea laajentumiseen7.9.2017 12:43Tiedote

Turvallisuus- ja paikannusalalla kansainvälisesti uraauurtava suomalainen innovaatioyritys Yepzon Oy on avannut julkisen osakeannin Invesdor-joukkorahoitusalustalla. Yhtiö kerää joukkorahoituksella maksimissaan 1,3 miljoona euroa, josta julkisen annin avauspäivään mennessä oli merkittynä yli 400 000 euroa. Ennakkomerkinnät kattavat yhtiön 450 000 euron minimitavoitteesta jo yli 90 %.

Seinäjoki panostaa työntekijöidensä turvallisuuteen – uusi henkilökohtainen hälytyslaite pilottikäyttöön28.3.2017 10:00Tiedote

Kiertävät terveydenhuollon työntekijät saattavat kohdata työssään ajoittain uhkaavia tilanteita. Heidän on pystyttävä tarvittaessa hälyttämään apua nopeasti ja huomaamattomasti. Seinäjoen kaupunki haluaa parantaa työntekijöidensä turvallisuutta, ja lähti pilotoimaan uudenlaista turvahälytysjärjestelmää yhdessä GPS-paikantimien teknologiajohtaja Yepzon Oy:n ja palveluntarjoajana toimivan Securitaksen kanssa.