Yhä useampi kertoo muuttaneensa ruokaostoksiaan – muutos näkyy siirtymänä edullisempiin tuotteisiin

Yhä useampi kertoo jo joutuneensa luopumaan tai vähentämään joidenkin ruokien ostamista. Kokonaisuutena ruoan ostaminen ei ole vähentynyt vaan pysynyt käytännössä ennallaan inflaatiosta huolimatta. Ruoka- ja juomatuotteiden kilo- ja litramyynti on laskenut vain 1-2 prosenttia kilo- ja litrahintojen kallistuessa keskimäärin noin 12 prosenttia vuoden viimeisellä neljänneksellä ajanjaksoon (Q4/2022 vs. Q4/2021). Tilanne on sama verratessa tammikuuta viime vuoden tammikuuhun eli keskihinnat eivät tammikuussa nousseet vaan näyttävät ainakin hetkeksi tasaantuneen.
Kokonaisuutta tarkastellessa kuluttajien ostokäyttäytymisen näkyvin muutos on siirtyminen edullisimpiin tuotteisiin. Samoja tuotteita, esim. juustoja, ostetaan edelleen, mutta valitaan monipuolisesta valikoimasta edullisempi vaihtoehto, kuten kaupan oma merkki.
- Hintoja vertaillaan aiempaa enemmän ja se näkyy myös ostopäätöksessä. Hinta onkin tällä hetkellä merkittävin ruoan ostamiseen vaikuttava asia. Toisaalta kuten kyselytutkimuksestakin näemme: kuluttajakäyttäytyminen on yksilöllistä ja osalle asiakkaista hinta ei ole vahvasti ruokaostoksia ohjaava tekijä. Hinnan rinnalla tämän hetken merkittävimpiä trendejä ovat helppous ja hyvinvointi. Meille on kaikissa tilanteissa tärkeää tarjota asiakkaillemme kattava valikoima, joka sisältää vaihtoehtoja eri hintaluokissa ja pitää hintatason olosuhteisiin nähden mahdollisimman edullisena, painottaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Yli 70 prosenttia asiakkaista ostaa punalapputuotteita kuukausittain
Punalaputetut 30 prosentin alennukseen merkityt tuotteet ja 60 prosentin ilta-ale herättävät paljon keskustelua ja siksi kysyimme asiakkailta nyt myös niistä. Hieman yli 70 prosenttia vastaajista ostaa punalapputuotteita vähintään kuukausittain. Yli 40 prosenttia vähintään viikoittain. Puolet vastaajista ei erityisemmin etsi punalapputuotteita, mutta ostaa niitä, jos sellainen sattuu sopivasti kohdalle. Rahan säästäminen on ehdottomasti merkittävin motivaatio punalapputuotteiden ostamiselle (80 %), mutta 55 prosenttia mainitsee syyksi hävikin estämisen pienellä ekoteolla. He, jotka eivät osta punalapputuotteita eivät koe niitä itselleen tarpeelliseksi tai vastaavat haluavansa jättää alennetun hinnan tuotteet hyllyyn niitä enemmän tarvitseville.
- Punalapputuotteiden saatavuus puhuttaa ja kyselyyn vastanneista punalapputuotteiden ostajista 40 prosenttia kokee, että niitä on joskus ollut paremmin saatavilla. Hieman yli neljännes kokee niiden saatavuuden kuitenkin hyväksi. On hyvä muistaa, että punalapputuotteiden puuttuminen myymälässä on myös merkki kaupan onnistuneesta ennakoinnista ja hävikin vähentämisestä – tuotteita punalaputetaan vain, jos niiden parasta ennen päiväys alkaa olla käsillä, muistuttaa Päällysaho.
Kampanjoinnilla huomio heviin
Hedelmä- ja vihannestuotteiden myynnin volyymi laski kuusi prosenttia ja tuotteiden hinta nousi kahdeksan prosenttia viime vuoden loppupuolella verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon (Q4/2022 vs. Q4/2021). Tähän muutokseen S-ryhmä vastasi tammikuussa käynnistyneellä Alle euron hevi -kampanjalla Prismoissa ja S-marketeissa. Kampanjalla halutaan kiinnittää huomiota hedelmä- ja vihannesosaston edullisiin hintoihin ja kannustaa ihmisiä lisäämään kasvisten osuutta ruokavaliossaan. Ensimmäisten kampanjaviikkojen aikana on ollut selvästi havaittavissa, että myynti on lisääntynyt sekä kampanjatuotteissa, että myös hevissä yleisesti. Jatkamme osaltamme työtämme kasvisten osuuden lisäämiseksi suomalaisten ruokalautasella.
Makeisten, pastan, riisin ja nuudeleiden sekä vaalean leivän myynnin volyymi kasvoi loppuvuodesta hinnannoususta huolimatta. Jauhelihoissa sikanauta on kasvanut, kun nautajauhelihat ja nautasika ovat laskeneet. Muita hyviä esimerkkejä ovat vaaleiden leikkelemakkaroiden monivuotisen laskun pysähtyminen ja nakkien kysynnän kasvu. Makeisten myynti kasvaa yleisesti heikossa suhdannetilanteessa. Makeisten myynti S-ryhmässä kasvoi vuonna 2022 kiloissa mitaten 6,5 prosenttia ja irtomakeisten myynti kiloissa kasvoi 28,5 prosenttia edellisvuodesta.
Tuoreen kalan hinnan nousu on maltillistunut, vaikkakin keskimääräinen hinta on edelleen 16 prosenttia korkeampi edellisvuoden tammikuuhun. Samaan aikaan tuoreen kalan myyntivolyymi on laskenut 24 prosenttia. Korkeimmillaan tuoreen kalan hinta kasvoi kesäkuussa 46 prosenttia, jolloin myyntivolyymi laski 34 prosenttia. Jauhojen myynti lasku tammikuussa 11 prosenttia viime vuoden tammikuuhun verrattuna.
Yksi tuote, jota suomalaiset ovat viimeisen vuoden aikana tasaisesti ostaneet voimakkaistakin hinnanmuutoksista huolimatta on kahvi. Tammikuussa kahvin keskihinta ja myynnin volyymi olivat suurin piirtein samalla tasolla kuin vuotta aiemmin. Kahvia myytiin erätarjouksina loppuvuodesta todennäköisesti enemmän kuin sitä ehdittiin kodeissa kuluttaa ja mahdollisesti sen vuoksi tammikuussa kahvin myynnin volyymi laski neljä prosenttia.
Lähde: S-ryhmän asiakastutkimukset 2023 ja 2022: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen 1/2023 n=3550, 10/2022 n=3437, Feelback Group
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, sampo.paallysaho@sok.fi, 010 768 0665
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme