Yhä useampi nuori kiinnostunut hankkimaan ensiasunnon

Vuoden 2020 alkuvuoden notkahduksen jälkeen asuntokauppa on jatkunut vilkkaana. Pääkaupunkiseudun lisäksi kasvukeskuksissa uusien kohteiden asunnot varataan nopeasti. Muutosta edellisiin vuosiin on nuorten, alle 35-vuotiaiden lisääntynyt kiinnostus ensiasunnon hankintaan.

Radan varrella esimerkiksi Järvenpään alueella Asunto Oy Järvenpään Välskärinhovin kaltaiset kohteet kiinnostavat ensiasunnon ostajia erityisesti palveluiden läheisyyden ja hyvien kulkuyhteyksien vuoksi.

Danske Bankin teettämän Ensiasunnon ostajat 2020 -kyselytutkimuksen mukaan peräti 40 prosenttia 18-35-vuotiaista vastaajista harkitsee omistusasumista aktiivisesti. Neljä vuotta sitten vain 28 % alle 35-vuotiaista oli kiinnostunut ensiasunnon ostamisesta.

Nuorten kiinnostuminen ensiasunnon ostamisesta on kasvanut vahvistaa myyntipäällikkö Tomi Kosunen Rakennusliike Lapti Oy:stä. Usein ensiasunnon ostaja on opiskeluiden jälkeen vakituisen työpaikan saanut nuori.

Ensiasuntoon kiinni jo 10.000 euron säästöillä

Moni laskeekin, että 10.000 euron säästöillä pääsee kiinni omaan asuntoon. Ensiasunnon ostajan omarahoitusosuus on vain 5 % uuden asunnon velattomasta hinnasta. Kuukausittaista vuokraa vastaavalla summalla lyhentää jo mukavankokoista asuntolainaa. Kynnystä ensiasunnon ostoon laskevat pitkät laina-ajat, asuntolainojen matala korkotaso sekä valtion merkittävät tuet ensiasunnon ostajalle. Myös oman varallisuuden kartoittaminen kiinnostaa nuoria.

”Aiempaa useammin saamme kyselyitä ensiasunnon ostamiseen liittyvistä asioista. Nuoria kiinnostaa erityisesti hyvien liikenneyhteyksien päässä keskustasta olevat asunnot. Pääkaupunkiseudulla radan varteen rakennettavat uudet asuntokohteet esimerkiksi Järvenpään alueella ovat olleet kysyttyjä.”, kertoo Tomi Kosunen.

”Löydettyään itseään kiinnostavan asuinalueen ensiasunnosta kiinnostuneen nuoren kannattaakin liittyä rakennusliikkeen postituslistalle, jolloin hän saa tietoa alueelle tulevista asuntokohteista ensimmäisten joukossa. Kun asuntojen varausmahdollisuus aukeaa, kannattaa takataskussa olla jo pankin lainalupaus, jolloin on mahdollisuus varata nopeasti itseään kiinnostava asunto, vinkkaa Kosunen.

Tomi Kosunen
Myyntipäällikkö, Asuntomyynti
Rakennusliike Lapti Oy Etelä-Suomi
tomi.kosunen@lapti.fi

Lapti on vakavarainen rakentaja, joka keskittyy toiminnassaan kohtuuhintaisten asuntojen uudisrakentamiseen Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa. Laptin palveluvalikoimaan kuuluu lisäksi laadukkaiden päivähoito- ja hoivakiinteistöjen, liike- ja toimitilojen sekä koulujen ja terveydenhuoltokiinteistöjen rakentaminen maanlaajuisesti. Rakennusliike Lapti -konsernin palveluksessa oli tilikauden päättyessä noin 600 henkilöä.www.lapti.fi

Kuopion Portin B-vaihe valmistuu – matkustajien palveluja otetaan käyttöön29.1.2021 09:00:00 EETTiedote

Kuopion asemanseudulle nousevan Kuopion Portin B-vaihe valmistuu 29.1.2021. Kuopion Porttiin valmistuu 17-kerroksinen tornitalo ja siihen liittyvä matalampi rakennusosa, jossa on vuokrattavia toimisto- ja liiketiloja yhteensä 5383 m2. Samalla avautuu käyttöön matkustajien palvelutiloja ja ratapihalle johtava uusi asematunneli. Tornitaloon valmistuu 1.2.2021 Asunto Oy Kuopion Aseman Väylä. Aseman Väylässä on 79 asuntoa, jotka sijaitsevat 4-17 kerroksissa.

Aberdeen Standard Investmentsin hallinnoima rahasto ja Rakennusliike Lapti ovat sopineet Kuopion Portin toisen vaiheen, eli B -osan kaupasta12.1.2021 09:00:00 EETTiedote

Aberdeen Standard Investmentsin hallinnoima rahasto ja Rakennusliike Lapti Oy ovat sopineet Kuopiossa sijaitsevan Kuopion Portin toisen vaiheen, eli B-osan toimisto- ja liiketilakokonaisuuden kaupasta. LEED Gold-sertifioitavan hybridihankkeen toinen osa, eli B-osa valmistuu vuoden 2021 alussa. Valmistuvan B-osan vuokrattava pinta-ala on noin 5,400 kerrosneliömetriä.

Lapti on voittanut Hämeenlinnan kaupungin Kaurialan koulun kilpailutuksen25.11.2020 12:00:00 EETTiedote

Rakennusliike Lapti Oy on voittanut Hämeenlinnan kaupungin Kaurialan koulun kilpailutuksen. Hankkeen urakkasopimus allekirjoitetaan joulukuussa. Kaurialan kouluun tulee tilat 450 yläkoulun ja erityisryhmien oppilaalle. Allekirjoitettavan sopimuksen mukaan Rakennusliike Lapti vastaa hankkeen suunnittelusta ja rakentamisesta yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin edustajien kanssa. Hankkeen arvo on 13,7 miljoonaa euroa. Kaurialan koulun rakentaminen alkaa keväällä 2021 ja koulu valmistuu vuoden 2022 lopussa.