DuodecimDuodecimDuodecim

Yhdenvertainen ja vaikuttava hoito ei synny sattumalta – terveyshyötyä hoitosuosituksilla

Yhdenvertainen ja vaikuttava hoito ei synny sattumalta. Tervetuloa päättäjäseminaariimme, jossa kerromme, kuinka tutkimustietoon perustuvia hoitosuosituksia käytetään sotepalvelujen kehittämiseen.

Päättäjäseminaari

Aika: Keskiviikko 26.4.2023 klo 9.30–12

Paikka: Tieteiden talo, sali 505, Kirkkokatu 6, 00170 Helsinki / Etäyhteys

Kenelle? Poliittiset päättäjät, hyvinvointialueiden valtuutetut ja johtavat viranhaltijat, sote-ammattilaiset ja aiheesta kiinnostuneet

Miksi? Tuomme esille tutkimustietoon perustuvan toiminnan ja hoitosuositusten merkityksen yhdenvertaisten ja vaikuttavien sotepalvelujen johtamisessa, tuottamisessa ja kehittämisessä.

Osallistuminen on maksuton. Tilaisuuteen voi osallistua myös etäyhteydellä.

Ilmoittautuminen viimeistään keskiviikkona 19.4. tästä linkistä. Etäyhteydellä osallistuville lähetetään linkki tilaisuuteen ilmoittautumisen yhteydessä ilmoitettuun sähköpostiin maanantaina 24.4.2023.

OHJELMA

09.30–10.00 Kahvitarjoilu

10.00–10.05 Seminaarin avaus
Sirpa Luukkainen, puheenjohtaja, Sairaanhoitajien koulutussäätiö

10.05–10.15 Mitä hoitosuositukset ovat?
Jorma Komulainen, Käypä hoito päätoimittaja, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim

10.15 –10.30 Mitä hyötyä hoitosuosituksista on?
Arja Holopainen, tutkimusjohtaja, Hoitotyön tutkimussäätiö

10.30–11.00 Hoitosuositukset sote-palveluiden johtamisessa ja kehittämisessä
Päivi Metsäniemi, pääsihteeri, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim
Sirkku Pikkujämsä, lääkintöneuvos, STM
Helena Leino-Kilpi, professori (emerita), Turun yliopisto

11.00–11.30 Hoitosuositukset hoitotyössä
Merja Meriläinen, johtajaylihoitaja, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue

Hoitosuositukset lääkärin työssä
Juha Auvinen, professori, Oulun yliopisto

Palvelun käyttäjän näkökulma hoitosuosituksiin
Silja Eskolin, kokemusasiantuntija

11.30–11.40 Kannanoton julkaiseminen
Päivi Metsäniemi ja Arja Holopainen

11.40–12.00 Keskustelu ja seminaarin päätös

Seminaarin järjestävät Sairaanhoitajien koulutussäätiö, Hoitotyön tutkimussäätiö ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim.

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on Suomen suurin tieteellinen yhdistys. Tehtävämme on tuottaa tieteestä terveyttä. Vahvistamme tutkitun tiedon käyttöä yhteiskunnallisessa päätöksenteossa ja kehitämme lääkärien ammattitaitoa ja arjen työtä.