Yhdessä pöydässä -romaani kurottaa suolan sukupolvelta toiselle

Taitava sukupolvikuvaus saattelee perheenjäsenet jännitteisille lounaille, turhauttaville päivällisille ja rankkoihin juominkeihin. Avioeron kautta nousevat esiin roolit ja odotukset, joihin sovittelemme itseämme vanhempiemme lapsina tai lapsiemme vanhempina.

Claire Powell: Yhdessä pöydässä

Ilmestyy 26.6.

Kun Linda ja Gerry Maguire eroavat yli kolmenkymmenen avioliittovuoden jälkeen, heidän aikuiset lapsensa Nicole ja Jamie yllättyvät. Vanhempien ero sysää heidät raiteiltaan ja saa koko perheen katselemaan toisiaan uusin silmin.

Claire Powell pohtii hienovireisessä romaanissaan, milloin lapset kasvavat aikuisiksi – vai kasvavatko he koskaan? Romaani ymmärtää eri sukupolvia ja sukupuolia antaen äänen vuorotellen kullekin perheenjäsenelle. Samaan aikaan kun perheenjäsenistä paljastuu uutta, joutuvat kirjan henkilöt päivittämään käsityksiään toisistaan ja hyväksymään perheessäkin vuosien myötä tapahtuvan muutoksen.

Erityisen antoisaa tarkkakatseisessa romaanissa on pohtia sitä, miksi omassa elämässään aikuismaisesti ja järkevästikin käyttäytyvät ihmiset taantuvat lapsuudenperheessään takaisin lapsiksi ja tuttuihin rooleihin. Samalla romaani näyttää, miten vaikeaa lapsuudessa ja nuoruudessa saadusta roolista on päästä irti. On helpottavaa ja raikastavaa päivittää perheenjäsenten käsityksiä toisistaan.

Maguiren perhe tavataan romaanissa lähes aina pöydän ääressä. Milloin ruokailemaan istahtaa hajonnut perhe, milloin äiti ja rankasti juhliva, työorientoitunut Nicole-tytär. Omaan avioliittoon asteleva Jamie käy sisarensa kanssa kostealla lounaalla ja miettii, miksi vanhempien ero todellakin koskettaa heitä edelleen näin paljon.

Yhdessä pöydässä on taitava perhepotretti, joka säteilee lempeää ymmärrystä kutakin perheenjäsentä kohtaan. Eri-ikäisten ihmisten erilaiset murrosvaiheet muistuttavat, miten perhe usein kantaa, vaikka sen dynamiikka välillä ontuu ja kaikki muu ympäriltä sortuu.

Claire Powell (s. 1985) on opiskellut kirjallisuutta ja teatteriopintoja Leedsin yliopistossa sekä luovan kirjoittamisen maisteritutkinnon East Anglian yliopistossa. Novelleistaan palkittu esikoiskirjailija työskentelee copywriterinä ja asuu Lontoossa. Yhdessä pöydässä on hänen esikoisromaaninsa ja valittu vuoden kirjaksi mm. Times-, Daily Telegraph- ja Critic-lehdissä.

Powell on upea kirjailija, joka kirjoittaa huippukontrolloidusti. Jokainen yksityiskohta on oikeustieteellisen tarkka, ja samalla sympaattinen havainto, ja vaikka romaani on traaginen, se liippaa läheltä komediaa. Wendy Holden – Daily Mail

Nicole on tarinan keskus – piikikäs ja karismaattinen nainen, joka… muistuttaa Waller-Bridgen Fleabagia ja Rooneyn Mariannea. Nicole on silti omanlaisensa: monimutkainen ja uskottavasti läsnä. Yhdessä pöydässä on rikas, ilahduttava kokonaisuus. Erica Wagner – Harper's Bazaar

suomentanut Heli Naski

Haastattelupyynnöt, arvostelukappaleet, lisätiedot: hanna-leena.soisalo@atena.fi