Yhdyskuntien ravinteet kiertoon ilman vesikäymälää

Virtsan kerääminen, käsittely ja hyödyntäminen omana materiaalivirtanaan tehostaisi ravinteiden kierrätystä, totesivat asiantuntijat torstaina 17.10. järjestetyssä Urbaani urea -seminaarissa. Jätettä ei kannattaisi laimentaa, vaan kerätä alkuperäisessä väkevyydessään ja käsitellä lannoitevaikutusta heikentämättä, ilman saostuskemikaaleja. Tämä haastaa sanitaatioteknologiaa.

MTK:ssa järjestetty seminaari keräsi yhteen parikymmentä ravinteiden kierrätyksen tutkijaa, yritysten edustajaa ja asiantuntijaa. – Ravinteiden kierrätys on tavoitteemme, mutta ei maaperän puhtautta uhraamalla, linjasi MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola avauksessaan. Haasteena yhdyskuntien ravinteiden hyödyntämiselle on haitta-aineettomuus ja ravinteiden käyttökelpoisuus kasveille.

– Koska virtsa on ei-eläinperäinen raaka-aine, sen käyttö vaati vielä päätöksiä ja lainsäädännön tarkistuksia. Nykyisen lannoitelain mukaan lannoitteiden orgaaniset raaka-aineet tulee käsitellä hyväksytyssä laitoksessa, totesi Käymäläseura Huussin pj. Mia O´Neill alustuksessaan.

Kuivakäymälät tarjoavat teknologisia mahdollisuuksia erilliskeräilyyn. Myös lannoitekäytöstä on paljon hyviä tutkimustuloksia, joita yliopettaja Eeva-Liisa Viskari Tampereen ammattikorkeakoulusta esitteli seminaarissa. Suljettu kierto tarkoittaa, että ravinteet päätyvät ruuantuotantoon eivätkä jää viherrakentamiseen. Asiantuntijat olivat huolissaan viherrakentamisessa käytetyistä ravinnemääristä ja niiden mahdollisista haitoista ympäristölle.

Ravinteet tulisi saada hyödynnettyä nykyistä resurssitehokkaammin, minkä vuoksi tutkimusta orgaanisten haitta-aineiden poistamiseksi tarvitaan.  Virtsan lannoitekäytön suhteen huolena eivät niinkään ole taudinaiheuttajabakteerit ja -virukset, vaan mahdolliset lääkeaine- ja hormonijäämät. Tutkimusta siitä, miten lääkeaine- ja hormonijäämät hajoavat maaperässä ja kulkeutuvat vesistöihin, tarvitaan lisää.

Ravinteiden kierrätyksen mallimaaksi sitoutuneelle Suomelle virtsan käyttö lannoitteena nähtiin suurena mahdollisuutena. Esimerkiksi investointi virtsan erottelevaan sanitaatiojärjestelmään julkisessa uudisrakentamis- ja saneerauskohteessa olisi kansainvälisesti merkittävä pilottihanke, joka tarjoaisi myös monialaisen tutkimus- ja oppimisympäristön. EU:n resurssitehokkuusohjelma tavoittelee mm. fosforille mahdollisimman suljettua kiertoa eli sen talteenottoa ja hyötykäyttöä kaikista lähteistä, myös käymäläjätteestä.

Liisa Pietola, MTK:n ympäristöjohtaja, p 040 438 4014
Mia O’Neill, hallituksen puheenjohtaja, Käymäläseura Huussi ry., p. 050 375 6980
Eeva-Liisa Viskari, yliopettaja, TAMK, p. 040 846 9452

MTK:n liittojen puheenjohtajat: Suomella edellytykset lisätä tuntuvasti ruuantuotantoa – nyt suunta on väärä29.7.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset viljelijät pystyvät turvaamaan maamme ruokaturvan, lisäämään tuotantoa ja menestymään erikoistumalla myös vientimarkkinoilla, kunhan heille annetaan siihen mahdollisuus, toteavat MTK:n tuottajaliittojen puheenjohtajat. He peräävät vastuuta markkinoilta, joiden toimimattomuus ajaa nyt kotimaista tuotantoa alas maailman ruokakriisin kynnyksellä. ”Suunta on väärä”, puheenjohtajat painottavat kannanotossaan.

EU parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnalta vain vähän keinoja uusiutuvien edistämiseksi14.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta hyväksyi 13.7.2022 näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin päivityksestä. Valiokunta nosti komission esityksen uusiutuvan energian osuutta 40 prosentista vähintään 45 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Noston tavoitteena on kiihdyttää EU:n siirtymää kohti uusiutuvan energian laajempaa hyödyntämistä ja parantaa EU:n energiaomavaraisuutta Venäjän hyökkäyssodan takia.