Arvokas vanhuus ARVA ry

Yhteislaulun konkari Mikko Alatalo Minun ääneni -hankkeen musiikkilähettilääksi

Pirkanmaalainen Minun ääneni -hanke luo yhteyksiä muistisairaiden ja heidän omaistensa välille musiikin kuntouttavan voiman avulla. Hankkeen suojelijana eli musiikkilähettiläänä aloittaa musiikkitaiteilija Mikko Alatalo. Alatalo nähdään kesällä Tampereella Laikunlavalla Minun ääneni -hankkeen järjestämässä puistokonsertissa.
Mikko Alatalo Minun ääneni -hankkeen ,usiikkilähettilääksi.

Musiikkilähettiläs Mikko Alatalo tunnetaan mittavan musiikkiuransa lisäksi valtakunnan yhteislaulattajana. Arvokas vanhuus ry:n Minun ääneni -hankkeen yhtenä tavoitteena onkin kannustaa muistisairaita ja heidän läheisiään laulamaan yhdessä, sillä lukuisissa tutkimuksissa on todettu, että yhdessä laulaminen ja musisoiminen kuntouttavat ja edistävät monin eri tavoin aivojen hyvinvointia. Olemmekin mukana Aivoviikolla vaalimassa aivoterveytta musiikin avulla. Aivoviikolla hankkeen ryhmätoimintaa voi tulla seuraamaan etäyhteydellä.

Kolmivuotinen Minun ääneni -hanke on puolen vuoden toimintansa aikana tavoittanut noin 50 muistisairasta ja 10 muistisairaan omaista viikoittaisessa ryhmätoiminnassa. Toiminnasta saatu palaute on osoittanut, että muistisairaille suunnatulle musiikkitoiminnalle on suuri tarve. Musiikkia kuuntelemalla, yhdessä laulamalla ja muistelemalla voidaan tukea muistisairaan kotona asumista pidempään ja tuoda voimavaroja läheisten arkeen. Ryhmätoiminnan lisäksi Minun ääneni -hanke kouluttaa ja innostaa hoiva- ja musiikkialan ammattilaisia ja vapaaehtoisia musiikkikuntoutuksen pariin.

Kerromme mielellämme lisää hankkeemme toiminnasta ja sen tavoitteista. Toivotamme teidät tervetulleeksi virtuaalisiin avoimiin oviimme seuraamaan musiikin vaikutusta.

MINUN ÄÄNENI -musiikkiryhmä virtuaalisesti torstaina 17.3. klo 13.30 - 14.30
Zoom-ohjelman kautta osoitteessa:
(Meeting ID: 818 9913 5553, Passcode: muisti)

Mikko Alatalo Minun ääneni -hankkeen ,usiikkilähettilääksi.
Yhdessä laulaminen kuntouttaa.

Arvokas vanhuus ARVA ry
Mäentakusenkatu 4 B

0505321803https://minunaaneni.fi/

Kolmivuotisessa Arvokas vanhuus ARVA ry:n Minun ääneni -hankkeessa tutkimustieto musiikin taianomaisesta voimasta muuttuu toiminnaksi. Järjestämme Pirkanmaan alueella kuntouttavia musiikkiryhmiä muistisairaille ja heidän omaisilleen. Lisäksi koulutamme hoivatyön ja musiikin ammattilaisia, vapaaehtoisia sekä muistisairaiden läheisiä käyttämään musiikin keinoja muistisairaiden arjessa.

Minun ääneni -hankkeen tavoitteena on saada musiikista yleinen ja tuttu kuntoutuksen keino muistisairaiden arkeen. Laulamalla, musiikkia kuuntelemalla ja musisoimalla sekä muistelemalla voidaan lisätä muistisairaan elämänlaatua. Musisoimalla voidaan muistisairaan kotona asumista pidempään ja tuoda voimavaroja omaishoitajien arkeen. Väestötasolla ja kansantaloudellisesti kuntoutuksen merkitys on suuri. Suuret ikäluokat ovat tulleet vanhoiksi, ja muistisairaudet lisääntyvät väestössä, kun ihmisten elinikä pitenee.

Arvokas vanhuus ARVA ry on kaikille ikäihmisten hyvästä elämästä kiinnostuneille tarkoitettu yhdistys, jonka tavoitteena on tukea ikäihmisten mahdollisuutta elää mielekästä, omien arvojensa mukaista elämää silloinkin, kun heidän omat edellytyksensä siihen ovat heikentyneet.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Arvokas vanhuus ARVA ry

Musiikkitahtotyöryhmän asiantuntijat ratkovat kulttuurioikeuksien toteutumisen haasteita30.8.2022 13:18:26 EEST | Tiedote

Musiikin terveyttä ja hyvinvointia edistävistä vaikutuksista on laajaa tutkimusnäyttöä. Kuitenkin musiikin saatavuus erilaisissa palveluissa toteutuu epätasaisesti ja on usein yksittäisten järjestöjen, hankkeiden ja terveydenhuollon edustajien varassa. Kanta-Hämeen Muistiyhdistyksen kokoama musiikkitahtotyöryhmä edistää erityisesti erilaisista muisti- ja aivosairauksista kärsivien perustuslakiinkin kirjattua oikeutta musiikkiin ja sen tuomiin terveysvaikutuksiin.