Yhteisöllisyys asiakkaidemme voimavarana - Rinnekoti avaa uutta Poriin

Rinnekoti avaa Poriin uuden asumisen tuen palveluja tarjoavan yksikön Saarnin, josta tulee koti viidelletoista vammaiselle ja eri tavoin vammautuneille henkilöille. Saarnissa tarjotaan myös lyhytaikaista asumisen tuen palvelua, joka mahdollistaa esimerkiksi omaishoitajien vapaiden toteutumisen. Yksikössä panostetaan erityisesti yhteisölliseen toimintaan ja asiakkaiden kommunikoinnin tukemiseen. Saarni valmistuu loppuvuodesta 2021.

Ideat syntyvät asukaskokouksissa

Saarnissa on viihtyisät yhteiset tilat, joissa järjestämme säännölliset asukaskokoukset ja suunnittelemme yhteisöllistä toimintaa. ”Yhteisöllisyys on monelle asiakkaallemme tärkeä voimavara. Yksikkömme yhteisissä tiloissa voimme kokoontua leffailtaan ja järjestää teemajuhlia. Meillä on mahdollista myös osallistua alueen eri tapahtumiin ja käydä retkillä”, kertoo palvelualuejohtaja Essi Rasehorn.

Esteettömyys on ollut Saarin suunnittelun lähtökohta ja se on huomioitu myös suojaisalla piha-alueella. Piha-alueella kulkee päällystetty polku, jossa voi ulkoilla turvallisesti esimerkiksi sähköpyörätuolilla. ”Piha-alueella on myös viihtyisä oleskelupaikka, jossa on mukava järjestää yhteisiä tapahtumia tai vaikka kutsua omat läheiset viettämään grillijuhlia”, Rasehorn jatkaa.

Oikeus tulla kuulluksi ja vaikuttaa

Saarnissa työskentelee moniammatillinen tiimi, jossa on mm. lähihoitajia, sosionomeja sekä sairaanhoitaja. Koulutamme henkilökuntaa työssä tarvittaviin tärkeisiin asioihin liittyen säännöllisesti. ”Viime vuosina olemme panostaneet vuorovaikutus- ja kommunikaatio-osaamiseen. Tämä osaaminen on myös tärkeää Saarnin asiakkaiden kanssa”, kertoo Rasehorn.

”Asiakkaillamme on oikeus tulla kuulluksi ja heillä tulee olla mahdollisuus vaikuttaa omiin asioihinsa, heidän yksilölliset tarpeensa huomioiden. Asiakkaidemme arjessa voi olla monenlaisia kommunikaation apuvälineitä ja tarvittaessa käytämme myös esimerkiksi puhetta tukevia tukiviittomia, selkokieltä, sosiaalisia tarinoita sekä kuvia ja esineitä kommunikaation tukena”, jatkaa Rasehorn.

Saarnin myötä Rinnekodin palveluvalikoima laajenee

Rinnekoti on osa Diakonissalaitosta ja yhteiskunnallinen ja arvopohjainen toimija. Henkilökuntamme työtä ohjaavat yhteiset arvomme, joita ovat lähimmäisyys, asiantuntijuus ja hyvä elämä. Rinnekoti on tullut tunnetuksi erityisesti kehitysvammaisten ja autismikirjoin asiakkaille tuottamistaan laadukkaista palveluista.

Saarnin asiakaskunta koostuu vammaisista ja eri tavoin vammautuneista henkilöistä, jotka tarvitsevat monipuolista tukea arkeensa elämän eri osa-alueilla. Diakonissalaitokseen kuuluva Caritas Palvelut Oy tarjoaa vastaavia vammaispalveluja Oulussa ja Rovaniemellä.

Rinnekodin asiakkaaksi Saarniin ympärivuorokautisen palveluasumiseen tullaan oman kotikaupungin myöntämän ostopalvelusopimuksen mukaisesti tai itsemaksavana asiakkaana. Lyhytaikaiseen asumispalveluun, esimerkiksi omaishoidon vapaiden ajaksi, tullaan joko kotikaupungin myöntämän ostopalvelusopimuksen mukaisesti tai itsemaksavana asiakkaana.

RAI todentaa ja vahvistaa ammattilaisten havaintoja18.11.2021 13:43:21 EET | Tiedote

Rinnekoti on edelläkävijä RAI-arviointien, tarkemmin kehitysvammapuolelle räätälöidyn RAI-ID (aikuisille) ja RAI ChYMH-DD Symppis (lapsille) arviointimenetelmän käytössä. Tällä hetkellä Rinnekodissa on tehty RAI-arviointi reilulle 700 kehitysvammaiselle aikuiselle ja 70 kehitysvammaiselle lapselle, kun valtakunnallisesti kehitysvammapuolen arviointeja on tehty yhteensä noin pari tuhatta. RAI-arviointien käyttöönotto Rinnekodissa on onnistunut mm henkilökunnan koulutukseen ja käyttöönoton suunnittelun ansiosta. Hanna Lamroth ja Eveliina Nyholm ovat käyneet kaksivuotisen Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen RAI-erityisasiantuntijakoulutuksen, luoneet Rinnekodille omat koulutusmateriaalit ja selkeät prosessit. Lamroth ja Nyholm näkevät RAI-arvioinneissa hyötyjä niin asiakkaan elämän tukemiseen kuin yksikön työn johtamiseen.

Virtuaalimatkat edistävät kehitysvammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta22.10.2021 11:40:07 EEST | Tiedote

Mekin ollaan mukana –kulttuuritapahtuma järjestetään keskiviikkona 17.marraskuuta Tampereella Kulttuuritalo Laikussa. Tapahtuman järjestää Tampereen kulttuurisen kehitysvammatyön verkosto yhteistyössä Kehitysvammaisten Tukiliiton kanssa sekä Teatteri Telakan kanssa ja tapahtuma on kaikille avoin. Rinnekoti sekä Lyfta ovat mukana tapahtumassa esittelemässä Lyfta-oppimisalustan käyttöä toimintakeskuksissa ja erityisryhmien kanssa.

Remontti käynnistyi Revontulentiellä tulevien asiakkaiden tarpeet huomioiden1.9.2021 12:41:38 EEST | Tiedote

Espoon Tapiolassa entisen MTK-Opiston tiloissa on käynnistynyt remontti Museoviraston valvonnassa. Remontin jälkeen kiinteistön käyttäjäksi on tulossa Diakonissalaitokseen kuuluva, kehitysvammapalveluja tuottava Rinnekoti. Revontulentielle on tulossa asumisen tuen sekä työllistymisen ja osallisuuden palveluja. Tilat remontoidaan kehitysvammaisten asiakkaiden tarpeet huomioiden. Toiminta käynnistyy arviolta vuoden 2022 loppupuolella.

Rinnekoti tuo uudet lasten ja perheiden palvelut Turkuun27.5.2021 15:32:15 EEST | Tiedote

Rinnekoti rakentaa parhaillaan uusia lapsi- ja perhepalvelujen yksiköitä Turkuun. Palvelut kehitysvammaisille sekä autismikirjon lapsille ja nuorille avautuvat tammikuussa 2022. Pienryhmäkoti Nanna on tarkoitettu hoidollisille kehitysvammaisille lapsille, Kasvunkoti Knut on sijaishuollon palveluja tarjoava yksikkö ja Omakoti Soili tarjoaa asumisvalmennusta aikuistuville ja itsenäistyville nuorille. Rinnekoti on johtava kehitysvamma-alan toimija ja osa Diakonissalaitoksen yhteiskunnallista konsernia.

Virtuaalimatkojen kautta digitaitoja ja osallisuutta - kansainvälisesti palkittu oppimisalusta Rinnekodin asiakkaiden käytössä 9.3.2021 09:43:21 EET | Tiedote

Rinnekoti panostaa asiakkaiden digitaitojen ja osallisuuden edistämiseen ottamalla käyttöön kansainvälisesti palkitun suomalaisen oppimisalustan Lyftan. Helsingissä ja Tampereella toimivien toimintayksiköiden asiakkaat sekä Rinnekodin etänä järjestettävän päivätoiminnan eli Etälive-lähetysten asiakkaat pääsevät vierailemaan eri maissa, tapaamaan uusia henkilöitä ja syventämään tietämystään maailmasta digitaalisella oppimisalustalla. Korona pandemialla on väistämättä vaikutuksia myös kehitysvammaisten asiakkaiden hyvinvointiin ja osallisuuteen. Vastapainona poikkeustilanteesta johtuvalle epävarmuudelle ja yksinäisyydelle on erityisen tärkeää tarjota asiakkaille mahdollisuutta harjoittaa digitaitoja sekä kokea yhteisöllisyyttä. Tähän tarkoitukseen Rinnekoti kokeili Lyftan digitaalista oppimisalustaa viime vuonna. Rinnekodin ohjaajat ja asiakkaat ottivat palvelun innostuneesti vastaan ja käyttöä on hyvien kokemusten ansiosta laajennettu.