Yhteistyö POLI.designin kanssa tuo Fujitsun ihmiskeskeisen yhteiskehittämismenetelmän yhä useampien ulottuville

Fujitsu ryhtyy yhteistyöhön POLI.designin kanssa tehostaakseen asiakkaidensa nykyhaasteiden ratkaisemisessa käytettyjä suunnitteluprosesseja. Fujitsu ja POLI.design ovat yhdessä kehittäneet opetussuunnitelman Fujitsun Human Centric Experience Design -menetelmän (HXD) tuomiseksi yhä useampien ulottuville. Tarkoitus on yhdistää strateginen muotoilu arvon luomiseen, olipa kyse liiketoiminnasta tai yhteiskunnallisista toimijoista. POLI.design on osa Politecnico di Milano -yliopistoa, joka on Italian suurin teknillinen korkeakoulu.

Yhteiskehittämisprosessi perustuu Fujitsun ihmiskeskeiseen HXD-menetelmään, jossa asiakkaat, kumppanit ja Fujitsu muuntavat yhdessä digitalisaation haasteet liiketoiminnan lisäarvoksi.

Tavoite on nopeuttaa innovointia tuloksista tinkimättä. Menetelmä huolehtii, että osallistujat ymmärtävät asiakkaan haasteet ja strategian sekä tarkastelevat ongelmia monipuolisesti. Osallistujat tuovat mukaan oman asiantuntemuksensa esimerkiksi liikkeenjohdosta, teknologiasta, toimialasta tai tieteestä. Yhdessä syntyy konsepti ratkaisun testausta varten.

Konseptissa yhdistyvät Fujitsun teknologiat, innovaatiot, suunnittelukokemus ja globaali toiminta sekä POLI.designin 20 vuoden kokemus palveluiden, tuotteiden ja strategian muotoilusta. Ensimmäinen yhteinen merkkipaalu on koulutusohjelma Fujitsun kansainvälisille HXD-fasilitaattoreille loppuvuonna 2020.

Tieteellis-teknillinen Politecnico di Milano -yliopisto perusti POLI.designin, jotta opiskelijat pääsevät soveltamaan teoreettisia tietojaan käytäntöön aidoissa, yritysten kanssa tehtävissä kehityshankkeissa. Osapuolet uskovat, että ihmiskeskeisen strategisen muotoilun tehokäyttö lisää yritysten ja organisaatioiden luomaa kaupallista ja sosiaalista arvoa digitalisaation aikakaudella.

“Yhteiskuntamme muuttuu ennennäkemättömän nopeasti ja syvällisesti. Tulevien haasteiden ratkaisuun tarvitaan innovatiivista ajattelua. Fujitsun menetelmä toimii, koska se lähtee aina strategisista liiketoimintatavoitteista. Yhteistyössä POLI.designin kanssa varmistamme, että asiakkaamme ja kumppanimme saavat työkaluja laajoihinkin muutoksiin”, sanoo Kimmo Matero, joka on toinen Fujitsun yhteiskehittämistyöpajojen suomalaisvetäjistä.

Työpajojen toinen vetäjä Mari Strang kertoo, että yhteiskehittäminen onnistuu myös virtuaalisesti. Fujitsu käyttää perinteisten sähköisten työkalujen lisäksi pelihuonetta muistuttavaa 3D-ympäristöä, jossa liikutaan personoiduilla hahmoilla eli avattarilla:

”Navigointi ja toiminnallisuudet on helppo oppia, joten fokus siirtyy nopeasti asiakkaan liiketoiminnan kehittämiseen. Intensiivinen menetelmä tuottaa lyhyessäkin ajassa merkittäviä tuloksia.”

Virtuaaliympäristössä osallistujat voivat työskennellä sekä itsenäisesti että tiimeissä. Virtuaalisuuden ansiosta yhteiskehittämistilaisuuksia voidaan järjestää entistä laajemmin sekä tuoda mukaan osallistujia ja asiantuntijoita eri paikoista ja aikavyöhykkeiltä. Tämä tehostaa työskentelyä ja pienentää hiilijalanjälkeä.

Mediayhteydet
Satu Pelttari
satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 130 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 3,9 triljoonaa jeniä (35 miljardia USD) 31.3.2020 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi