Yhteisverkon 5G laajenee Imatralle – Kaupungin edustaja: ”Hyvät yhteydet ovat tärkeitä imatralaisille ja paikallisille yrittäjille”

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Elokuussa rakentaminen jatkuu Imatralla. Laadukkaammista yhteyksistä hyötyvät niin asukkaat, lomailijat kuin yritykset. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Imatran 4G-yhteyksiä.
Kuvassa vihreä väri kuvaa uuden 5G-verkon rakennusaluetta. Rakennustöiden myötä myös 4G-verkko paranee vihreäksi merkityllä alueella.

Pandemia-aikana etätyö lisääntyi merkittävästi ja erilaisten viihdesovellusten käyttö kasvoi entisestään. Ne vaativat verkolta entistä enemmän kapasiteettia, luotettavuutta ja viiveettömyyttä. Uusi 5G-verkko on luotettava ja toimintavarma verkko, jolla suoratoistopalvelut, videot, etäkokoukset ja TV-ohjelmat toimivat laadukkaasti ja pätkimättömästi.

”Hyvät tietoliikenneyhteydet ovat ensiarvoisen tärkeitä niin meille imatralaisille kuin paikallisille yrittäjille. Nopeat yhteydet mahdollistavat esimerkiksi etätyön ihan eri tavalla. On hyvä, jos alueella on useita toimijoita parantamassa näitä palveluja”, kertoo Imatran Seudun Kehitysyhtiön toimitusjohtaja Antti Oravuo.

Imatran yritystoiminta hyötyy uudesta 5G-verkosta. Suurille yrityksille avautuu mahdollisuus rakentaa privaattiverkkoja 5G-teknologialla. Privaattiverkot tarjoavat lyhyen viiveen, taatun kapasiteetin ja suljetun verkon kriittisiin, reaaliaikaisiin käyttötarpeisiin. Toisaalta korkean 5G-taajuuden alueilla kiinteä 5G tarjoaa toimipisteisiin kuidunkaltaiset internet- tai yritysverkkoyhteydet taatulla kapasiteetilla.

Pienille yrityksille 5G-verkko tarjoaa entistä paremman mahdollisuuden rakentaa koko tietoliikenneinfransa mobiiliyhteyksien päälle. 5G:n keskeinen hyöty on työnteon tehostaminen ja helpottaminen nopeiden yhteyksien avulla. Pienessä yrityksessä yksi huippunopea liittymä soveltuu kaikkeen tarpeeseen: liikkuvaan työhön, konttorille, kotiin, varayhteydeksi, yhteydenjakoon. 5G tuo joustavuutta myös uusien toimipisteiden perustamiseen ja väliaikaisiin tarpeisiin, kuten tapahtumiin tai rakennustyömaille.

Mitä ja milloin Imatralla tapahtuu?

5G-verkko tuo siis nykyistä nopeammat yhteydet Imatralle. 5G-verkon kapasiteetti on moninkertainen vanhaan verkkoon nähden. Samalla myös 4G-yhteydet paranevat alueella. Rakennustyön aikana päivitetään yhteensä 40 tukiasemaa seuraavilla alueilla:

• Imatra: Harakka, Honkaharju, Imatrankoski, Immola, Jäppilänniemi, Karhukallio, Karhumäki, Kaukopää, Mansikkala, Mehiläismäki, Mellonmäki, Meltola, Metsäpelto, Mustalampi, Niskalampi, Paajala, Pelkola, Postinmäki, Pässiniemi, Rajapatsas, Rauha, Rautionkylä, Räikkölä, Saareksiinmäki, Savikanta, Sienimäki, Sotkulampi, Tainionkoski, Teppanala ja Vuoksenniska
  • Lappeenranta: Hepoharju ja Rauha

Tukiasemien päivitystyö aloitetaan maanantaina 8. elokuuta, ja työn on tarkoitus olla valmis perjantaina 9. syyskuuta.

Tukiasemien vaihdosta voi aiheutua lyhyitä palvelukatkoksia

Tukiasemien päivitykseen liittyvistä töistä saattaa aiheutua enintään työpäivän mittaisia paikallisia palvelukatkoksia DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Lisäksi palvelun laatu voi heiketä muutamaksi päiväksi, kunnes kaikki tukiasemat on saatu päivitettyä. Palveluhäiriöt pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat alueen asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa.

700 MHz:n taajuusalueille rakennettavat verkot voivat aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle antenni-TV-talouksista. Lisätietoa aiheesta täällä: https://taajuustalkoot.fi/

Lisätietoja:

Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi

Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Study: Finnish companies need to improve their preparedness for cyber threats15.3.2024 10:00:00 EET | Press release

Rapidly evolving artificial intelligence, the ever-changing global situation, and hectic everyday life are challenging the cyber security of businesses and citizens on a daily basis. According to a Nordic survey commissioned by DNA’s parent company Telenor and conducted by the Norstat Group, Finnish business leaders recognise these challenges, but companies are insufficiently prepared for cyber threats.