Yhteisverkon 5G laajenee Imatralle – Kaupungin edustaja: ”Hyvät yhteydet ovat tärkeitä imatralaisille ja paikallisille yrittäjille”

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Elokuussa rakentaminen jatkuu Imatralla. Laadukkaammista yhteyksistä hyötyvät niin asukkaat, lomailijat kuin yritykset. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Imatran 4G-yhteyksiä.

Kuvassa vihreä väri kuvaa uuden 5G-verkon rakennusaluetta. Rakennustöiden myötä myös 4G-verkko paranee vihreäksi merkityllä alueella.

Pandemia-aikana etätyö lisääntyi merkittävästi ja erilaisten viihdesovellusten käyttö kasvoi entisestään. Ne vaativat verkolta entistä enemmän kapasiteettia, luotettavuutta ja viiveettömyyttä. Uusi 5G-verkko on luotettava ja toimintavarma verkko, jolla suoratoistopalvelut, videot, etäkokoukset ja TV-ohjelmat toimivat laadukkaasti ja pätkimättömästi.

”Hyvät tietoliikenneyhteydet ovat ensiarvoisen tärkeitä niin meille imatralaisille kuin paikallisille yrittäjille. Nopeat yhteydet mahdollistavat esimerkiksi etätyön ihan eri tavalla. On hyvä, jos alueella on useita toimijoita parantamassa näitä palveluja”, kertoo Imatran Seudun Kehitysyhtiön toimitusjohtaja Antti Oravuo.

Imatran yritystoiminta hyötyy uudesta 5G-verkosta. Suurille yrityksille avautuu mahdollisuus rakentaa privaattiverkkoja 5G-teknologialla. Privaattiverkot tarjoavat lyhyen viiveen, taatun kapasiteetin ja suljetun verkon kriittisiin, reaaliaikaisiin käyttötarpeisiin. Toisaalta korkean 5G-taajuuden alueilla kiinteä 5G tarjoaa toimipisteisiin kuidunkaltaiset internet- tai yritysverkkoyhteydet taatulla kapasiteetilla.

Pienille yrityksille 5G-verkko tarjoaa entistä paremman mahdollisuuden rakentaa koko tietoliikenneinfransa mobiiliyhteyksien päälle. 5G:n keskeinen hyöty on työnteon tehostaminen ja helpottaminen nopeiden yhteyksien avulla. Pienessä yrityksessä yksi huippunopea liittymä soveltuu kaikkeen tarpeeseen: liikkuvaan työhön, konttorille, kotiin, varayhteydeksi, yhteydenjakoon. 5G tuo joustavuutta myös uusien toimipisteiden perustamiseen ja väliaikaisiin tarpeisiin, kuten tapahtumiin tai rakennustyömaille.

Mitä ja milloin Imatralla tapahtuu?

5G-verkko tuo siis nykyistä nopeammat yhteydet Imatralle. 5G-verkon kapasiteetti on moninkertainen vanhaan verkkoon nähden. Samalla myös 4G-yhteydet paranevat alueella. Rakennustyön aikana päivitetään yhteensä 40 tukiasemaa seuraavilla alueilla:

• Imatra: Harakka, Honkaharju, Imatrankoski, Immola, Jäppilänniemi, Karhukallio, Karhumäki, Kaukopää, Mansikkala, Mehiläismäki, Mellonmäki, Meltola, Metsäpelto, Mustalampi, Niskalampi, Paajala, Pelkola, Postinmäki, Pässiniemi, Rajapatsas, Rauha, Rautionkylä, Räikkölä, Saareksiinmäki, Savikanta, Sienimäki, Sotkulampi, Tainionkoski, Teppanala ja Vuoksenniska
  • Lappeenranta: Hepoharju ja Rauha

Tukiasemien päivitystyö aloitetaan maanantaina 8. elokuuta, ja työn on tarkoitus olla valmis perjantaina 9. syyskuuta.

Tukiasemien vaihdosta voi aiheutua lyhyitä palvelukatkoksia

Tukiasemien päivitykseen liittyvistä töistä saattaa aiheutua enintään työpäivän mittaisia paikallisia palvelukatkoksia DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Lisäksi palvelun laatu voi heiketä muutamaksi päiväksi, kunnes kaikki tukiasemat on saatu päivitettyä. Palveluhäiriöt pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat alueen asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa.

700 MHz:n taajuusalueille rakennettavat verkot voivat aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle antenni-TV-talouksista. Lisätietoa aiheesta täällä: https://taajuustalkoot.fi/

Lisätietoja:

Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi

Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tutkimus selvitti mobiiliverkkojen nopeudet 8 kaupungissa – katso tulokset!10.8.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n liittymällä saavutettiin suurin keskimääräinen latausnopeus seitsemässä kaupungissa kahdeksasta Omnitele Oy:n tuoreessa mittauksessa. Tiedonsiirtonopeuksia vertailtiin Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Porissa. 5G-verkkojen yleistyttyä kaikkien operaattoreiden mitatut keskimääräiset tiedonsiirtonopeudet olivat myös kansainvälisesti vertailtuna erittäin hyvällä tasolla.

DNA’s annual School Survey reveals various phenomena relating to how children get and use phones. This year’s survey shows, among other things, that parents of children in various age groups are concerned about the extent to which they should restrict and monitor their children’s use of digital devices, what content is appropriate for their children and how much screen time they should be allowed. According to Vilhelmiina Wahlbeck, SVP, Communications, Sustainability & Brand Development at DNA, the key is to spend time with your children to teach them. It is adults’ responsibility to lead children safely into the digital world.

DNA:n vuosittain teettämästä Koululaistutkimuksesta nousee esiin erilaisia lapsien puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä ilmiöitä. Tämän vuoden tutkimuksesta selviää muun muassa, että digilaitteiden käytön rajoittaminen ja valvonta sekä sopiva sisältö ja ruutuaika pohdituttavat eri-ikäisten lasten vanhempia. DNA:n vastuullisuudesta, viestinnästä ja brändin kehityksestä vastaavan Vilhelmiina Wahlbeckin mukaan avainsana on yhdessä opettelu, sillä aikuisen tehtävä on johdattaa lapsi digimaailmaan.

An ICE contact may speed up the process of contacting your family in an emergency — how to set it up on your phone so that it can be used11.7.2022 09:00:00 EEST | Press release

Do you have a letter combination ICE written in front of a family member’s name in your phone’s address book? Perhaps you have thought that by marking the In Case of Emergency contact in this way, you make the work of authorities easier in an emergency where, for example, you are unconscious. Wrong — modern phones are so well protected that emergency personnel are not able to unlock your phone in order to access the contact data on your phone. Cedric Kamtsan, Vice President, Mobile Business at DNA, explains how to set up an ICE contact on your phone so that it can be viewed without unlocking.