Yhteisverkon 5G nyt myös Lappeenrantaan – uudesta verkosta vauhtia opiskeluun

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Syys–lokakuussa rakentaminen jatkuu Lappeenrannassa. Laadukkaammista yhteyksistä hyötyvät niin asukkaat, opiskelijat, lomailijat kuin yritykset. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Lappeenrannan 4G-yhteyksiä.

Kuvassa vaaleampi vihreä väri kuvaa normaalia 4G-/5G-peruspeittoa, ja tummempi vihreä erityisen nopeaa, 3.5 GHz:n taajuudella toimivaa 5G-verkkoa.

Yhteisverkon uusi 5G-verkko tuo nopeammat yhteydet Lappeenrantaan. DNA:n ja Telian taajuuksien yhteiskäyttö ja suurempi tukiasemapaikkojen määrä mahdollistavat alueella suuremmat tiedonsiirtonopeudet kuin yhden operaattorin verkossa.

Kansainvälinen korkeakouluyhteisö iloitsee hyvistä yhteyksistä

Uudesta ja tehokkaammasta 5G-verkosta hyötyy myös Lappeenrannan korkeakouluyhteisö, LUT-yliopisto ja LAB-ammattikorkeakoulu. Lappeenrannan kampuksella on lähes 10 000 opiskelijaa ja asiantuntijaa 93 maasta.

”On selvää, että tällainen kansanvälinen yhteisö vaatii toimiakseen parhaat mahdolliset tietoliikenneyhteydet. Haluamme olla Lappeenrannassa maailman huippua myös nopeissa yhteyksissä. Kaikkien saatavissa oleva kattava 5G-verkko on juuri sitä”, LUT-yliopiston tietohallintojohtaja Antti Sirviö sanoo.

Uuden verkon kapasiteetti on moninkertainen vanhaan verkkoon nähden. Sen myötä muun muassa etäluennot, luentotallenteet ja opiskelun verkkoalustat toimivat pätkimättömästi.

Pätkimättömät yhteydet töihin ja vapaa-ajalle

Nopean 5G-verkon myötä etätöiden tekeminen helpottuu ja hyödyt näkyvät myös asukkaiden vapaa-ajassa. Uusi verkko on entistä luotettavampi ja toimintavarmempi, joten suoratoistopalvelut, pelit, videot ja TV-ohjelmat toimivat laadukkaasti ja katkoksitta.

Myös Lappeenrannan yritykset hyötyvät uudesta 5G-verkosta. Suurille yrityksille avautuu mahdollisuus rakentaa privaattiverkkoja 5G-teknologialla. Privaattiverkot tarjoavat lyhyen viiveen, taatun kapasiteetin ja suljetun verkon kriittisiin, reaaliaikaisiin käyttötarpeisiin. Pienessä yrityksessä tietoliikenneinfra voidaan 5G-verkon ansiosta rakentaa mobiiliyhteyksien päälle, jolloin yksi huippunopea liittymä soveltuu kaikkeen tarpeeseen: liikkuvaan työhön, konttorille, kotiin, varayhteydeksi ja yhteydenjakoon. 5G tuo helpotusta myös uusien toimipisteiden perustamiseen ja väliaikaisiin tarpeisiin, kuten tapahtumiin tai rakennustyömaille.

Mitä ja milloin Lappeenrannassa tapahtuu?

5G-verkko tuo siis nykyistä nopeammat yhteydet Lappeenrantaan. 5G-verkon kapasiteetti on moninkertainen vanhaan verkkoon nähden. Samalla myös 4G-yhteydet paranevat alueella. Rakennustyön aikana päivitetään yhteensä 62 tukiasemaa seuraavilla alueilla:

• Alakylä, Hanmäki, Harapainen, Hartikkala, Hevossilta, Hiessilta, Hovinpelti, Huhtiniemi, Hyrymäki, Iitiä, Ilottula, Kahilanniemi, Kaivokorpi, Kanavansuu, Kasarminlahti, Kaukaa, keskusta, Kesämäki, Kimpinen, Kiviharju, Kivisalmi, Kourula, Kylpylä, Lauritsala, Lavola, Lepola, Mattila, Muntero, Mustola, Myllymäki, Myllärinmäki, Mäntylä, Märkälä, Pallo, Parkkarila, Pikisaari, Pontus, Rakuunamäki, Reijola, Sammonlahti, Skinnarila, Sudensalmi, Taikinamäki, Tirilä, Uus-Lavola, Voisalmi ja Yllikkälä

Tukiasemien päivitystyö aloitetaan maanantaina 19. syyskuuta, ja työn on tarkoitus olla valmis perjantaina 28. lokakuuta.

Tukiasemien vaihdosta voi aiheutua lyhyitä palvelukatkoksia

Tukiasemien päivitykseen liittyvistä töistä saattaa aiheutua enintään työpäivän mittaisia paikallisia palvelukatkoksia DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Lisäksi palvelun laatu voi heiketä muutamaksi päiväksi, kunnes kaikki tukiasemat on saatu päivitettyä. Palveluhäiriöt pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat alueen asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa.

700 MHz:n taajuusalueille rakennettavat verkot voivat aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle antenni-TV-talouksista. Lisätietoa aiheesta täällä: https://taajuustalkoot.fi/

Lisätietoja:

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi

Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n myydyimmät puhelimet ja älykellot marraskuussa 2022 – OnePlus nousi toistamiseen DNA:n myydyimpien puhelinten listan kärkeen1.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Black Friday -tarjoukset näkyivät selkeästi DNA:n marraskuun myydyimpien puhelinten ja älykellojen listoilla. OnePlus ylsi myydyimpien puhelinten listalle kolmella laitteella napaten listan ykkössijan toistamiseen tänä vuonna. Samsung Galaxy Watch4 kipusi puolestaan marraskuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listan kärkeen.

Ikäihmiset entistä paremmin mukana digitaalisessa yhteiskunnassa30.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Seniorikansalaiset ovat kiinnostuneita uusista digitaalisista laitteista ja palveluista, ja he kokevat niiden omaksumisen helpoksi, selviää DNA:n teettämästä Digitaalinen yhdenvertaisuus -tutkimuksesta. Sama havainto on tehty Vanhustyön keskusliitossa (VTKL) ja sen verkoston järjestöissä, kuten Enter ry:ssä. DNA tekee VTKL:n kanssa yhteistyötä ikäihmisten digitaitojen parantamiseksi. Digiosaaminen kulkee käsikynkässä kiinnostuksen kanssa: osaaminen on parempi, jos opetteluun löytyy kiinnostusta. Digilaitteisiin välinpitämättömästi suhtautuvien ikäihmisten kiinnostus voikin herätä esimerkiksi harrastuksen kautta.

DNA’s 5G network already covers 190 towns – Kivijärvi, Kuhmoinen, Laitila, Soini, Uurainen and Ähtäri are the latest additions15.11.2022 10:00:00 EET | Press release

DNA’s 5G network already covers 77% of Finland’s population, based on the places of residence of the population. This translates to approximately 4.3 million people in 190 towns. The newest 5G towns are Kivijärvi, Kuhmoinen, Laitila, Soini, Uurainen and Ähtäri. DNA’s coverage map makes it easy to check the 5G coverage and available speeds in your area.

DNA:lla 5G-verkko jo 190 paikkakunnalla – uusina Kivijärvi, Kuhmoinen, Laitila, Soini, Uurainen ja Ähtäri15.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

DNA:n 5G-verkko tavoittaa laskennallisesti jo 77 % suomalaisista heidän asuinpaikkansa perusteella, mikä tarkoittaa noin 4,3 miljoonaa ihmistä 190 paikkakunnalla. Tuoreimmat 5G-paikkakunnat ovat Kivijärvi, Kuhmoinen, Laitila, Soini, Uurainen ja Ähtäri. DNA:n peittokartasta on helppo tarkistaa, onko oma asuinalue jo 5G-verkon piirissä ja millaisen nopeuden siellä voi saavuttaa.