Yhtymähallituksen katsauksessa asiakaskokemus Keusotessa
Keusoten asiakaskokemuksen parantamista ohjaa yhtymästrategia. Asiakaskokemusta johdetaan ja kehitetään usealla eri tasolla, jossa merkittävänä asukkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä edistävänä tekijänä on osallisuuden toimintakulttuuri. Asiakkaiden tarpeet, toiveet, odotukset ja kokemukset otetaan huomioon palveluita kehitettäessä muun muassa asiakaspalautetta keräämällä.
– Asiakkaiden antama palaute antaa meille tärkeää tietoa siitä, miten olemme onnistuneet perustehtävässä. Suunta on oikea, eteenpäin ja ylöspäin, kertoo yhtymähallituksen puheenjohtaja Jaakko Rainio.
Tekstiviestipalaute suosituin palautteenantotapa
Kuntayhtymä kerää asiakaspalautetta monin eri keinoin; tekstiviestein, verkkosivun kautta, fyysisten palautelaitteiden kautta, paperilomakkeilla tai keskustellen henkilöstön kanssa. Erityisesti tekstiviestipalautteiden määrä on kasvanut huimasti tämän vuoden aikana. 64 % palautteista saapuu tekstiviestikyselyn kautta, 30 % palautteista annetaan fyysisten laitteiden kautta, ja vain muutamia prosentteja verkkosivulta tai suullisesti henkilöstön kautta.
Palautteet analysoidaan ja niitä käsitellään henkilöstön kanssa. Yksikön toimintaa kehitetään palautteiden perusteella kohti asetettuja tavoitteita. Kokonaisnäkyä asiakaskokemukseen saadaan kuukausi- sekä laaturaporteilla ja osavuosikatsauksessa.
Asiakaskokemusta kuntayhtymässä mitataan nettosuositteluindeksin (NPS) avulla. Kuntayhtymän tavoite on, että NPS on tasolla 80 (0–100). Saadun palautteen perusteella yhtymän NPS-taso on tällä hetkellä 42, joista suosittelijoita on valtaosa 62,6 %, passiivisia 16,8 % ja arvostelijoita 20,5 %. Samanaikaisesti yksikkötasoisessa tarkastelussa on palveluita, joissa NPS on tavoitetasossa tai sen yli.
Asiakaskokemuksen ja asiakaspalauteen käsittely on osa kuntayhtymän laadunvalvontaa. Arvioimme palvelun ja hoidon laatua suhteessa palvelulupaukseemme ja laatutavoitteisiimme. Laatutavoitteet ohjaavat toimintaamme ja palvelujamme. Tarkoituksena on tuottaa asiakkaille heidän tarpeidensa mukaista, ennalta ehkäisevää ja mahdollisimman hyvää asiakaspalvelua.
Lisää laatujärjestelmästä
Lisää asiakaskokemuksesta
Päätöskooste yhtymähallituksen kokouksesta
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jaakko RainioYhtymähallituksen puheenjohtaja
Puh:040 741 0911jaakko.rainio@hyvinkaa.fiPirjo Laitinen-ParkkonenKuntayhtymän johtajaYhtymäjohto
Puh:0401825797pirjo.laitinen-parkonen@keusote.fiTietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Keusote sai kiitosta määrätietoisesta kehittämisestä vuosittaisissa hyvinvointialueneuvotteluissa24.10.2025 12:18:50 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) vuosittaiset hyvinvointialueneuvottelut valtion ministeriöiden ja viranomaisten kanssa käytiin torstaina 23.10.2025 valtiovarainministeriön johdolla Valtioneuvoston linnassa Helsingissä ja Teams-yhteydellä. Neuvotteluissa vallitsi rakentava ja yhteistyöhakuinen ilmapiiri.
Keusote ja Hyvinkään kaupunki neuvottelevat H-sairaalan tilojen omistuksesta23.10.2025 09:40:51 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) ja Hyvinkään kaupunki ovat käynnistäneet neuvottelut siitä, millä ehdoilla ja edellytyksillä Hyvinkään kaupunki voisi myydä Keusotelle Hyvinkään H-sairaalan Keusoten käytössä olevien tilojen omistukseen oikeuttavat osakkeet.
Hyvinvointialueiden mainetutkimus: Keusote suurin nousija21.10.2025 09:43:18 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) on tehnyt merkittävän loikan hyvinvointialueiden Luottamus & Maine 2025 -tutkimuksessa. Keusote nousi tämän vuoden tutkimuksen suurimmaksi mainenousijaksi kaikista Suomen hyvinvointialueista.
Yhteistoimintaneuvottelujen päätös aluehallituksessa: ei irtisanota eikä aloiteta lomautusten valmistelua10.10.2025 11:11:02 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) aluehallitus kokoontui 10. lokakuuta 2025 päättämään yhteistoimintaneuvottelujen toimeenpanosta. Kokouksessa käsiteltiin myös tilinpäätösennustetta ja taloussuunnitelman valmistelua vuosille 2026–2029.
Keusoten yhteistoimintaneuvottelut päättyneet: ei irtisanomisia10.10.2025 11:03:15 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Aluehallitus hyväksyi päätösesityksen kokouksessaan 10.10.25. Neuvottelujen tavoitteena oli toiminnan muutoksiin liittyvien (johtamisjärjestelmä, palveluverkosto) tehtävämuutosten toteuttaminen. Yhteistoimintaneuvotteluista ei aiheudu irtisanomisia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
