YK:n lapsen oikeuksien komitean päätös – Suomi loukkasi turvapaikkaa hakeneen sateenkaariperheen lapsen oikeuksia

Venäläinen sateenkaariperhe haki Suomesta turvapaikkaa lapsen hyvinvoinnin vaarannuttua kotimaassaan. Suomi ei myöntänyt lapselle turvapaikkaa ja käännytti perheen takaisin Venäjälle vuonna 2017. Sateenkaariperheet ry auttoi perhettä kantelemaan päätöksestä YK:n lapsen oikeuksien komitealle. Komitea antoi 4.2.2021 langettavan päätöksen, jonka mukaan Suomi ei ole tehnyt päätöstä lapsen edun periaatteen mukaisesti eikä ole huomioinut todellista väkivallan uhkaa, jota sateenkaariperheen lapsi kohtaa Venäjällä. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun komitea antaa Suomelle langettavan päätöksen.

YK:n lapsen oikeuksien komitean päätöksen mukaan Suomi loukkasi kolmea lapsen oikeuksien sopimuksen artiklaa, joiden mukaan kaikessa lasta koskevassa päätöksenteossa on ensisijaisesti harkittava lapsen etu (artikla 3), lasta on suojeltava kaikelta väkivallalta (artikla 19) ja valtion on suojeltava pakolaislapsia (artikla 22).

Komitean päätös velvoittaa Suomen valtion suorittamaan korvausta loukkauksen uhrille. Lisäksi ratkaisulla on pidempikantoisia vaikutuksia, koska se velvoittaa valtion ryhtymään kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin sen varmistamiseksi, että jatkossa kaikissa turvapaikkaprosesseissa lapsen etu tulee tosiasiallisesti arvioiduksi ja huomioiduksi, ja että asianosaisia lapsia myös kuullaan.

”Otamme ilolla vastaan lapsen oikeuksien komitean selväsanaisen ja rohkean päätöksen”, sanoo Sateenkaariperheet ry:n toiminnanjohtaja Juha Jämsä. ”Komitean mukaan oli olemassa selviä merkkejä, että lapseen saattaisi kohdistua todellista väkivaltaa Venäjälle palautuksen seurauksena.”

”Erityisen merkittävän ratkaisusta tekee se, että komitean mukaan jatkuva kiusaaminen ja stigma, joista lapsi Venäjällä sateenkaariperheen lapsena kärsi, aiheuttavat itsessään sellaista peruuttamatonta vahinkoa lapselle, jonka vuoksi suomalaisten viranomaisten ei olisi tullut palauttaa perhettä Venäjälle. Tässä komitea siis hyväksyi myös yleisemmin sen, että eläminen seksuaalivähemmistöihin avoimen vihamielisesti suhtautuvassa yhteisössä voi vakavalla tavalla vaarantaa sateenkaariperheen lapsen oikeuksia.”

Nyt annetussa ratkaisussaan komitea katsoo, että kyseisen lapsen tapauksessa suomalaiset viranomaiset olivat tyytyneet viittaamaan ainoastaan yleisluontoisesti lapsen etuun ilman, että olisivat suorittaneet tosiasiallisen arvioinnin lapsen tilanteesta ja siitä, oliko olemassa riski, että hänen lapsen oikeuksien sopimuksessa suojattuja oikeuksiaan tultaisiin loukkaamaan Venäjällä. Komitean mukaan tällaiset yleisluontoiset ja fraasimaiset perustelut eivät täytä lapsen oikeuksien sopimuksen edellytyksiä.

Sateenkaariperheet ry:n mukaan maahanmuuttoviraston tulee päätöksen seurauksena päivittää nykyohjeistustaan paitsi Venäjän myös muiden vastaavassa tilanteessa olevien valtioiden osalta. Lapsen edun ensisijaisuuden periaatteen täysimääräinen soveltaminen vaatii myös uudenlaista kulttuuria.

Komitean päätös on ensimmäinen langettava päätös Suomelle. Yksilövalitusten tekeminen lapsen oikeuksien komitealle on uusi mahdollisuus, joka tuli Suomessa voimaan vuonna 2016. Viimeviikkoinen päätös on myös maailmanlaajuisesti ensimmäinen kerta, kun komitea on antanut näkemyksensä valituksesta, joka koskee sateenkaariperheen lapsen oikeuksia.

Sateenkaariperheet ry:n mukaan itäisen Euroopan kiristyneet asenteet ja lainsäädäntö seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä kohtaan ovat erityinen uhka lapsiperheille, joita saattaa uhata esimerkiksi lapsen aiheeton huostaanotto samaa sukupuolta olevan parin perheestä. Myös perheen yhdistämisen yhteydessä on huomioitava mahdolliset sateenkaariperhesuhteet, joilla suurella todennäköisyydellä ei ole juridista asemaa lähtömaassa.

Sateenkaariperheet ry pitää päätöstä merkittävänä askeleena sateenkaariperheiden lasten oikeuksien näkökulmasta ja haluaa kiittää valituksen tehneen lapsen vanhempia, pro bono -periaatteella työskennellyttä lakimiestä, valitusta tukeneita yhteistyökumppaneita sekä kaikkia suomalaisia, jotka tukivat hanketta rahalahjoituksella syksyllä 2018.

Komitean päätös ja lisätietoja linkeissä.

***

Tänään tiistaina 9.2. käsitellään myös toista sateenkaariperheiden lasten oikeuksien näkökulmasta erittäin merkittävää kantelua Euroopan Unionin tuomioistuimessa Luxemburgissa. Kuulemisessa on kyse siitä, että Bulgaria ei tunnusta toisen EU-maan syntymätodistusta, johon lapselle on merkitty kaksi äitiä. Tämän seurauksena lapsi on jäänyt vaille mitään kansalaisuutta. Sateenkaariperheiden vapaa liikkuvuus on olennaisella tavalla rajoittunutta Unionin alueella johtuen riskistä, että perhesuhteet lakkaavat virallisesti olemasta maasta toiseen siirryttäessä. Komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen on todennut, että ”vanhempi yhdessä maassa on vanhempi kaikissa maissa”.

Hallituksen esitys perhevapaista heikentäisi useiden sateenkaariperheiden tilanteita - järjestöjen jättäminen valmistelun ulkopuolelle oli kohtalokas virhe16.2.2021 13:55:27 EETTiedote

Hallitus kehuskelee, että tänään julkaistun perhevapaauudistuksen yksi keskeinen lähtökohta on ollut perheiden monimuotoisuuden huomioiminen. Osittain tämä onkin toteutunut, mutta hallitus teki keskeisen virheen, kun jätti monimuotoisten perheiden järjestöt pois uudistusta valmistelevan työryhmän kokoonpanosta.

Eurooppalaiset sateenkaarijärjestöt: vanhemmuuslaki mahdollisuus Suomelle toimia suunnannäyttäjänä Euroopassa6.5.2020 06:45:00 EESTTiedote

Eurooppalaisten sateenkaarijärjestöjen kattojärjestöt lähettivät eilen (5.5.2020) Suomen hallitukselle kirjeen, jossa rohkaisivat Suomea toimimaan suunnannäyttäjänä säätämällä ensimmäisenä Euroopan valtiona vanhemmuuslain tavalla, joka mahdollistaisi useamman kuin kahden oikeudellisen vanhemman vahvistamisen ja vanhemmuuden rekisteröinnin ’vanhempana’ ilman turhaa sukupuolittamista.

Osa vanhemmista ei pääse lainkaan näkemään lastaan synnytyssairaalassa korona-aikana14.4.2020 12:52:54 EESTTiedote

Viime päivät on käyty laajaa julkista keskustelua synnytyssairaaloiden uudesta epidemiaan liittyvästä rajoituksesta, jonka mukaisesti lapsivuodeosastolle pääsevät toistaiseksi vain synnyttäjät. Synnytykseen saa kuitenkin jokainen synnyttäjä ottaa mukaan yhden tukihenkilön. Joissain perheissä lapsella on kuitenkin jo syntymästään lähtien useampia kuin kaksi vanhempaa. Näin on esimerkiksi perheessä, jossa nais- ja miespari ovat yhdessä päättäneet jakaa lapsen vanhemmuuttaan ns. kumppanuusvanhempina. Perhemuoto on yleinen sateenkaariperheiden joukossa ja tuttu myös synnytyssairaaloille. Normaalitilanteessa kaikki vanhemmat ovat voineet osallistua synnytykseen ja/tai nähdä vastasyntynyttä lapsivuodeosastolla, perheiden omien toiveiden mukaan. "Nyt asetetut epidemiarajoitukset osuvat useamman vanhemman perheisiin kohtuuttomasti. Osa perheen vanhemmista ei pääse tapaamaan lastaan lainkaan vastasyntyneenä, koska eivät pääse lapsivuodeosastolle eivätkä synnytyssaliin", kertoo Sateenkaariperhee

Nelosella alkaa tänään Lapsi tuntemattoman kanssa - Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija16.3.2020 06:43:00 EETTiedote

Nelosella alkaa tänään uusi tv-sarja, joka käsittelee kumppanuusvanhemmuutta. Tällä tarkoitetaan perheitä, joissa jaetaan lapsen vanhemmuutta suunnitelmallisesti kahdessa kodissa lapsen syntymästä alkaen. Näissä perheissä lapsella voi olla kaksi tai useampi vanhempaa. Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija Suomessa yli 20 vuoden kokemuksella. Olemme neuvoneet, valmentaneet, tukeneet ja tuoneet yhteen kumppanuusvanhempia ja siitä haaveilevia. Tavoitteenamme on edistää lapsen hyvinvointia tukemalla suunnitelmallista vanhemmuuden jakamista.