Yksikin itsemurhaan kuollut nuori on liikaa

Koronakriisi on kurjistanut entisestään niiden asemaa, joiden tilanne oli vaikein jo ennen pandemiaa. Riski mielenterveysongelmien ilmenemiselle tai pahenemiselle on kasvanut poikkeusolojen aikana. Vaikka nuorten itsemurhakuolleisuus on ollut eurooppalaisittain verrattuna korkeaa jo aiemmin, on koronakevät heikentänyt tilannetta entisestään.

Kuva: Demarinuoret

“Nyt, jos milloin, on vahvistettava peruspalveluita ja tarjottava matalan kynnyksen tukea heille, jotka sitä kipeimmin tarvitsevat. Itsemurhien ehkäisyssä olennaisinta on, että apua saa nopeasti ilman läheterumbaa. Siksi on välttämätöntä, että terapiatakuu toteutetaan pikaisesti jo ennen tulevaa sote-uudistusta”,  linjaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Koronakriisin vaikutusten lievittäminen edellyttää, että lasten ja nuorten hyvinvoinnista saadaan ajantasaista tietoa. Laajoihin terveystarkastuksiin panostamalla voidaan kohdata jokainen lapsi, nuori ja heidän perheensä ja arvioida heidän tuen tarpeensa.

“Terapiatakuu ei vielä yksin riitä ratkaisemaan haasteita ja siksi lisäpanostuksia tarvitaan erityisesti opiskelijahuoltoon. Laajat terveystarkastukset ovat tämän vuosituhannen tärkeimpiä uudistuksia lasten ja perheiden ennaltaehkäisevien toimien ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parantamiseksi. On kummallista, mikäli näiden merkitys unohdetaan pandemian jälkihoidossa”, päättää Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Lisätiedot:

sp. pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Kuva: Demarinuoret

Pohjoismainen hyvinvointivaltio tarvitsee korkeaa työllisyyttä30.11.2020 20:27:10 EETTiedote

Hallitus päätti syyskuun budjettiriihessä siirtää keskustelun ikääntyneiden lisätyöllistämisestä työmarkkinajärjestöjen pöytään. Esityksiä yli 55-vuotiaiden työllisyyden kohentamiseksi odotettiin marraskuun loppuun mennessä, mutta neuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina. Demarinuoret peräänkuuluttaa hallitukselta kykyä tehdä vaikeitakin päätöksiä työllisyyden edistämiseksi.

Pikavippitoiminnan rajoituksista tehtävä pysyviä15.10.2020 16:12:50 EESTTiedote

Koronaepidemian isku on ollut erityisen kova niille kotitalouksille, joita velkaantuminen on koskettanut jo aiemmin. Hallituksen aiempi päätös rajoittaa pikavippien korkokattoa ja kieltää niiden suoramarkkinointi oli ensiaskel kohti parempaa. Määräaikaisena toimena asetus jää silti laastariksi, joka ei korjaa syvää yhteiskunnallista ongelmaa. Pikavippibisnekseen liittyvää kiskontaa ja ihmisten hädän hyväksikäyttöä ei tule sallia normaalioloissakaan. Ihmisten kannalta on välttämätöntä, että määräaikainen asetus säädetään pysyväksi.

Verot eivät yksin riitä yhteiskuntavastuun kantamiseksi!28.9.2020 10:09:33 EESTTiedote

On puhuttu jälleen yhteiskuntavastuusta. Julkisuudessa on väläytelty, että yritys kantaa yhteiskuntavastuunsa olemalla mahdollisimman kilpailukykyinen ja maksamalla verotuloja yhteiskunnalle. Demarinuoret haluavat nostaa keskusteluun sen, voisiko yrityksillä olla lainsäädännössä muitakin tehtäviä kuin voiton tavoittelu. Erityisesti valtionyhtiöiden ja suuryritysten on kiinnitettävä huomiota ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen.