Yksinasuvien asemaa on parannettava

Suomessa on tilastojen mukaan 1,3 miljoonaa yksinasuvaa. Yksinasuminen voi olla valinta siinä missä perheen perustaminen tai kumppanin kanssa asuminen. Suomessa asumismuotoja on monia. Tärkeintä on, että päätöksenteossa eri asumismuodot otetaan yhdenvertaisesti huomioon.

Ystävänpäivänä tuomme esiin vaatimuksen yksinasuvien aseman parantamisesta yhteiskunnassa. Yksinasuvien tulotaso on usein muuta väestöä matalalampi. Tämän lisäksi kaikki etuudet eivät myöskään kohtele yksinasuvia yhdenvertaisesti, kuten esimerkiksi kotitalousvähennys. Tähän on saatava muutos.

”Eri asumismuotojen eriarvoiseen asemaan on puututtava. Esimerkiksi yksinasuvien määrä on Suomessa kasvanut ja suurimmissa kaupungeissa asuntokunnista yhden hengen kotitalouksia on jo yli puolet. Valitettavan usein yhteiskunnallisia päätöksiä tehdään edelleen ajatuksella, että suurin osa kotitalouksista on kahden aikuisen talouksia tai perheitä,” muistuttaa Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

SDP:n eduskuntavaalitavoitteissa on mukana toimenpiteitä yksinasuvien aseman parantamiseksi. Tulevalla hallituskaudella on perustettava poikkihallinnollinen työryhmä, joka kartoittaisi yksinasuvien elämään liittyvät haasteet, eriarvoistuvat rakenteet ja laatisi toimenpide-ehdotukset tilanteen korjaamiseksi.

Yhteiskunnan rakenteet kaipaavat muuttamista, jotta yksinasuminen ei enää jatkossa johda isompiin syrjäytymisen ja köyhtymisen riskeihin kuin perinteisen parisuhteen tai perheen valitsevilla. Seuraavalla hallituskaudella yksinasuvien asemaan on kiinnitettävä erityistä huomiota.

1.12.2022 on monelle ilon päivä30.11.2022 15:44:44 EET | Tiedote

Kirjoitin muutama vuosi sitten siitä, kuinka Suomessa kyykytetään vuosikausia ihmisiä, joilla on maksuhäiriömerkintä. Merkintä on haitannut satojen tuhansien suomalaisten elämää, vaikka he olisivat maksaneet velkansa pois. Maksuhäiriömerkinnät ovat Suomessa yhä yleisempiä. Ulosottoon saapuu yli kolme miljoonaa asiaa vuodessa. Viime vuonna jo n. 400 000 suomalaisella oli maksuhäiriömerkintä, joka vastaa n. kahdeksaa prosenttia aikuisväestöstä. On tärkeää uskaltaa keskustella velkaantumisesta, joka on laaja yhteiskunnallinen ongelma. Viime vuosina olen useampaan kertaan ottanut yhteyttä eri kansanedustajiin ja kysynyt, miksi ihmisiä rangaistaan ja tehdään arvottomaksi vuosia kestävällä luottotietojen menetyksellä, vaikka ihminen olisi maksanut kaikki ulosottonsa ja velkansa pois? En ole ymmärtänyt, miksi heillä velan maksun jälkeen säilyy maksuhäiriömerkintä. Tällainen henkilö ei saa vuokra-asuntoa, puhelinta, verkkopankkitunnuksia eikä sähkösopimusta. Hieno uutinen on, että 1.12.2022 as

Vaikuta kotiseurakuntasi vaaleissa – äänestä NYT12.11.2022 12:28:11 EET | Tiedote

Evankelisluterilaisen kirkon seurakuntavaalien äänestys on käynnistynyt ennakkoäänestyksellä, joka päättyy lauantaina 12.11.2022. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 20.11. Vaaleissa valitaan yhteensä yli 8000 luottamushenkilöä Suomen 354 seurakuntaan. Kannustamme seurakuntien jäseniä käyttämään äänioikeuttaan ja siten vaikuttamaan oman kotiseurakunnan tulevaisuuden suuntaan. Meille kaikille on tärkeää, että seurakunnan palvelut ovat avoimia ja yhdenvertaisesti saatavilla elämän eri tilanteissa, kun apu, turva tai kannustus on tarpeen. Seurakuntavaaleissa äänestysikä on 16 vuotta, mutta kovin vähän nuoret käyttävät tätä mahdollisuutta. Asian esille ottaminen jo rippikouluikäisenä onkin toivottavaa, jotta tämä vaikuttamiskeino tulisi heille tutuksi. ”Vaaleissa 2018 valtakunnallinen äänestysprosentti oli 14,4 %. Äänestysaktiivisuutta olisi saatava korkeammaksi, jotta tiedettäisiin nykyistä paremmin, mikä on seurakuntalaisten toivoma kehittämissuunta ja millaisten arvojen toivotaan vaikut

Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen ehdolle eduskuntavaaleihin Oulun vaalipiiristä31.10.2022 12:10:21 EET | Tiedote

Demarinaisten puheenjohtaja, oululainen kaupunginvaltuutettu, kansanedustaja ja ministeri Tytti Tuppurainen asettuu ehdolle tulevissa 2023 eduskuntavaaleissa. Tuppurainen pyrkii ensi keväänä neljännelle kaudelleen eduskuntaan. Eurooppa- ja omistajaohjausministerinä Marinin hallituksessa toimiva Tuppurainen on ollut Demarinaisten puheenjohtaja vuodesta 2014. Vuoden 2019 eduskuntavaaleissa Tuppurainen valittiin Oulun vaalipiiristä kolmanneksi suurimmalla äänimäärällä kansanedustajaksi, ja tammikuun aluevaaleissa hän oli SDP:n ääniharava Pohjois-Pohjanmaalla.