Yksisuuntainen Pohjoisranta-katu Siltavuorenrannan ja Liisankadun risteyksen väliltä suljetaan työmaan takia
Kruunusillat-allianssi uusii Pohjoisrannassa kunnallistekniikkaa, mikä tarkoittaa kadun kaivamista auki eri työvaiheita varten. Alueella on myös koko kaupungin mittakaavassa tärkeä jätevesipumppaamo, jonka edustalle rakennetaan uutta mittarikaivoa.
Yksisuuntainen Pohjoisranta on ahdas väylä, joten kadun sulkeminen liikenteeltä on välttämätön jo pelkästään turvallisuussyistä. Sen lisäksi työ saadaan tehtyä nopeammin ja häiriöttömämmin, kun työalueella on mahdollisimman vähän muuta liikennettä.
Vaikutukset moottoriajoneuvoliikenteelle
Moottoriajoneuvoliikenne ohjataan kiertoreitille Välikadun, Kristianinkadun ja Maurinkadun kautta. Huoltoliikenteelle ja pelastusajoneuvoille järjestetään kulkutiet.
Vaikutukset joukkoliikenteelle
Ei vaikutuksia
Vaikutukset pyöräliikenteelle
Pyöräilyn reitti Pohjoisrannassa säilyy, mutta sen linjaus muuttuu jonkin verran: liikennejärjestelyalueen länsipäässä pyöräliikenne ohjataan kevyen liikenteen siltaa pitkin kohti Hakaniemensiltaa, ja järjestelyn itäpäässä suojatietä pitkin Hakaniemensillalle.
Vaikutukset jalankululle
Jalankulkureitti Pohjoisrannassa säilyy, mutta sen linjaus muuttuu jonkin verran: liikennejärjestelyalueen länsipäässä jalankulkijat ohjataan kevyen liikenteen siltaa pitkin kohti Hakaniemensiltaa, ja järjestelyn itäpäässä suojatietä pitkin Hakaniemensillalle.
Uudet liikennejärjestelyt opastetaan maastossa liikennemerkein ja verkossa karttapalvelussa:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Aapo UrjanheimoKruunusillat-allianssin Hakaniemen osaprojektipäällikkö
Puh:050 5388012aapo.urjanheimo@yit.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.
Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 18.9.202518.9.2025 18:01:34 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 18.9.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 2.10.2025.
En ny tillfällig snömottagningsplats byggs på Malms flygplats18.9.2025 10:45:33 EEST | Pressmeddelande
Byggarbeten orsakar att skidspårets sträckning ändras till nästa vinter.
Malminkentällä rakennetaan väliaikaista lumenvastaanottopaikkaa18.9.2025 10:45:33 EEST | Tiedote
Rakentamisen myötä latureitti muuttuu ensi talveksi.
Återstående delar av Bölebanan planeras i Västra Böle17.9.2025 10:52:47 EEST | Pressmeddelande
Planeringen av den näst sista delen av Bölebanan har inletts. Synpunkter på utkastet till trafikplan för det avsnitt som går genom Västra Böle kan lämnas via nätet och vid det evenemang för allmänheten som ordnas den 1 oktober. Byggstarten är planerad till 2027.
Länsi-Pasilaan suunnitellaan Pasilanbaanan puuttuvaa osiota17.9.2025 10:52:47 EEST | Tiedote
Pasilanbaanan toiseksi viimeisen osuuden suunnittelu on alkanut. Länsi-Pasilan läpi kulkevan osion liikennesuunnitelmaluonnosta voi kommentoida verkossa ja 1. lokakuuta järjestettävässä yleisötilaisuudessa. Rakentamisen on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2027.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme