Yksisuuntainen Pohjoisranta-katu Siltavuorenrannan ja Liisankadun risteyksen väliltä suljetaan työmaan takia
Kruunusillat-allianssi uusii Pohjoisrannassa kunnallistekniikkaa, mikä tarkoittaa kadun kaivamista auki eri työvaiheita varten. Alueella on myös koko kaupungin mittakaavassa tärkeä jätevesipumppaamo, jonka edustalle rakennetaan uutta mittarikaivoa.
Yksisuuntainen Pohjoisranta on ahdas väylä, joten kadun sulkeminen liikenteeltä on välttämätön jo pelkästään turvallisuussyistä. Sen lisäksi työ saadaan tehtyä nopeammin ja häiriöttömämmin, kun työalueella on mahdollisimman vähän muuta liikennettä.
 Vaikutukset moottoriajoneuvoliikenteelle
Moottoriajoneuvoliikenne ohjataan kiertoreitille Välikadun, Kristianinkadun ja Maurinkadun kautta. Huoltoliikenteelle ja pelastusajoneuvoille järjestetään kulkutiet.
Vaikutukset joukkoliikenteelle
Ei vaikutuksia
Vaikutukset pyöräliikenteelle
Pyöräilyn reitti Pohjoisrannassa säilyy, mutta sen linjaus muuttuu jonkin verran: liikennejärjestelyalueen länsipäässä pyöräliikenne ohjataan kevyen liikenteen siltaa pitkin kohti Hakaniemensiltaa, ja järjestelyn itäpäässä suojatietä pitkin Hakaniemensillalle.
Vaikutukset jalankululle
Jalankulkureitti Pohjoisrannassa säilyy, mutta sen linjaus muuttuu jonkin verran: liikennejärjestelyalueen länsipäässä jalankulkijat ohjataan kevyen liikenteen siltaa pitkin kohti Hakaniemensiltaa, ja järjestelyn itäpäässä suojatietä pitkin Hakaniemensillalle.
Uudet liikennejärjestelyt opastetaan maastossa liikennemerkein ja verkossa karttapalvelussa:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Aapo UrjanheimoKruunusillat-allianssin Hakaniemen osaprojektipäällikkö
Puh:050 5388012aapo.urjanheimo@yit.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
 Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimialaPL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.
Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 30.10.202530.10.2025 19:03:09 EET | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 30.10.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 13.11.2025.
Västra Helsingfors utvecklas – Västra Helsingfors spårväg inleder en omfattande stadsutvecklingshelhet30.10.2025 15:21:31 EET | Pressmeddelande
I projektet, som går under namnet Västra Helsingfors spårväg, byggs en ny cirka tio kilometer lång snabbspårväg från Gamlas till centrum. Detta är en viktig öppning för stadsutvecklingen i hela västra Helsingfors. Det planeras nya bostäder för 14 000 helsingforsare längs spårvägslinjen samt byggande av affärslokaler. Utöver snabbspårvägsnätet förnyas kommunaltekniken i stor utsträckning och en ny stadsmiljö byggs.
Läntinen Helsinki kehittyy – Länsiratikat käynnistää laajan kaupunkikehityskokonaisuuden30.10.2025 15:21:31 EET | Tiedote
Länsiratikat-nimellä kulkevassa hankkeessa rakennetaan uusi noin 10 kilometrin pikaraitiotieyhteys Kannelmäestä keskustaan. Se on merkittävä avaus koko läntisen Helsingin kaupunkikehitykselle. Linjan varrelle on suunnitteilla uusia koteja 14 000 helsinkiläiselle sekä toimitilarakentamista. Pikaraitiotieverkon lisäksi työssä uudistetaan laajasti kunnallistekniikkaa sekä rakennetaan uutta kaupunkiympäristöä.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 28.10.202528.10.2025 19:20:54 EET | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 28.10.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Helsingfors söker julgran till Senatstorget och Hagnäs saluhall27.10.2025 09:57:34 EET | Pressmeddelande
Invånarna i huvudstadsregionen kan erbjuda staden en stor gran i gott skick som växer på deras egen tomt som julgran. Staden tar hand om att fälla och hämta trädet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme