Yksityisellä sote-sektorilla jo noin 60 miljoonan euron suojamateriaalikustannukset – kansallinen korvauspäätös tarvitaan nopeasti

Hallitus tukee kuntia yli miljardin euron yleiskatteellisella tuella, mutta ei ohjeista suojautumisesta tai sen kustannusten korvaamisesta mitään. Yksityiset sote-palveluntuottajat uhkaavat joutua taloudelliseen ahdinkoon ilman suojautumiskustannusten korvauksia. Tarvitaan kansallista ohjausta, jotta hallitsematon ja epätasa-arvoinen tilanne kuntien ja kuntayhtymien hyvinvointipalveluissa vältetään.

HALIn jäsenkyselyn ja kahden edellisviikon suojamateriaalien keskihintoihin perustuvan laskelman mukaan COVID-19-suojamateriaalikustannus yksityiselle sote- ja varhaiskasvatussektorille on noin 5 milj. euroa viikossa. Kriisin alusta kustannuksia on syntynyt noin 60 milj. euroa. Suojautumista joudutaan jatkamaan, kunnes rokotekattavuus on riittävällä tasolla.

Suojautumisesta aiheutuva merkittävä kustannuspaine voi pahimmassa tapauksessa vaarantaa asiakasturvallisuuden. Ilman kansallista ohjeistusta kunnat saavat tuottajilta suojautumisesta aiheutuvia lisälaskuja, eikä selvityksiltä ja riidoilta voida silloin välttyä.

- Esimerkiksi ikääntyneiden palveluasumisesta yksityisen sektorin toimijat tuottavat puolet. Kunnallisten hoivakotien suojavarusteet korvataan verovaroista, mutta puolet hoivakotien asukkaista uhkaa jäädä toisen luokan kansalaisiksi. Kansalaisten yhdenvertaisuuden ja palvelutuotannon jatkuvuuden turvaamiseksi STM:n on laadittava kansalliset periaatteet suojautumisesta maksettaville korvauksille, joita kaikki kunnat ja kuntayhtymät noudattavat, vaatii Hyvinvointiala HALIn elinkeinoasioiden johtaja Ismo Partanen.

Suojamateriaalit vapautettava arvonlisäverosta

Neljännen lisätalousarvion myötä suojavarusteiden myynnit sote-alan toimijoille vapautetaan eräiltä osin arvonlisäverosta aikavälillä 30.1.–31.7. Suojamateriaalia tarvitaan kuitenkin vielä ainakin vuosi.

- Hallituksen linjaus suojamateriaalien nollaverokannasta on riittämätön. Koronavirus ei poistu heinäkuun lopussa. Nollaverokanta on säädettävä ainakin ensi vuoden loppuun, Partanen huomauttaa.

Ismo Partanen

johtaja, elinkeinoasiat

ismo.partanen@hyvinvointiala.fi

Joel Kuuva

talous- ja veroasiantuntija

joel.kuuva@hyvinvointiala.fi

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle29.6.2020 13:28:34 EESTTiedote

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.