Yksityiselle opetusalalle ja ammatillisiin aikuiskoulutuskeskuksiin neuvottelutulos

Yksityisen opetusalan ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten työehtosopimusten neuvotteluissa saavutettiin myöhään maanantai-iltana 23.3. neuvottelutulos.

Tuleva sopimuskausi on pituudeltaan 24 kk. Palkantarkistukset noudattelevat yleistä linjaa ja kiky-tunnit poistuvat.

Neuvotteluiden tahtia tiivistettiin koronavirusepidemian takia ja ratkaisuun päästiinkin yli viikko ennen sopimuskauden päättymistä. Poikkeuksellisessa tilanteessa oli tärkeää turvata paitsi työrauha, myös yleisen linjan mukaiset palkantarkistukset ja tasoltaan hyväksyttävä TES-ratkaisu.

Neuvottelutuloksesta tiedotetaan tarkemmin, kun liittojen hallinnot ovat sen käsitelleet ja hyväksyneet.

Lisätiedot: johtava työmarkkinalakimies Jonna Voima, puh. 020 789 3706 ja työmarkkina-asiamies Veli Vähämäki puh. 020 789 3717​

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto.

Jyty: Tiden för massiva sparåtgärder i kommunerna är inte nu19.3.2020 10:55:04 EETTiedote

Coronapandemin riktar sig nu direkt mot arbetsplatserna i den finländska privata sektorn. På begäran av Finlands regering förberedde arbetstagarnas centralorganisationer STTK, FFC och Akava samt KT Kommunarbetsgivarna och Finlands Näringsliv EK som representerar arbetsgivarna för sin del åtgärder, genom vilka företagen med så små skador som möjligt ska klara skadan som coronaviruset förorsakar. Stödåtgärderna offentliggjordes på onsdagskvällen 18.3. Stödåtgärderna som fastställts av regeringen kommer att ligga på flera miljarder euros nivå.

Jyty: Nyt ei ole kunnissa massiivisten säästötoimien aika18.3.2020 17:03:44 EETTiedote

Koronapandemia kohdistuu tällä hetkellä suoraan suomalaisiin yksityisen sektorin työpaikkoihin. Suomen hallituksen pyynnöstä työntekijöiden keskusjärjestöt STTK, SAK ja Akava sekä työnantajia edustavat KT Kuntatyönantajat ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK valmistelivat omalta osaltaan toimenpiteitä, joilla yritykset selviäisivät koronaviruksen aiheuttamasta ahdingosta mahdollisimman vähäisin vaurioin. Tukitoimista tiedotettiin julkisuuteen keskiviikkona illansuussa 18.3. Hallituksen määrittämät tukitoimet tulevat olemaan miljardien eurojen tasoa.