Yksityiselle sosiaalipalvelualalle neuvottelutulos – Talentia käsittelee esitystä

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, JHL, Sosiaalipalvelualan Allianssi Salli ja Sote ry ovat päässeet neuvottelutulokseen uudesta yksityisen sosiaalipalvelualan sopimuksesta työnantajia edustavan Hyvinvointiala HALI:n kanssa. Talentian hallitus käsittelee esitystä maanantaina 27.6.

Sopimuksen sisältö tulee julkiseksi, jos neuvotteluosapuolten hallinnot hyväksyvät sopimuksen. Talentia tiedottaa sopimuksen sisällöstä tarkemmin, jos sopimus hyväksytään.

Nyt aikaansaatu neuvottelutulos on syntynyt pitkien neuvottelujen tuloksena. Yksityinen sosiaalipalveluala on ollut sopimuksettomassa tilassa 1. toukokuuta alkaen, ja tiistaina 21.6. Talentian jäsenillä alkoi toistaiseksi voimassa oleva ylityö- ja vuoronvaihtokielto.

Yksityisen sosiaalipalvelualan ylityö- ja vuoronvaihtokiellon päättymisestä informoidaan erikseen.

Korjaus tiedotteeseen: Kunnissa tikittää lastensuojelun aikapommi – Talentia vaatii välitöntä puuttumista epäkohtiin23.6.2022 12:22:30 EEST | Tiedote

Tänään 23.6.2022 julkaistussa tiedotteessamme oli virhe. Aiemman tiedotteen mukaan Essote ja Siun sote ovat saaneet uhkasakot. Todellisuudessa Essotea ja Siun sotea vasta uhattiin 200 000 euron uhkasakoilla. Essote on jo välttänyt uhkasakon korjattuaan lastensuojelun puutteita. Myös Siun sote pyrkii välttämään uhkasakon muun muassa sitouttamislisän käyttöönotolla. Alla korjattu tiedote.

Yksityinen sosiaalipalveluala ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon 20.6.2022 10:16:36 EEST | Tiedote

Yksityisen sektorin sopimusneuvotteluissa ei ole päästy neuvottelutulokseen. Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuskausi on päättynyt 30.4.2022, jonka jälkeen sosiaalipalveluala on ollut sopimuksettomassa tilassa. Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvotteluiden vauhdittamiseksi Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia on tänään 20.6.2022 päättänyt ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta kaikkien sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä olevien jäsenten osalta.