Yksityisen hyvinvointialan työllisyys kasvanut – HALI ry:n jäsenistö vahvassa nousussa

Hyvinvointiala HALI ry:n jäsenyritysten ja -järjestöjen työntekijämäärä on jatkanut vahvaa kasvuaan. HALIn sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen yritykset ja järjestöt ovat merkittäviä työnantajia työllistäen vuonna 2019 jo lähes 95 000 ihmistä.

- Alan työpaikat ovat lisääntyneet erityisesti sosiaalipalveluissa. Yksityiset hyvinvointialan yritykset ja järjestöt ovat välttämätön osa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Pidämme suomalaisista huolta vauvasta vaariin, niin hoiva- ja terveyspalveluissa kuin varhaiskasvatuksessakin, sanoo HALIn työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri.

Hyvinvointialalla tehdään työtä, jota riittää tulevaisuudessakin, vaikka tänä vuonna koronaepidemia on aiheuttanut lomautuksia myös sote-aloilla. Pidämme yhteiskunnasta huolta yhteistyössä julkisen sektorin kanssa.

- On hienoa, että meille halutaan enenevässä määrin töihin. Yritykset ja järjestöt tarjoavat monipuoliset mahdollisuudet kehittyä ja edetä työssä mitä monipuolisempiin tehtäviin, sanoo hoivasta ja osaamisesta vastaava johtaja Arja Laitinen.

Sosiaali- ja terveysala kiinnostaa myös nuoria

Tuoreen tutkimuksen mukaan yläkoululaisten ja toisen asteen opiskelijoiden mukaan mieluisin ammattiala on terveydenhuolto. Neljänneksi mieluisimpana näyttäytyy sosiaalipalvelut. Kummankin alan suosio on noussut aiemmista vuosista.

Työn merkityksellisyys on nuorille tärkeää, joten ei ihme, että terveys- ja sosiaaliala vetää.

Laitisen mukaan on tärkeää, että nuoret saavat realistisen ja monipuolisen kuvan työelämästä eri näkövinkkeleistä. 59% peruskoululaisista, 66% lukiolaisista ja 52% ammatillisista opiskelijoista haluaisi, että koulussa kerrottaisiin lisää työelämästä.

- Yksityisellä terveys- ja sosiaalialalla työntekijä kehittää ja kehittyy joka päivä. Alalla voi kehittää paitsi omaa osaamistaan myös toimialaa ja olla luomassa kokonaan uusia toimintamalleja koko yhteiskunnan hyväksi. Sote-alan yrityksissä ja järjestöissä tehdään maailman merkityksellisintä työtä ihmisten arjessa. Alalle tarvitaan rohkeita uudistajia ja kekseliäitä tekijöitä, Laitinen vinkkaa.

Alan harjoittelujaksoihin on panostettava sekä työnantajana että työntekijänä.

- TET-jaksoilla kohtaamme tulevaisuuden tekijät. Uravalinta voi olla kiinni yhdestä meistä, meidän eleistämme ja ilmeistämme. Me tarvitsemme lisää hoiva-avustajia, lähihoitajia ja sairaanhoitajia, jotka ovat ylpeitä tekemästään työstä.

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 040 571 2330, tuomas.manttari@hyvinvointiala.fi

Arja Laitinen, elinkeinoasioiden johtaja, hoiva, osaaminen ja viestintä, Hyvinvointiala HALI ry, p. 040 868 0980, arja.laitinen@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala näkee hallituksen sote-esityksessä vakavia ongelmia: Tavoitteet jäävät saavuttamatta, yritysten ja järjestöjen korvaamaton panos hyödyntämättä9.9.2020 09:59:39 EESTTiedote

Hallituksen sote-esitys keskittyy rakenteisiin eikä toteutuvien palvelujen saatavuuteen, laatuun ja ihmisten palvelutarpeisiin vastaamiseen. Esitys heikentää palvelujen järjestäjän asemaa. Yritysten ja järjestöjen tarjoamia resursseja sekä kehitys- ja innovaatiovoimaa ei oteta käyttöön. Sen sijaan niiden hyödyntämisen mahdollisuuksia rajoitetaan rajusti. Esityksestä puuttuvat myös kokonaan aidot keinot hillitä sote-järjestelmän kustannusten kasvua. Hyvinvointiala HALI ry:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas varoittaa, että uudistus veisi tässä muodossa toteutuessaan julkisesti rahoitettua sote-palvelujärjestelmäämme kauemmas sille asetetuista tavoitteista.

Hoitojonot purettavissa heti – hoitotakuulakia ei pidä kuopata28.8.2020 08:00:00 EESTTiedote

Terveydenhuollon hoitojonot ovat julkisella sektorilla paisuneet koronaepidemian vuoksi kestämättömiksi myös muissa kuin koronaan liittyvissä palveluissa. Ihmiset ovat vältelleet kaikkia ihmiskontakteja ja jättäneet myös terveydenhuollon käyntejä väliin. Julkisesta terveydenhuollosta aikoja ei ole annettu, sillä resursseja oli ja on vielä pitkään monin tavoin sidottuna koronatilanteen hoitoon. Kuinka kriittiseksi tilanteen pitää mennä, että yksityisen sektorin palvelut avataan kaikkien kansalaisten käyttöön?

Sote-järjestöjen työ elintärkeää - budjettiesityksen leikkaus veisi toiminnalta pohjan21.8.2020 12:55:38 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä (13.8.2020) sosiaali- ja terveysjärjestöiltä aiotaan ensi vuonna leikata peräti 127 miljoonaa euroa. Tämä tarkoittaisi joka kolmannen euron katoamista rahoituksesta. Myös sosiaali- ja terveysministeriön oma talousarvioehdotus leikkaisi järjestöiltä 70 milj. euroa eli lähes viidenneksen tämän vuoden rahoituksesta. Toteutuessaan leikkaukset vaikuttaisivat radikaalisti kaikkiin sosiaali- ja terveysjärjestöihin ja niiden edellytyksiin varmistaa riittävä tuki sitä tarvitseville.