Yksityisen sosiaalipalvelualan palkkoja korotetaan yleisen linjan mukaisesti ja kiky-työajanpidennys poistuu

Jytyn liittohallitus hyväksyi perjantaina 26. kesäkuuta yksityiselle sosiaalipalvelualalla saavutetun yleisen linjan mukaisen neuvottelutuloksen, jonka ovat hyväksyneet kaikki sopijaosapuolet. Sopimuskauden palkankorotukset tulevat yleiskorotuksina ja palkkataulukoiden alarajoihin tehtävinä korotuksina. Kiky-sopimuksen mukainen 24 tunnin työajanpidennys poistuu 31. elokuuta. Uusi 25 kuukauden pituinen työehtosopimus on voimassa 1.4.2020 – 30.4.2022.

Palkkaratkaisuun ei sisälly lainkaan paikallisesti sovittavaa erää, vaan kaikki palkankorotukset tulevat yleiskorotuksina sekä palkkataulukoihin kohdennettuna. Henkilökohtaisia kuukausipalkkoja, tuntipalkkoja ja taulukkopalkkoja korotetaan 1.8.2020 alkaen 1,3 % ja toisen kerran 1.7.2021 lukien 1,5 %.

Lisäksi tehdään 1.9.2021 lukien palkkataulukoiden vähimmäistasoihin korotuksia, jotka ovat kustannusvaikutukseltaan 0,6 %. Korotukset tehdään palkkaryhmien alimpiin palkkaluokkiin ja näistä tasoista muodostuvat uudet vähimmäistasot. Nyt sovituilla palkkataulukkokorotuksilla on suurempi vaikutus sosiaalipalvelualan palkkatasoon kuin olisi ollut paikallisella järjestelyerällä. Vaikutus kohdistuu etenkin matalimpiin palkkoihin.

Vuonna 2016 voimaan tulleen kiky-sopimuksen 24 tunnin vuosittainen työajan pidennys poistuu 31.8.2020 niin, ettei sopimukseen tullut heikennyksiä kompensaationa.

Sopimusalalla toteutetaan 5 päiväiseen vuosilomalaskentaan siirtyminen 1.4.2022. Työnantajakohtaisesti siirtyminen voi tapahtua aiemminkin. Tätä ennen vuosilomat ansaintaan ja pidetään vuosilomalain mukaisesti. Vuosilomalaskennan muuttaminen on kustannusneutraali ja muutos ei pidennä tai lyhennä lomia.

Luottamusmies- ja työsuojeluvaltuutetun korvauksia korotetaan 1.8.2020 lukien 5 % ja myös hälytyskorvaukset nousevat.

Sopimusratkaisuun sisältyy myös muita parannuksia mm. palkkausjärjestelmään, määräaikaisten työntekijöiden asemaan ja koulutussopimukseen. Palkkausjärjestelmän uudistamista jatketaan työryhmässä sopimuskauden aikana muiden työryhmien ohella. Osapuolet noudattavat jatkuvan neuvottelun periaatetta.

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimus on yleissitova ja sitä noudatetaan sosiaalialan palveluyksiköissä. Työehtosopimuksen piiriin kuuluvat mm. vanhusten ja vammaisten palvelutalot, vanhainkodit, päiväkodit, ensi- ja turvakodit, kotipalvelut ja päihdehuolto.

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimus on useiden sosiaalialan työntekijäliittojen ja työnantajia edustavan Hyvinvointiala HALI ry:n välinen sopimus. Jyty neuvottelee sopimuksesta osana Sosiaalipalvelualan allianssi Salli ry -neuvottelujärjestöä.

Lue lisää neuvotteluratkaisun sisällöstä:

Lisätietoja:

Työmarkkina-asiamies Päivi Salin, paivi.salin@jytyliitto.fi

Lisätietoja jäsenille antavat Jytyn luottamusmiehet yksityisellä sosiaalipalvelualalla, alueelliset toimipisteet ja liiton edunvalvontaosasto sähköpostitse tai palvelunumeroista.

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien, kolmannen sektorin ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto.

Jyty huolissaan kuntien ja järjestöjen hyvinvointipalvelujen alasajosta8.9.2020 13:59:15 EESTTiedote

Vuoden 2021 budjettiriihi on paljon vartijana, kun hallitus tekee 14.9. alkavassa riihessään päätöksiä mm. kuntien sekä voittoa tavoittelemattomien kolmannen sektorin järjestöjen perus- ja hyvinvointipalveluihin suunnatuista tukieuroista. Jos ennakkotiedot budjettileikkauksen kohdennuksista toteutuvat, esimerkiksi sosiaali- ja terveysjärjestöt menettäisivät 127 miljoonaa eli kolmanneksen nykyisestä 380 miljoonan rahoituksesta.

JHL och Jyty: Tänker Uleåborg utlokalisera alla sina tjänster?8.9.2020 09:02:53 EESTTiedote

Uleåborgs utlokaliseringsplaner har utvidgats till affärsverket Oulun Digi, som har meddelat om planer att överföra sina IKT-tjänster till en extern tjänsteproducent genom affärsöverlåtelse. Jyty och JHL godkänner inte Uleåborgs tjänsteproduktions omfattande utlokaliseringsplaner, vars enda mål är att försöka spara på personalens löner och övriga arbetsvillkor. Jyty och JHL påpekar att personalen inte heller har några garantier för att arbetsplatserna bevaras under den nya arbetsgivaren.

JHL ja Jyty: Aikooko Oulu ulkoistaa kaikki palvelunsa?5.9.2020 09:30:00 EESTTiedote

Oulun ulkoistamissuunnitelmat ovat laajentuneet Oulun Digi -liikelaitokseen, joka on ilmoittanut suunnitelmista siirtää ICT-palvelunsa ulkoiselle palveluntuottajalle liikkeenluovutuksella. Jyty ja JHL eivät hyväksy Oulun palvelutuotannon laajoja ulkoistamissuunnitelmia, joiden ainoana tarkoituksena on etsiä säästöjä henkilöstön palkkauksesta ja muista työehdoista. Jyty ja JHL huomauttavat, että henkilöstöllä ei ole myöskään mitään takeita siitä, että työpaikat säilyvät uudella työnantajalla.

Jyty: Ratkaisut lomautusten ja irtisanomisten estämiseksi löydettävä budjettiriihessä20.8.2020 11:51:05 EESTTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mukaan monilla työpaikoilla – yritysten lisäksi mm. kunnissa – eletään kuin tulisilla hiilillä. Epävarmuus kasvaa. Esimerkiksi kunnat ovat tällä hetkellä koronan toisen aallon seurauksena tilanteessa, josta ne eivät selviä ilman valtion lisätukitoimia. Valitettavasti myöskään viime viikolla julkistettu valtiovarainministeriön budjettiehdotus ei antanut Pihlajamäen mukaan mitään viitteitä siitä, että kuntien ahdinkoa oltaisiin valmiita uusilla toimenpiteillä helpottamaan.