Yksityisen sosiaalipalvelualan TES-ratkaisu

Yksityisen sosiaalipalvelualan TES-osapuolet HALI, Sote, JHL, Talentia ja Allianssi ovat tänään hallinnoissaan vahvistaneet 23.6. saavutetun neuvotteluratkaisun. Myös OAJ:n kanssa tehtävän varhaiskasvatuksen opettajia koskevan liityntäpöytäkirjan jatkamisesta on sovittu.

Ratkaisu perustuu TES-kierroksen yleiseen linjaan, mutta nostaa silti merkittävästi toimialan kustannuksia sopimuskauden aikana.

Viikoittainen 30 minuutin kiky-työajanpidennys poistuu 31.8.2020 tai lähinnä ko. ajankohtaa alkavan työvuoroluettelon alusta alkaen.

Palkkausjärjestelmää kehitettiin kannustavaan suuntaan selkeyttämällä etenkin tehtäväkohtaisen lisän kriteeristöä. TES:in teksteihin tuli muutoksia muun muassa työaikamääräysten, vaihtelevan työajan arkipyhälyhennyksen ja henkilökohtaisen avustajatoiminnan osalta. Luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen palkkioita nostettiin. Vuosilomissa siirrytään viisipäiväiseen lomaviikkolaskentaan siirtymäajan jälkeen.

Osa palkankorotusvarasta suunnattiin alimpiin taulukkopalkkoihin, jotta palkkaeroa kunnan palkkatasoon pienennetään sovitusti ja samalla pidetään huolta alan houkuttavuudesta osaavasta työvoimasta kilpailtaessa.

Sopimuskausi 25 kuukautta 1.4.2020 – 30.4.2022:

1.8.2020          1,3 % palkkojen yleis- ja taulukkokorotus

31.8.2020        1,3 % palkkakustannusten kasvu KiKy-työajanpidennyksen päättymisen johdosta

Vuonna 2020 palkkakustannukset kasvavat yhteensä 2,62 %.

1.7.2021          1,5 % palkkojen yleis- ja taulukkokorotus

1.9.2021        Kunkin vaativuusryhmän alarajan taulukkopalkkoihin tulevat seuraavat korotukset:

• Lähihoitajatasosta ylöspäin C – F ryhmissä alarajan taulukkopalkkoihin 0 vuoden palveluslisäportaassa 2 %, 5 vuoden palveluslisäportaassa 1,1 %, 8 vuoden palveluslisäportaassa 0,7 % ja 11 vuoden palveluslisäportaassa 0,5 %. Muun Suomen C-ryhmän alaraja nostetaan G18C luokasta G19C luokkaan.

• Lyhyemmän koulutuksen A ja B ryhmissä alarajan taulukkopalkkoihin 0 vuoden palveluslisäportaassa 1,1 %, 5 vuoden palveluslisäportaassa 1,2 %, 8 vuoden palveluslisäportaassa 1,1 % ja 11 vuoden palveluslisäportaassa 1,1 %.

Suurimmillaan taulukkopalkkojen korotukset ovat 2 %, toimialan keskiarvon ollessa n. 0,60 %.

Vuonna 2021 palkkakustannukset nousevat suurimmillaan 3,53 %, toimialan keskiarvon ollessa 2,11 %.

Vaikutukset koko 25 kk sopimuskauden osalta:

• työnantajan palkkakustannusten nousu on Kiky-työajanpidennys huomioituna suurimmillaan 6,24 %, toimialan keskiarvon ollessa 4,78 %.
  • työntekijöiden palkkojen nousu koko sopimuskauden osalta on suurimmillaan 4,88 %, toimialan keskiarvon ollessa 3,44 %.

Lisätietoja:

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 040 571 2330,

tuomas.manttari@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala näkee hallituksen sote-esityksessä vakavia ongelmia: Tavoitteet jäävät saavuttamatta, yritysten ja järjestöjen korvaamaton panos hyödyntämättä9.9.2020 09:59:39 EESTTiedote

Hallituksen sote-esitys keskittyy rakenteisiin eikä toteutuvien palvelujen saatavuuteen, laatuun ja ihmisten palvelutarpeisiin vastaamiseen. Esitys heikentää palvelujen järjestäjän asemaa. Yritysten ja järjestöjen tarjoamia resursseja sekä kehitys- ja innovaatiovoimaa ei oteta käyttöön. Sen sijaan niiden hyödyntämisen mahdollisuuksia rajoitetaan rajusti. Esityksestä puuttuvat myös kokonaan aidot keinot hillitä sote-järjestelmän kustannusten kasvua. Hyvinvointiala HALI ry:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas varoittaa, että uudistus veisi tässä muodossa toteutuessaan julkisesti rahoitettua sote-palvelujärjestelmäämme kauemmas sille asetetuista tavoitteista.

Hoitojonot purettavissa heti – hoitotakuulakia ei pidä kuopata28.8.2020 08:00:00 EESTTiedote

Terveydenhuollon hoitojonot ovat julkisella sektorilla paisuneet koronaepidemian vuoksi kestämättömiksi myös muissa kuin koronaan liittyvissä palveluissa. Ihmiset ovat vältelleet kaikkia ihmiskontakteja ja jättäneet myös terveydenhuollon käyntejä väliin. Julkisesta terveydenhuollosta aikoja ei ole annettu, sillä resursseja oli ja on vielä pitkään monin tavoin sidottuna koronatilanteen hoitoon. Kuinka kriittiseksi tilanteen pitää mennä, että yksityisen sektorin palvelut avataan kaikkien kansalaisten käyttöön?