Yksityiset vuokranantajat entistä paremmin mukaan asunnottomuustyöhön

Asunnottomien yötä vietetään jälleen 17.10.2019. Suomessa on vuodesta 2002 alkaen vietetty YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi Asunnottomien yön merkeissä. Uudessa hallitusohjelmassa tavoitellaan asunnottomuuden poistamista kahdessa vaalikaudessa eli kahdeksassa vuodessa. Jotta tavoite toteutuu, on tärkeää ottaa myös yksityiset vuokranantajat entistä vahvemmin mukaan asunnottomuustyöhön.

”Asuntopolitiikan tekemisen ytimessä pitää olla asunnottomuuden ennaltaehkäisy ja sen poistaminen. Suomessa asuntopolitiikka on onnistunut kansainvälisesti vertailtuna erittäin hyvin. Asunnottomuus on vähentynyt. Asunto ensin on erinomainen periaate, jolla on saatu aikaan hyviä tuloksia”, sanoo Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes.

Asunnottomuuden vähentämisessä olennaista on vuokra-asuntojen tarjonta. Vuokrasääntely purettiin vuonna 1995, jonka jälkeen vuokra-asuntojen tarjonta on lisääntynyt merkittävästi. Suomen noin 950 000 vuokra-asunnosta noin kolmasosa on yksityisten vuokranantajien asuntoja. Vapaarahoitteisista vuokra-asunnoista yksityiset vuokranantajat omistavat noin 60 prosenttia.

”Vahva yksityisten vuokranantajien rooli Suomen vuokramarkkinoilla lisää merkittävästi vuokra-asuntojen tarjontaa. Tarjoamalla koteja yksityiset vuokranantajat antavat merkittävän panoksen myös asunnottomuustyöhön”, perustelee Hughes.

Suomessa on viimeisimpien tilastojen mukaan noin 6000 asunnotonta. Valtion ja kuntien pitää etsiä uusia keinoja, jotta tavoite asunnottomuuden poistamiseksi on mahdollista.

”Olennaista olisi nähdä yksityinen vuokramarkkina ja erityisesti yksityiset vuokranantajat entistä vahvemmin asuntopolitiikan välineenä. Tärkeintä on varmistaa, että vuokra-asuntoja on riittävästi tarjolla”, Hughes alleviivaa.

”Kannustamme valtiota ja kuntia etsimään keinoja sekä kannustimia, joilla saadaan lisää yksityisiä vuokranantajia asunnottomuustyöhön. Esimerkiksi Espoossa toimiva Essi-allianssi-malli on erinomainen tapa löytää uusia yhteistyömuotoja asunnottomuuden torjuntaan yksityisten vuokranantajien keskuudessa. Näiden mallien levittäminen olisi toivottavaa ja käytännössä välttämätöntä, jos asunnottomuus halutaan poistaa. Suomen Vuokranantajat järjestönä edesauttaa asunnottomuustyötä kaikin mahdollisin tavoin”, Hughes kannustaa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Harkitsetko Airbnb-vuokraamista? Tutustu ensin näihin oikeustapauksiin17.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Korkein hallinto-oikeus antoi viime viikolla kolme mielenkiintoista Airbnb-vuokrausta koskevaa ratkaisua. KHO:n mukaan oman asunnon tilapäinen ja lyhytkestoinen vuokraaminen katkaisee verovapaan myyntivoiton edellytyksenä olevan kahden vuoden yhtäjaksoisen asumisajan. Lisäksi KHO otti kantaa ns. salahotellitapauksiin. KHO painotti ratkaisuissaan olennaista olevan se, millaisia konkreettisia vaikutuksia toiminnalla kulloisessakin yksittäistapauksessa on. Airbnb-vuokranantajien näkökulmasta lyhytaikaisen vuokraustoiminnan riskit kasvoivat tuoreiden ennakkoratkaisujen myötä.

MEDIAKUTSU: Suuri kaupunkikeskustelu 25.5.2021 klo 14-17 – kevään kiinnostavin virtuaaliseminaari asuntomarkkinoista21.5.2021 10:44:26 EEST | Kutsu

Kaupungit ovat kehityksen ja kasvun keskiössä. Tästä syystä järjestämme Suuren kaupunkikeskustelun 25.5.2021 klo 14-17 ratkaisujen etsimiseksi. Tule virtuaaliseminaariin kuulemaan asuntomarkkinoiden ajankohtaisesta tilanteesta, kaupunkipolitiikan haasteista ja asuntopolitiikan suunnitelmista. Esiintymässä ja keskustelemassa asuntopolitiikan ja -markkinoiden kiinnostavia vaikuttajia, pääpuhujana ympäristöministeri Krista Mikkonen valottamassa asuntopolitiikan suurta kuvaa ja suunnitelmia.

Ovatko kaupungit kaupungistumisen pahimpia jarruja? Vuokranantajat vaativat kunnianhimoisempaa kasvua ja sujuvuutta rakentamiseen19.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Kaavoitus, tonttipolitiikka ja lupaprosessien tehokkuus ovat merkittävässä asemassa eri alueiden kehityksen kannalta. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat vaatii kaupungeilta kunnianhimoisempaa suhtautumista kasvuun ja sujuvuutta rakentamiseen. Tämä varmistaisi myös vuokramarkkinoiden sujuvan kehityksen kaupungistuvassa Suomessa.

Vuokranantaja-barometri: Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät saivat vuokranantajilta parhaat arvosanat kaupungin vetovoiman kehittämisestä5.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa. Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä. Barometrissa kysyttiin myös yksityisiltä vuokranantajilta arvosanaa päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä. Parhaat arvosanat saivat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät.