Yläkoululaisista arjen mestareita

Yläkouluihin kehitetään uutta digitaalista ja painettua materiaalia sekä menetelmiä mielenterveystaitojen vahvistamiseen. Säätiön lahjoitus mahdollistaa mielenterveystaitojen opetuspaketin.

Suomen Mielenterveysseuran Mestariksi arjessa -hankkeen toteuttamisen mahdollistaa Kuluttajaosuustoiminnan säätiön 40 000 euron lahjoitus.

”Uusi digitaaliseen materiaaliin painottuva aineisto ja koulutusmalli tulee tarjoamaan yläkoululaisille inspiroivia tapoja oppia syksyllä 2017 käyttöön otetun opetussuunnitelman mukaisia mielenterveystaitoja ja laaja-alaisen oppimisen kokonaisuutta  ”itsestä huolehtiminen ja arjen taidot”, Suomen Mielenterveysseuran lasten ja nuorten mielenterveystyön asiantuntija Anniina Pesonen kertoo.

Koulut ovat mielenterveyden edistämisen kannalta keskeisiä ympäristöjä, koska ne tarjoavat tasavertaisia oppimisen mahdollisuuksia kaikille nuorille. Mielenterveyden perusta luodaan lapsuudessa ja nuoruudessa.

EU:n komission selvityksen mukaan lasten ja nuorten mielenterveyden ongelmia voidaan ehkäistä 40 prosenttia, kun lisätään kasvuympäristöjen aikuisten osaamista mielenterveyden edistämisestä ja varhaisesta tuesta (Making the long-team economic case for investing in mental health to contribute to substainability. David McDaid. European Union.2011).

”Olemme todella iloisia, että saimme säätiön lahjoituksen,” Pesonen kiittelee.

”Mielenterveyden edistämistyöhön ja kriisiauttamiseen tarvitaan lisää resursseja ja varainhankintaa kehitetään parhaillaan. Suomen Mielenterveysseura tarjoaa yrityksille, säätiöille ja yksityisille monia mahdollisuuksia yhteistyöhön sekä lahjoittamiseen”, kertoo varainhankintapäällikkö Mervi Saikkonen.

Vuonna 2012 perustettu Kuluttajaosuustoiminnan säätiö edistää kuluttajien asemaa ja taloudellista tietämystä sekä tukee edistysmielisen osuustoimintaliikkeen perinteestä kumpuavaa toimintaa sekä tutkimus-, koulutus-, tiedotus- ja kustannustoimintaa. Vuonna 2017 Kuluttajaosuustoiminnan säätiö on jakanut apurahoina yhteensä 500 000 euroa. www.kotsaatio.fi

Mestariksi arjessa -hanke
Anniina Pesonen, asiantuntija, 040 640 2405, anniina.pesonen@mielenterveysseura.fi

Lahjoitukset ja tukeminen

mielenterveysseura.fi/lahjoita

Mervi Saikkonen, varainhankintapäällikkö, 050 361 2828, mervi.saikkonen@mielenterveysseura.fi

Suomen Mielenterveysseura tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. Mielenterveysseura puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Seura koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia.

Mielenterveysseuran liittohallitus: Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut eivät ole Suomessa riittävällä tasolla17.12.2018 09:43Tiedote

Mielenterveyden häiriöt ovat Suomessa nousseet nuorten merkittävimmäksi terveysongelmaksi. Yleisimpiä nuorten hyvinvointiin liittyviä ongelmia ovat mielialan lasku ja masennus. Nuorista joka viidennellä on mielenterveyden häiriöitä. Pääkaupunkiseudulla jopa yhdeksän prosenttia nuorten ikäluokista on viime vuosina ollut psykiatrisen erikoissairaanhoidon asiakkaana. Itsetuhoisuus tuntuu levinneen yhä nuorempiin ikäryhmiin.

Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -hanke on kouluttanut kahdessa vuodessa lähes 18 000 kansalaista ja ammattilaista19.11.2018 05:00Tiedote

Sipilän hallituksen Terveyden ja hyvinvoinnin kärkihanketta on toteuttanut Suomen Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -osahanke. Se on järjestänyt 2017–18 yli 1000 Mielenterveyden ensiapu -koulutusta lähes 18 000 kansalaiselle ja ammattilaiselle ympäri Suomen. Lisäksi hankkeessa on koulutettu noin 600 uutta Mielenterveyden ensiapuohjaajaa.