Yleislääkäripäivät 2017 - Vuoden yleislääkäri 2017 on Anneli Kuusinen-Laukkala

Vuosittain jaettavan Vuoden yleislääkäri -tunnustuksen sai tänä vuonna Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä  koulutuksen ja tutkimuksen vastuualueella työskentelevä yleislääketieteen erikoislääkäri Anneli Kuusinen-Laukkala. Annelin valintaperusteina olivat mm. laaja kokemus käytännön yleislääkärinä, perhelääkärinä, kouluttajana, tutkijana, luottamushenkilönä ja vaikuttajana.

Kuva 1. Vuoden yleislääkäri Anneli Kuusinen-Laukkala

Yleislääkäri-lehden vuoden 2016 parhaana artikkelina palkittiin yleislääketieteen erikoislääkäri Sirpa Siepin Astman hoitopolku Rovaniemen terveyskeskuksessa. Vankalla asiaproosalla kirjoitetusta jutusta selviää, miten kansallinen astma­ohjelma ja Käypä hoito-suositus jalkautetaan paikallisen palvelurakenteen mukaisesti.

Suomen Yleislääkärit ry:n myöntämän tutkimusapurahan sai tänä vuonna yleislääketieteen erikoislääkäri Suvi Vainiomäki. Vainiomäen väitöskirjatutkimus käsittelee potilastietojärjestelmien käytettävyyttä ja laatua yleislääkärin työn välineenä. Aihe koskettaa läheisesti jokaista yleislääkäriä päivittäisessä työssä.

Koulutuspäivien avajaisissa keynote-luennon piti EQuiP:n (European Society for Quality in Family Practice) puheenjohtaja Piet Vanden Bussche aiheenaan ”New Trends in Thinking about Quality and Safety in General Practice”. Perjantaiaamun keynote-luennon ”Köyhän ja kipeän asialla 100 vuotta” pitää yleislääketieteen professori Pekka Mäntyselkä Itä-Suomen yliopistosta.

Katajanokan Marina Congress Centeriin 23.-24.11.2017 on vuosittaisille Yleislääkäripäiville kokoontunut vajaat 750 yleislääkäriä. Päivät ovat laajimmat suomalaiset vuosittaiset yleislääkärien yleislääkäreille suunnittelemat täydennyskoulutuspäivät, jotka yhdistävät kollegakuntaa ja luovat suosiollaan uskoa perusterveydenhuollon tulevaisuuteen Suomessa. Kuudesta eri koulutuslinjasta löytyy ajankohtaisia kliinisiä aiheita, terveyspolitiikkaa ja hallintoa. Koulutusaiheet liittyvät mm. ajokykyyn, sisäilman terveysvaikutuksiin, vanhusten päihdeongelmiin, soteen ja vuorovaikutustaitoihin. Yksi koulutuslinja on nuorten yleislääkäreiden (Nuoret GP:t -verkosto) suunnittelema.

Posterisessio toteutetaan tänä vuonna ”one slide, five minute” -formaattina, eli esitys kestää kolme minuuttia, ja tämän jälkeen keskustelulle on aikaa kaksi minuuttia. Esitysten aihepiirinä on kaikki perusterveydenhuollossa tehtävä tutkimus, opetus tai kehitystyö.

Lisäksi päivillä valitaan nyt kolmatta kertaa Vuoden kehittäjäterveyskeskus viiden ehdotuksen joukosta terveydenhuollon professori Minnan Kailan johdolla. Aiemmin palkinnon ovat saaneet Porvoon sairaanhoitoalueen terveyskeskukset ja Rovaniemen terveyskeskus.

Puheenjohtaja Jaana Puhakka
Suomen yleislääkärit GPF ry
gsm 040 182 9517

Varapuheenjohtaja Arto Virtanen
Suomen yleislääkärit GPF ry
gsm 050 581 0595

Kuva 1. Vuoden yleislääkäri Anneli Kuusinen-Laukkala
Kuva 2. GPF:n puheenjohtaja Jaana Puhakka ja Yleislääkäri-lehden päätoimittaja Tero Harjuntausta palkitsevat rovaniemeläisen Sirpa Siepin vuoden 2016 parhaasta kirjoituksesta
Kuva 3. Piet Vanden Bussche, EQuIP

Yleislääkäripäivät 24.-25.11.2016: Vuoden yleislääkäri 2016 on Johanna Rauste Kirkkonummelta24.11.2016 11:38Tiedote

Vuosittain Yleislääkäripäivillä jaettavan Vuoden yleislääkäri -tittelin saa tänä vuonna Kirkkonummen terveyskeskuksessa vuodesta 2006 työskennellyt yleislääketieteen erikoislääkäri Johanna Rauste. Johannan valintaperusteina olivat mm. jatkuva oman ammattitaidon kehittäminen niin lääkärinä kuin pedagogina. Hän on humaani kollega, ammattitaitoinen, laaja-alainen, taitava sekä itseään säännöllisesti kehittävä kriittinen ajattelija. Rauste myös ohjaa tulevia yleislääketieteen erikoislääkäreitä Veikkolan terveysasemalla.

Tiedote / Kutsu: Yleislääkärit kokoontuvat Yleislääkäripäiville 27.-28.11.2014 Helsingissä Sokos Hotel Presidenttiin19.11.2014 11:47Kutsu

Yleislääkäripäivät ovat Suomen laajin yleislääkäreiden yleislääkäreille toteuttama täydennyskoulutustapahtuma. Päivillä yhdistyvät monipuolinen käytännön lääkärintyössä tarvittava tiedollinen anti tuoreeseen yleislääketieteen alan tieteelliseen sisältöön. Yleislääkärit kokoontuvat Yleislääkäripäiville 27.-28.11.2014 Helsingissä Sokos Hotel Presidenttiin

Yleislääkäripäivät 28.-29.11.2013. Kalastajatorppa / Helsinki28.11.2013 11:53Tiedote

Vuosittaiset yleislääkärien koulutuspäivät ovat nyt laajemmat kuin koskaan aiemmin. Kaksipäiväisen ohjelman ääreen on kokoontunut 370 yleislääkäriä. Yleislääkäripäivät ovatkin laajimmat suomalaiset yleislääkärien yleislääkäreille suunnittelemat täydennys­koulutuspäivät. Vauhtia yleislääkäriyden nosteelle antoi jo elokuussa 2013 Tampereella järjestetty yli 1000 yleislääkäriä paikalle houkutellut Pohjoismainen yleislääketieteen kongressi.