Yleislääkäripäivät 27.-28.11.2014

Sokos Hotel Presidentti / Helsinki.

Tänään alkaneilla Suomen yleislääkärit ry:n ja Suomen yleislääketieteen yhdistyksen järjestämillä Yleislääkäripäivillä palkittiin perinteisesti Vuoden yleislääkäri. Hän on Leena Saramies Savitaipaleelta. Pitkän linjan yleislääkäri on toiminut Savitaipaleen terveyskeskuksessa 1980-luvun alkupuolelta lähtien edistäen väestön terveyttä ja hyvinvointia ja kehittäen Savitaipaleen ja lähialueiden terveydenhuoltoa.

Päivillä julkistettiin myös Yleislääkäri-lehden vuoden 2013 paras kirjoitus. Se on Nurmijärven terveyskeskuksessa toimivan yleislääketieteen erikoislääkärin, geriatri Marja Manninen-Ollbergin Saattohoito Nurmijärven terveyskeskuksessa - palliatiivinen hoitoketju. Aiheen valinta on tärkeä: elämän loppusuoran mahdollisimman tuskaton ja suunnitelmallinen hoito. Ikääntyvän ja väistämättä lopulta kuolemansairaan potilaan inhimillinen huolenpidon tarve on kohdattava ja tunnustettava ihmisoikeutena.

Vuosien 2012-2013 parhaana yleislääketieteen väitöskirjana palkittiin LT, yleislääketieteen erikoislääkäri Marjo Kuortin Suomalaisten tyttöjen seksuaaliterveys ja -kulttuuri. Arvot, riskit ja valinnat.

Suomen yleislääkärit ry:n myöntämän tutkimusapurahan saa tänä vuonna Rovaniemen terveyskeskuksessa työskentelevä LL Maria Hagnäs, joka tutkii fyysisen aktiivisuuden ja raskaudenaikaisten tekijöiden yhteyttä metaboliseen oireyhtymään varusmiespalvelusaikana.

Päivien keynote-luennoitsija Michael Kidd Australiasta on Maailman yleislääkärijärjestö WONCA:n presidentti. (WONCA: World Organization of Family Doctors). Hän luennoi aiheesta Terveydenhuollon uudistus ja perusterveydenhuolto: Annammeko vaikuttavaa hoitoa oikeille potilasryhmille parhain mahdollisin menetelmin? Kiddin esitys keskittyy muun muassa seuraaviin perusterveydenhuollon haasteisiin:

• kansantautien/ei-tarttuvien kroonisten sairauksien laadukas hoito ja ennaltaehkäisy
  • työvoiman rekrytointi ja pysyvyys sekä ammattitaidon kehittäminen
  • mielenterveysongelmien lisääntyminen
  • terveyserojen kasvun pysäyttäminen
  • sairauksien ennaltaehkäisy ja terveyden edistäminen
  • perusterveydenhuollon tiimityön tukeminen.

Suomen yleislääkärit ry:n ja Suomen yleislääketieteen yhdistyksen yhdessä järjestämät yleislääkärien koulutuspäivät ovat tänä vuonna suositummat kuin koskaan. Kaksipäiväistä ohjelmaa on kokoontunut seuraamaan runsaat 400 yleislääkäriä. Yleislääkäripäivät ovat laajimmat suomalaiset yleislääkäreiden yleislääkäreille suunnittelemat täydennyskoulutuspäivät. Menestyksen avaimina ovat hyvät yleislääkäreitä koskettavat ajankohtaiset kliiniset aiheet yhdessä terveyspoliittisten ja hallinnollisten aiheiden kanssa. Neljästä eri koulutuslinjasta jokainen löytää itselleen jotakin.

puheenjohtaja Arto Virtanen, Suomen yleislääkärit ry, gsm 050 581 0595
puheenjohtaja Pekka Honkanen, Suomen yleislääketieteen yhdistys, gsm 044 797 4416

Leena Saramies
Michael Kidd