Yli 10 000 euroa edistämään kiinnostusta energia-alaan

Vaasan Sähkö jakaa tänäkin keväänä stipendejä yhteensä yli 10 000 euron arvosta oppilaille ja opiskelijoille, jotka ovat innostuneet energia-alasta. Stipendirahaa jaetaan yhteensä lähes kolmellekymmenelle Vaasan seudun yläkoululle, lukiolle, korkeakoululle ja muulle oppilaitokselle.

Vaasan Sähkö haluaa stipendeillään löytää ne oppilaat ja opiskelijat, jotka ovat osoittaneet laajaa kiinnostusta energia-alaan tai suoriutuneet hyvin teknisen alan tai sähköalan opinnoissa. Koska hyvät yhteistyötaidot ovat tärkeä ominaisuus tulevaisuuden ammattilaisissa, ovat nekin osa jakoperusteita. Rahallisella kannustimella yhtiö haluaa rohkaista nuoria hakeutumaan energia-alalle.

Stipendirahan saavat seuraavat oppilaitokset:

Gymnasiet i Petalax

Hanken Svenska handelshögskolan i Vasa

Helsingin yliopisto (Vaasan oikeustieteellinen koulutus)

Högstadiet i Petalax

Korsholms gymnasium

Korsholms högstadium

Laihian keskuskoulu

Laihian lukio

Merenkurkun koulu

Mustasaaren keskuskoulu

Onkilahden yhtenäiskoulu

Porvarinkadun koulu

Savilahden yhtenäiskoulu

Tegengrenin koulu

Vaasan ammattikorkeakoulu VAMK (tekniikka ja liikenne)

Vaasan lyseon lukio

Vaasan yliopisto (Smart Energy)

Vamia (tekniikka)

Variskan koulu

Vasa gymnasium

Vasa svenska aftonläroverk

Vasa övningsskola, grundskolan

Vasa övningsskolas gymnasium

Vöyrin yhteislukio

Yrkesakademin i Österbotten (tekniikka ja liikenne)

Yrkeshögskolan Novia (tekniikka)

Åbo Akademi (energiatekniikka, Vaasa)

Oppilaitokset valitsevat itse henkilöt, joille stipendit myönnetään Vaasan Sähkön stipendinjakoperusteiden mukaan.

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 120 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2019 oli noin 153 milj. euroa.

Saaristomaisema säilyy merikaapelin ansiosta Sundomissa8.9.2020 08:12:00 EESTTiedote

Kesän aikana Vaasan Sundomin saaristossa on käynyt kuhina. Yhteensä noin puolitoista kilometriä sähkökaapelia on laskettu kaivinkoneella lautalta käsin meren pohjaan. Vaativa urakka on jatkoa viime vuonna alkaneelle Sulvan sähköverkon kehittämiselle ja tähtää parempaan sähkön toimitusvarmuuteen noin 1 300 Vaasan Sähköverkon asiakkaalla. Tarpeellisen linjan toteuttaminen merikaapelina mahdollistaa saaristomaiseman säilymisen muuttumattomana.

Energiayhtiön liikevaihto notkahti – taustalla matalampi energiankulutus, tuuli ja sade28.8.2020 07:55:00 EESTTiedote

Vuoden 2020 ensimmäinen puolisko oli energiayhtiön näkökulmasta haastava. Talvikuukausien leudon sään aikaansaama matala energiankulutus yhdistyi alkuvuodesta sateiseen ja tuuliseen säätyyppiin, ja yhdessä nämä painoivat sähkön markkinahintaa alas. Myös koronakevät vaikutti energiankulutukseen. Kahden ensimmäisen kvartaalin aikana Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihdossa tapahtui selkeä notkahdus edellisvuoteen verrattuna.