Jyväskylän yliopisto

Yli 12 000 kävijää maailmanlaajuisessa verkkokonferenssissa koulutuksesta covid-19-kriisin aikana

Jaa
Valtava suosio: yli 12 000 yksittäistä kävijää Jyväskylän yliopiston UNESCO-professoreiden ja CCE-Finlandin maailmanlaajuisessa verkkokonferenssissa koulutuksesta covid-19-kriisin aikana.

Jyväskylän yliopiston UNESCO-professorien ja Council for Creative Education Finlandin (luovan koulutuksen neuvosto, CCE Finland) järjestämän maailmanlaajuisen verkkokonferenssin aiheena olivat luovat ja innovatiiviset koulutuksen haasteet maailmanlaajuisen covid-19-kriisin keskellä. Tapahtuman tavoitteena oli viettää YK:n maailman luovuuden ja innovoinnin päivää 21. huhtikuuta 2020. Verkkokonferenssi houkutteli 12 220 kävijää yli 60 maasta viideltä mantereelta.

Reaaliaikaisesti suoratoistettu verkkokonferenssi lähetettiin erilaisten sosiaalisen median alustojen, kuten YouTuben, Facebookin, LinkedInin ja CCE:n verkkosivujen, kautta samanaikaisesti ympäri maailmaa. Tämä johti yli 12 000 uniikkiin alustavierailuun 64 maasta.

– Olen erittäin iloinen, että kollegani löysivät tämän innovatiivisen tavan järjestää maailmanlaajuinen konferenssi aikana, jolloin koko maailma on käytännössä suljettu. Positiivinen palaute rohkaisee meitä kehittämään digitaalisen konferenssin konseptia edelleen, sanoo UNESCOn digitaalisten palvelualustojen professori Pekka Neittaanmäki.

– Tiedon välittäminen verkossa toimii erittäin hyvin tämän tyyppisissä konferensseissa. Ei vain tällaisissa poikkeustilanteissa vaan myös tulevaisuudessa. Voimme säästää aikaa ja resursseja järjestämällä kokouksia tällä tavalla. Se mahdollistaa rajoittamattoman määrän osallistujia sekä osallistumisen henkilöille, joilla ei olisi mahdollisuutta osallistua, jos olisimme järjestäneet konferenssin perinteisellä tavalla, kuvailee UNESCOn lukutaidon edistämisen professori Heikki Lyytinen.

Seuraako koronaa koulujen renessanssi?

Pääpuhujat UNESCO-professorit Pekka Neittaanmäki ja Heikki Lyytinen aloittivat konferenssin puheilla koulutusinnovaatioista, joilla on avainasema kriittisinä aikoina, kuten covid-19-kriisin aikana. Konferenssi toi yhteen useita kansainvälisesti tunnettuja tutkijoita ja koulutusinnovaatioiden asiantuntijoita sekä Suomesta että muualta maailmasta.

– Saimme merkittäviä kontribuutioita myös verkkokonferenssin aikana. Maailman tunnetuin matemaattisen virologian asiantuntija Reidun Twarock esitteli virusten rakenteen ja hänen tiiminsä havaintojen vaikutuksen jokapäiväiseen koulutukseen ja taiteisiin. Meillä oli puhujina opettajia alueilta, joihin pandemia on vaikuttanut vakavimmin, kuten Luisa Lenta Italiasta ja etäopetuksen asiantuntija Zhao Yuqian, joka työskentelee lasten kanssa epidemian keskustassa Hubein maakunnassa, Kiinassa. Lisäksi koulutuksen luovuuden tutkijat, professori Pamela Burnard Cambridgen yliopistosta Iso-Britanniasta ja Dr. Anne Harris RMIT:stä Australian Melbournessa edistivät tapahtumaa merkittävästi, koordinointiryhmän jäsen, koulutuksen tutkimuslaitoksen tutkija Kristóf Fenyvesi kertoo.

Osallistujat Itävallasta, Virosta, Suomesta, Unkarista, Israelista, Italiasta, Japanista, Romaniasta, Taiwanista ja Yhdysvalloista keskustelivat esimerkiksi etäopiskelun haasteista, STEAM-koulutuksen luovasta ja innovatiivisesta potentiaalista sekä terveyteen, hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvistä kysymyksistä kriisin aikana. Konferenssin lopussa professori Jim Friedman, maailman luovuuden ja innovaatioviikon päällikkö, välitti viestin, miten on kriittisen tärkeää löytää innovatiivisia tapoja tavoittaa toisemme eri maissa covid-19 aikana.

– Alun perin konferenssi oli tarkoitus järjestää Jyväskylässä monipäiväisenä tapahtumana. Kun covid-19-pandemiasta tuli maailmanlaajuinen kriisi, meidän oli keksittävä ratkaisu, jonka avulla voimme välttää tapahtuman peruuttamisen. Onneksi CCE:llä oli tekniset järjestelmät, joiden avulla pystyimme muuttamaan nopeasti suunnitelmiamme ja ilmoittaa osallistujille siirtymisestä verkkopohjaiseen konferenssiin. Fyysistä tilaisuutta ei ole peruttu vaan sitä lykättiin ja verkkokonferenssi oli loistava ensiaskel tulevalle tapahtumalle. Tällä hetkellä tapahtuma on tarkoitus järjestää marraskuussa, koordinaatioryhmän jäsen Matti Savonen Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnasta kertoo.

– Verkkokonferenssin saavuttama suosio ylitti kaikki odotukset. Valtava määrä livestriimin vierailijoita oli erittäin rohkaisevaa. Heti konferenssin jälkeen päivän koko katselu- ja toistoaika oli noussut 2 160 tuntiin! Tämä osoittaa kouluttajien voimaantumisen ja kiinnostuksen, näinä kriittisinä päivinä ehkä enemmän kuin koskaan, kuvailivat Shirin ja Heramb Kulkarni sekä Bora Nam CCE:n koordinaatioryhmästä.

– Italialainen renessanssi tuli mustan surman jälkimainingeissa. On mielenkiintoista, kuinka paljon luovaa räjähdystä syntyy pandemioiden aikana. Meidän on uudistettava kaikki kouluympäristöt luovuuden ja innovoinnin rohkaisemiseksi, tunnistamiseksi ja arvostamiseksi, muistutti LUX BLOX -koulutusinnovaatioyrityksen johtaja Michael Acerra paneelikeskusteluissa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kristóf Fenyvesi
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
kristof.fenyvesi@jyu.fi
puh. 040 805 3324


UNESCO-professori Heikki Lyytinen
Jyväskylän yliopisto
heikki.j.lyytinen@jyu.fi
puh. 050 552 4892


UNESCO-professori Pekka Neittaanmäki
Jyväskylän yliopisto
pekka.neittaanmaki@jyu.fi
puh. 040 550 7005


Heramb Kulkarni
CCE Finland
info@ccefinland.org

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Oppimisen tuen uudistus muuttaa koulujen arkea – tutkimus selvittää, miten uudistus toteutetaan kunnissa28.11.2025 06:30:00 EET | Tiedote

Esi- ja perusopetuksen oppimisen tukea uudistettiin vuonna 2025, kun aiempi kolmiportainen malli korvattiin ryhmäkohtaisilla ja oppilaskohtaisilla tukitoimilla. Tavoitteena on tarjota tukea aiempaa oikea-aikaisemmin ja matalammalla kynnyksellä, mutta käytännön toteutus ja resurssit vaihtelevat kunnittain. Jyväskylän yliopiston johtama tutkimushanke selvittää nyt, millaiseksi uudistus muotoutuu koulujen arjessa eri puolilla Suomea.

Ionien kierrätys avaa tien raskaimpien alkuaineiden tutkimukseen27.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksen (CERN) ISOLDE-laitoksen tutkijat ovat kehittäneet sähköstaattisen loukun ja lasereiden yhdistelmään perustuvan mittausmenetelmän, mikä voi auttaa selvittämään harvinaisimpien ja vähiten tunnettujen alkuaineiden kemiallisia ominaisuuksia. Myös Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen tutkija Mikael Reponen on ollut mukana laitteiston valmistelussa.

Kiertotalous varmistaa kriittisten metallien saatavuuden – Tutkijoiden video kertoo, kuinka jätteestä syntyy seuraavan sukupolven materiaaleja26.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Kiertotalous tarjoaa ratkaisuja kriittisten metallien saatavuuden turvaamiseen. Uudella videolla Jyväskylän ja Turun yliopiston asiantuntijat kertovat, miten teollisuuden jäte- ja sivuvirroista voidaan kierrättää arvokkaita metalleja hyödyntämällä innovatiivista 3D-filtteriteknologiaa sekä yhdisteitä, joita käytetään talteenotossa ja uusien materiaalien valmistuksessa.

Väitös: Yhteisöohjautuvuus mahdollistaa tiimin joustavan toiminnan yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi (Keronen)26.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Yhteisöohjautuvuudella voidaan tukea työntekijöiden motivaatiota ja hyvinvointia sekä organisaation tavoitteita kestävällä tavalla. Tämä edellyttää yksilöiden aloitteellisuutta ja aktiivisuutta sekä yhteisöllisiä työn tekemisen tapoja. Jyväskylän yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassa avataan, miten yhteisöohjautuvuus rakentuu työntekijöiden välillä ja miten yhteisöohjautuvuutta tuetaan työssä tapahtuvissa oppimistilanteissa lähijohtamisen keinoin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye