Yli 1500 potilaan seurantatutkimus – ikääntyminen ei vähennä tekonivelleikkauksen hyötyä

Tekonivelleikkausten vaikuttavuuden seurantatutkimuksessa oli mukana lähes 1600 polvi- ja lonkkaleikkauksessa vuonna 2017 ollutta potilasta. – Tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että ikä ei ole peruste tehdä priorisointia. Onnistunut leikkaus parantaa potilaiden toimintakykyä selkeästi kaikissa potilasryhmissä iästä riippumatta, kertoo Tekonivelsairaala Coxan johtava ylilääkäri Teemu Moilanen.

Tekonivelsairaala Coxan johtava ylilääkäri Teemu Moilanen kannattaa terveydenhuollon eri toimijoiden vertailukelpoisten vaikuttavuustulosten laajaa  julkistamista.
Tekonivelsairaala Coxan johtava ylilääkäri Teemu Moilanen kannattaa terveydenhuollon eri toimijoiden vertailukelpoisten vaikuttavuustulosten laajaa julkistamista.

Tekonivelsairaala Coxan julkaisemat tulokset perustuvat kansainväliseen ortopedisten toimenpiteiden vaikuttavuuden Oxford Score -mittariin. Mittaus perustuu potilaiden omiin arviointeihin, ja sillä saadaan tietoa tekonivelleikkauksen vaikutuksesta potilaiden elämään.

Oxford Scoressa paras mahdollinen tulos on 48. Coxassa 889 polvileikatun potilaan mediaani oli ennen leikkausta 22 ja vuoden kuluttua leikkauksesta 43. Lonkkaleikkauksessa käyneiden 705 potilaan mediaani nousi vuodessa 19:stä 47:ään. Ikäryhmien välillä ei ollut merkittäviä eroja.

Terveydenhuollon vaikuttavuustulosten
julkistaminen tärkeää

Oxford Scoren ohella tekonivelsairaala Coxa julkisti tuloksia myös muista seurantatutkimuksista. Seurannan kohteena ovat olleet mm. uusintaleikkaukseen päätyneiden potilaiden määrä, infektioiden määrä, vuodeosastohoitoon palaavien potilaiden määrä, hoitoonpääsyajat ja asiakaskokemus. Tulokset on julkaistu Coxan verkkosivulla.

– Oxford Knee ja Hip Score on esimerkiksi Englannissa valtakunnallinen laatumittari. Kaikkien tekonivelleikkauksia tekevien sairaaloiden on esitettävä tuloksensa vuosittain julkisesti. Suomessakin yleinen etu olisi, että terveydenhuollon toimijat julkaisisivat vertailukelpoiset vaikuttavuusmittaustensa tulokset säännöllisesti, sanoo johtava ylilääkäri Teemu Moilanen.

Coxassa on vertailtu myös eri potilasryhmien hyötymistä leikkauksesta ja eri ortopedien työskentelyä. Suuria eroja siinä, millaisten oireiden perusteella eri lääkärit päätyvät leikkauspäätökseen, ei ole havaittu. Leikkausten tulokset ovat kaikissa potilasryhmissä pääsääntöisesti hyviä.

Infektioiden määrä pieni

Vuoden 2016 tulosten mukaan vain 2,33 % Coxassa leikatuista potilaista päätyi kahden vuoden kuluessa leikkauksestaan uusintaleikkaukseen, ja 1,42 % ensileikkauspotilaista palasi vuodeosastohoitoon 30 päivän kuluessa leikkauksesta.

Infektioiden määrä vuoden sisällä leikkauksesta oli primääreissä lonkkaleikkauksissa pieni (0,77 %) ja uusintaleikkauksissakin 2,68 %. Vastaavat luvut polvileikkausten kohdalla olivat 0,68 % ja 1,23 %. Asiakaskokemusta mittaava Net Promoter Score oli 95, joka on kansainvälisestikin huipputasoa.

Tampereella toimiva Coxa on Suomen ainoa tekonivelleikkauksiin erikoistunut sairaala. Coxalla on etäpoliklinikkatoimintaa myös Helsingissä, Lahdessa, Porissa, Kangasalla, Lempäälässä ja Ylöjärvellä. Tekonivelten uusintaleikkauksissa, joissa vaaditaan kirurgeilta erityisosaamista ja riittävää kokemusta, Coxa on valtakunnallisesti johtava sairaala.

Vuoden 2017 tutkimusten tulokset ovat nähtävillä osoitteessa www.coxa.fi/tulokset.

Teemu Moilanen
Johtava ylilääkäri, Tekonivelsairaala Coxa
teemu.moilanen@coxa.fi

Roope Tähkä
Markkinointipäällikkö, Tekonivelsairaala Coxa
roope.tahka@coxa.fi

Biokatu 6b

Tekonivelsairaala Coxa Oy on Suomen ainoa tekonivelleikkauksiin erikoistunut sairaala. Vuonna 2017 Coxassa tehtiin vuonna 4048 leikkausta ja toimi yli 220 alan huippuosaajaa.

Coxan tärkeimmät tavoitteet ovat parhaan mahdollisen hoidon tarjoaminen potilaille ja heidän palauttamisensa yhä nopeammin takaisin toimintakykyiseen arkeen. Coxan potilasturvallisuus on kansainvälisesti tarkasteltuna alansa huippuluokkaa.

Tekonivelten uusintaleikkauksissa, joissa vaaditaan kirurgeilta erityisosaamista ja riittävää kokemusta, Coxa on valtakunnallisesti johtava sairaala. Coxan erikoisosaamisaluetta on myös tuumori- ja infektiopotilaiden hoito.

Uusi tietoportaali CoxaPro kokoaa tekonivelkirurgista tietoa yhteen paikkaan: ”Haluamme tarjota luotettavan tiedonlähteen ammattilaisille”2.10.2018 09:30:00 EESTTiedote

Tekonivelsairaala Coxa on avannut tekonivelkirurgisen hoidon ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnatun tietoportaalin, CoxaPron, joka tuo alan tietoa keskitetysti yhteen paikkaan. Portaalin perustamisen taustalla on halu jakaa Coxan erityisosaamisesta kumpuavaa tietotaitoa, helpottaa tietotulvan hallintaa ja tarjota tekonivelkirurgian ammattilaisille luotettava tiedonlähde heidän työnsä tueksi.

Coxa osti ortopedisten tekonivelleikkausten TEKOSET-rekisteröintijärjestelmän  8.5.2017 13:00:04 EESTTiedote

Tekonivelsairaala Coxa on ostanut omistukseensa ortopedisten tekonivelleikkausten TEKOSET-rekisteröintijärjestelmän. Kaupan tavoitteena on entisestään vahvistaa ja kehittää Coxassa leikattujen tekonivelten seurantaa sekä siihen liittyvää tutkimustyötä, työn suunnittelua ja ohjausta. Järjestelmästä on tarkoitus kehittää myös muille tekonivelkirurgian toimijoille tarjottava seurantaratkaisu.

Coxan Armenian-yhteistyöprojekti menestyksekäs – malli mahdollista monistaa myös muihin maihin12.4.2017 12:00:00 EESTTiedote

Coxan ja armenialaisen Nairi Medical Centerin yhteistyöhanke, Nairi Coxa -tekonivelklinikka, juhlii tänä keväänä ensimmäistä toimintavuottaan. Klinikan kunniaksi 6.4.2017 Taysin kampusalueella järjestetyssä tilaisuudessa keskusteltiin siitä, mitä projektissa ollaan opittu sekä millaisia kansainvälisen yhteistyön mahdollisuuksia alalla on tulevaisuudessa.

Tekonivelsairaala Coxa laskee hintojaan ja laajentaa – yhteiskunnalle säästöä kaksi miljoonaa vuodessa30.1.2017 09:00:00 EETTiedote

Tekonivelsairaala Coxa laskee hintojaan kunta-asiakkaille tänä vuonna. Yhteiskunnan kannalta hinnanalennusten vaikutus on vuositasolla noin kaksi miljoonaa euroa. Hinnanalennusten merkittävin kustannushyöty kunnille syntyy määrältään suurimmissa lonkan ja polven primäärileikkauksissa, joiden hinnat laskevat noin 5 %. Jatkuvasti kasvavaan kysyntään vastataan laajentamalla toimintaa.