Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry

Yli 2 000 opettajaa vastasi OAJ:n kyselyyn: Lomautukset ja tartunnat pelkona varhaiskasvatuksessa

Jaa
Varhaiskasvatuksen opettajat kokevat poikkeusoloissa työnsä tärkeäksi, mutta ristiriitaisin mielin. Pelko terveyden menettämisestä huolestuttaa heitä päivittäin. Lomautuksia varhaiskasvatuksen opettajat pitivät kohtuuttomana kiitoksena siitä, että he tekevät työnsä parhaansa mukaan ja tarjoavat varhaiskasvatusta ja esiopetusta poikkeusoloissa.

Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittaa pelko koronatartunnasta. Huoli ilmeni OAJ:n varhaiskasvatuskyselyssä, johon vastasi yli 2 000 varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajaa, erityisopettajaa ja päiväkodinjohtajaa. Yli puolet kyselyyn vastanneista kertoi, että työn tekeminen päiväkodissa ahdistaa ja pelottaa koronan takia. Lähes kaksi kolmesta kertoi kuitenkin pystyvänsä keskittymään työhönsä poikkeusoloissakin.

Kysely paljastaa, että useissa yksityisissä päiväkotiyrityksissä on alkamassa lomautukset. Yksityisen työnantajan palveluksessa olevista varhaiskasvatuksen opettajista 37 prosenttia oli saanut lomautusilmoituksen ja lomautettuna oli 6 prosenttia. Kuntien palveluksessa olevista varhaiskasvatuksen opettajista 9 prosenttia oli saanut lomautusilmoituksen.

Kyselyn päättymisen 15.4. jälkeen tilanne on muuttunut niin, että lomautukset koskevat OAJ:n tietojen mukaan jo valtaosaa yksityisistä päiväkodeista. Toisaalta myös ensimmäisistä peruutuksista on ilmoitettu.

– Onko koronan vastaisessa etulinjassa toimimisesta varhaiskasvatuksen opettajille kiitoksena lomautus? Eikö vapautuvaa resurssia tulisi lomautusten sijaan käyttää varhaiskasvatuksen kehittämiseen ja suunnitteluun, arviointiin, hyvien käytänteiden jakamiseen, opetusmateriaalin laatimiseen ja koulutukseen? Näin on toimittu muun muassa Norjassa ja Tanskassa, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen huomauttaa.

Päiväkotien lapsiryhmistä ei riittäviä ohjeita

Opettajat kaipasivat työnantajilta selkeämpää ohjeistusta työhönsä poikkeusoloissa. Vain 35 prosenttia vastaajista kertoi saaneensa ohjeen esimerkiksi siitä, kuinka monta lasta saa olla ryhmässä korona-aikana.

Vastaajille oli jäänyt epäselväksi myös, kuinka varhaiskasvatustoiminta ja esiopetus pitäisi toteuttaa poikkeusoloissa ja kuinka tartuntoja tulisi ehkäistä. Kolmasosa opettajista ilmoitti, ettei ollut saanut asiasta selkeitä ohjeita.

Vastaajista 55 prosenttia kertoi, että lapsiryhmiä oli yhdistetty. Joka viides vastaaja kertoi, että myös päiväkoteja on yhdistetty.

– Kuntien ja muiden varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen järjestäjien ei pidä yhdistellä yksiköitä tai ryhmiä. Lapsia ei pidä siirtää ryhmästä tai toimipaikasta toiseen, vaan varhaiskasvatus täytyy järjestää tutussa paikassa ja väljässä ryhmässä. Julkisia kokoontumisia sääntelevä 10 henkilön maksimikoko pitää linjata poikkeusolojen ajaksi koskemaan myös päiväkotien lapsiryhmiä. Koska päiväkodeissa on tällä hetkellä tavallista vähemmän lapsia, myös matalamman suhdeluvun noudattaminen onnistuu hyvin, Luukkainen uskoo.

Varhaiskasvatuksen opettajien työturvallisuus on OAJ:n mielestä jäänyt liian vähälle huomiolle. Tarvittaessa myös varhaiskasvatukseen täytyy turvata asianmukainen suojavarustus. Keskeisiä suojatoimia ovat myös turhien henkilökontaktien välttäminen sekä lapsiryhmien pitäminen mahdollisimman pieninä.

Varhaiskasvatuksen opettajat ja päiväkodin johtajat kokevat poikkeusoloissa jääneensä vaille riittävää apua ja kannustusta, mikä on heikentänyt työhyvinvointia. Työhyvinvoinnin tueksi saamansa avun ja kannustuksen koki riittäväksi vain 45 prosenttia vastaajista.

Poikkeusolojen aiheuttamista ongelmista ja peloista huolimatta valtaosa opettajista ja johtajista kokee työnsä tärkeäksi ja luottaa tulevaisuuteen. Neljä viidestä vastaajasta koki, että omalla työllä on suuri merkitys.  Vastaajat luottavat myös siihen, että tilanteesta selvitään yhdessä. Näin uskoi lähes 90 prosenttia vastaajista.

Digiloikka myös varhaiskasvatuksessa

Opettajat ovat harpanneet digiloikan myös varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Moni vastaajista oli laatinut etäopetusta ja toimintaa sekä pitänyt yhteyttä lapsiin ja perheisiin.

Esiopetusta tai varhaiskasvatukseen liittyvää ja sitä tukevaa toimintaa oli etäopetuksena toteuttanut lähes kaksi kolmasosaa kaikista vastanneista. Kyselyyn vastanneissa oli noin 600 esiopetuksen opettajaa, joista lähes kaikki (93 %) olivat järjestäneet kotona oleville eskarilaisille esiopetusta etänä toteutettavaa toimintaa.

Lähes kolme neljästä (72 %) lapsiryhmien erityisopettajista oli järjestänyt kotona oleville lapsille etänä tukea kasvuun ja oppimiseen.

Useat vastaajat kertoivat, että etäkäyttöä haittaavat päiväkotien puutteelliset verkkoyhteydet, välineistöpuutteet, kuten tietokoneiden vähyys ja eri ohjelmien käyttölupien epäselvyydet. Kuitenkin reilu kymmenes vastaajista kertoi järjestäneensä videotapaamisia lasten kanssa.

Näin kysely tehtiin

OAJ kysyi varhaiskasvatuksen opettajilta, varhaiskasvatuksen erityisopettajilta, päiväkodin johtajilta ja esiopetuksen opettajilta, kuinka korona on vaikuttanut heidän työhönsä. Selvitys tehtiin jäsenille osoitettuna sähköpostikyselynä, minkä lisäksi sai vastata OAJ:n kanavilla jaettujen linkkien kautta. Vastausaikaa oli 2.–15.4.2020.

Kyselyyn vastasi yli 2 000 opettajaa, joista 92 prosenttia työskenteli kunnan ja 8 prosenttia yksityisen työnantajan palveluksessa. Yli 80 prosenttia vastaajista työskenteli omalla työpaikallaan. Etätyössä tai osittain etätyössä oli 13 prosenttia vastaajista. Lomautettuna oli kyselyn aikana 6 prosenttia vastaajista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
PL 20
00520 Helsinki

http://www.oaj.fi

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on maailman ainoa työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry

Opiskeluhuollon siirtäminen takaisin kunnille ei vielä korjaa ongelmaa11.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus selvittää, voitaisiinko opiskeluhuolto siirtää hyvinvointialueilta takaisin kunnille. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ kannattaa selvityksen tekemistä, mutta katsoo, ettei ratkaisuja pidä tehdä hätiköiden. Olennaisinta on, miten palvelut on resursoitu. OAJ julkaisi kyselytuloksia opiskeluhuollon palveluiden toimivuudesta. OAJ peräänkuuluttaa myös sitä, että koulutuksen erityissuojelus säilyy kaikilla koulutusasteilla.

OAJ:n kysely: Liian suuret perusopetuksen ryhmäkoot ja oppimisen tuen ongelmat kasautuvat – kehysriihessä on päätettävä koulutuksen pelastusrenkaasta19.3.2024 10:30:00 EET | Tiedote

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ toteutti jäsenkyselyn sen perusopetuksessa ja lukioissa työskenteleville jäsenille. Kyselyt näyttävät, että ryhmäkoot ovat liian suuria ja oppimisen tuki ei toteudu peruskouluissa. Ongelmat näkyvät myös lukioissa, joiden opiskelijoiden opiskelutaidot ja elämänhallintataidot ovat heikentyneet. OAJ peräänkuuluttaa koulutuksen erityissuojeluksen säilyttämisen tärkeyttä hallituksen kehysriihessä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye