Digi- ja väestötietovirasto

Yli 20 000 ukrainalaista voi hakea Suomesta kotikuntaa maalis-huhtikuussa – neuvoja verkkoasiointiin myös ukrainaksi

Jaa
Maaliskuun alusta Ukrainasta sotaa paenneet ovat voineet hakea kotikuntaa Suomessa. Digi- ja väestötietovirasto (DVV) on varautunut vastaanottamaan tuhansia verkkohakemuksia lähiviikkojen aikana. DVV:n Helsingin palvelupaikassa neuvoja verkkoasiointiin saa myös ukrainalaisilta asiakasneuvojilta, jotka ovat tavattavissa myös Rekrytori Ukraina -tapahtumassa Messukeskuksessa tiistaina 7.3.
Tunnus ja opasteet DVV-pisteeseen Helsingin Lintulahdessa.
Tunnus ja opasteet DVV-pisteeseen Helsingin Lintulahdessa.

Arviolta noin 20 000 ukrainalaista voi halutessaan hakea kotikuntaa maalis-huhtikuussa Digi- ja väestötietovirastosta sitä mukaa, kun tilapäisen suojelun hakemuksen jättämisestä tulee kuluneeksi vuosi.

Kotikunnan hakeminen on vapaaehtoista, mutta siitä on hyötyä, jos aikoo jäädä toistaiseksi Suomeen. Kuntalaisena voi muun muassa käyttää kunnan palveluja sekä hakea suomalaista henkilökorttia ja rahallista tukea esimerkiksi asumiseen.

Digi- ja väestötietovirasto on tehnyt asioinnista mahdollisimman helppoa ukrainalaisille; kotikuntahakemuksen voi tehdä verkossa ilman käyntiä virastossa. Hakijalla pitää olla suomalainen henkilötunnus ja vähintään vuosi sitten haettu voimassa oleva tilapäisen suojelun oleskelulupa. Verkkolomakkeella voi ilmoittaa myös samassa osoitteessa asuvat perheenjäsenet.

– Tällä hetkellä oikeus kotikuntaan ei vielä täyty suurimmalla osalla tilapäistä suojelua saaneista. Tieto kotikunnan hakemisesta oikeaan aikaan eli vasta sitten, kun kotikunnan saamisen edellytykset täyttyvät, on tavoittanut hienosti ukrainalaiset. Me DVV:ssa olemme varautuneet siihen, että jo loppuviikosta hakemuksia voi tulla runsaasti, koska silloin yhä useampi Ukrainasta saapunut on asunut Suomessa vuoden, sanoo DVV:n johtava asiantuntija Maisa Gynther.­­

DVV:n ukrainankieliset neuvojat auttavat hakemuksen tekemisessä

Digi- ja väestötietoviraston Helsingin palvelupaikkaan avattiin maaliskuun alussa pop-up-itsepalvelupiste Пункт DVV (DVV-piste). Itsepalvelupisteeseen voi tulla ilman ajanvarausta. Neuvojat auttavat ensisijaisesti heitä, joilla on haasteita verkkolomakkeen kanssa, ja ohjaavat tarvittaessa varaamaan ajan DVV:n asiantuntijalle. Verkkolomake on julkaistu suomen ja ruotsin lisäksi myös englanniksi ja ukrainaksi.

– DVV:n itsepalvelupisteessä ukrainalaiset voivat saada neuvoja omalla äidinkielellään. Samalla olemme esimerkkeinä kotoutumisesta Suomeen, sanoo DVV:n ukrainalainen asiakasneuvoja.

Lisäksi neuvojat ovat auttaneet tekstien kääntämisessä ja viestinnässä, muun muassa välittämällä tietoa muille ukrainalaisille viestipalvelu Telegramissa.

DVV:n johtava asiantuntija Maisa Gynther on iloinen, että ukrainalaiset asiakasneuvojat opastavat oikean tiedon ääreen:

– On todella hienoa, että olemme saaneet ukrainalaisia neuvojia, jotka ovat sitoutuneet auttamaan muita Ukrainasta saapuneita viranomaisasioinnissa. Yhdessä heidän kanssaan varmistamme, että Suomessa asioiminen on sujuvaa.

Toinen ukrainalainen asiakasneuvoja kertoo, että hänelle asiakaspalvelu on tuttua jo kotimaasta, mutta työ DVV:ssa on merkityksellistä siksi, että voi auttaa muita ukrainalaisia.

– On hienoa nähdä, että kaikesta kokemastamme huolimatta meillä ukrainalaisilla on halu jatkaa elämää ja luoda tulevaisuutta Suomessa, kunnes pääsemme taas kotiin Ukrainaan.

  • Пункт DVV (DVV:n pop up -piste Ukrainasta saapuneille) Lintulahdenkuja 2 B, 3 krs. avoinna ma–pe klo 9–16.15.
  • DVV:n asiantuntijat ja ukrainalaiset neuvojat ovat tavattavissa myös Rekrytori Ukraina -tapahtumassa tiistaina 7.3.2023 klo 12–16 Helsingin Messukeskuksessa

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tunnus ja opasteet DVV-pisteeseen Helsingin Lintulahdessa.
Tunnus ja opasteet DVV-pisteeseen Helsingin Lintulahdessa.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande

Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.

Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote

2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.

Digital mail sent by authorities is now surer to reach you – you’ll get a notification when you identify yourself in authorities’ e-services2.12.2025 07:03:00 EET | Press release

As of 2 December 2025, you will get a reminder during Suomi.fi e-Identification if you have any new unread messages in Suomi.fi Messages. The reminder is displayed when you to identify yourself in the e-services of the state, a municipality or a wellbeing services county. This change will help to ensure that you do not miss important official messages, such as decisions, invoices and appointment letters.

Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande

Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye