Yli 200 yritysjohtajaa ja kuntapäättäjää vetoaa nykyisen rata- ja tieverkoston puolesta

Hämeen kauppakamari ja alueen elinkeinoelämän toimijat vaativat nykyisen rata- ja tieverkoston tason ylläpitämistä ja parantamista. ”Keräsimme muutamassa päivässä yli 230 Hämeessä toimivan yritysjohtajan ja kuntapäättäjän nimeä vetoomukseen, jossa ilmaisemme huolemme tulevista infrahankkeista. Vetoomus luovutetaan liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle ja vaadimme siinä liikenne- ja viestintäministeriötä panostamaan nykyisen rata- ja tieverkoston tason ylläpitämistä ja parantamista”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Hämeen kauppakamarin hallitus päätti laatia liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle vetoomuksen, jossa tuodaan esille alueen elinkeinoelämän vaikuttajien huoli hallituksen uusista ratalinjauksista ja nykyisen tieverkoston investointien riittämättömyydestä.

”Pidämme ensiarvoisen tärkeänä Suomiradan liikenteen sujuvuutta. Maamme rautatieliikenteen pullonkauloina ovat myös pitkät yksiraiteiset rataosuudet, jotka hidastavat matkustajaliikennettä ja rajoittavat rahtiliikennettä”, Eerikäinen toteaa.

Hämeen kauppakamari toivoo, että liikenne- ja viestintäministeriössä harkitaan tarkkaan suunnitteilla olevien uusien ratalinjausten kustannustehokkuutta ja vaikuttavuuksia. Esimerkiksi nyt kaavaillun Kouvola-Porvoo ​​​​​-ratalinjauksen alustavat suunnittelukustannukset ovat yli 70 miljoonaa euroa ja hyötysuhde on huono. Tällä summalla voitaisiin toteuttaa huomattavasti tehokkaampia ja matka-aikoja lyhentäviä parannuksia nykyisiin Kouvolasta itään ja pohjoiseen suuntautuviin rataosuuksiin. Nämä investoinnit palvelisivat matkustaja- ja rahtiliikennettä jo tällä vuosikymmenellä ja osaltaan ne tukisivat liikenteen aiheuttamien päästöjen vähentämistä. Lisäksi on huomioitava kuntien taloustilanteen osalta liikenne 12 -suunnitelmaan kirjattu hyötyjä maksaa -periaate, koska tämä periaate tulee vaikuttamaan kuntien kykyyn investoida ja rakentaa.

Hämeen kauppakamari on huolissaan myös maamme tieverkoston kehittämisestä. Suomen maanteiden runkoverkoston tason ylläpitäminen ja kehittäminen edellyttävät merkittäviä lisäpanostuksia.

Lisäksi kauppakamari toivoo, että liikenne- ja viestintäministeriössä panostetaan rautateitse tapahtuvan rahtiliikenteen kehittämiseen. Suomessa ei ole kehitetty vuosikymmeniin intermodaalikuljetuksia, joissa yhdistetään tehokkaasti rautatie- ja maantiekuljetuksia. Toimiva ja kustannustehokas rataverkosto palvelee koko maan etua ja tukee osaltaan Suomen vahvaa pyrkimystä saavuttaa edistykselliset päästövähennystavoitteet.

Vetoomus liitteenä kokonaisuudessaan

Vetoomuksen allekirjoittaneista 30 ei halunnut tietojaan julkisuuteen.

Puh:040 739 9303

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Epävarmuus heijastuu yritysten tulevaisuudennäkymiin5.2.2021 08:00:00 EETTiedote

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten tulevaisuudennäkymät ovat edelleen epävarmoja koronaepidemian vaikutuksesta. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 2.2. ”Rokotusohjelman viivästyminen heijastuu yritysten tulevaisuuden odotuksiin. Edelleen henkilöstömäärän uskotaan supistuvan, kasvuodotukset ovat vaisut ja konkurssiriski on pysynyt melko korkeana. Odotamme laajaa rokoteohjelmaa Hämeeseen, jotta yrityksiin saadaan taas kasvuvauhtia ja positiivisemmat tulevaisuudennäkymät”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Rokotustodistus toisi helpotusta vientiyrityksille4.2.2021 08:00:00 EETTiedote

Koronarokotusohjelman viivästyminen heijastuu yritysten tulevaisuuden odotuksiin. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 2.2. ”Kansallinen rokotustodistus, joka olisi myös kansainvälisesti hyväksytty helpottaisi alueemme vientiyritysten tilannetta. Odotamme laajaa rokoteohjelmaa alueellamme ja olisi hyvä, jos rokotusjärjestystä mietittäisiin myös toimialoittain”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritysten näkymät ovat vaisut Hämeessä27.1.2021 08:02:00 EETTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannearviot kohentuivat hieman vuoden 2020 lopussa, mutta suhdannekuva oli yhä selvästi tavanomaista synkempi. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Enemmistö alueemme yrityksistä näkee suhdanteet vaisuina, eivätkä huonot uutiset rokotusten saatavuudesta ja työväestön rokottamisesta ehtineet edes täysin vielä heijastua kyselyn tuloksiin. Kevät on yrityksille edelleenkin haastava”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritysten tulisi varmistaa osaavan työvoiman saatavuus palkkaamalla kesätyöntekijöitä21.1.2021 11:31:59 EETTiedote

Hämeen kauppakamarin tammikuussa tekemän kesätyökyselyn perusteella alueen yritykset eivät ole lisäämässä kesätyöntekijöitä viime vuoteen verrattuna. Kyselyn perusteella alle 18-vuotiaiden tilanne on erityisen huono, sillä alle puolet vastanneista palkkaa täysi-ikäisten lisäksi nuorempia työntekijöitä. ”Toivomme, että alueemme yritykset tarjoaisivat opiskelijoille mahdollisuuden kesätöihin ja samalla turvaavat osaavan työvoiman saatavuuden myös tulevaisuudessa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari lahjoitti kirjoja lapsipotilaille17.12.2020 10:27:46 EETTiedote

Hämeen kauppakamari hankki 80 lastenkirjaa lapsipotilaita varten pieneltä paikalliselta kustantamolta. ”Halusimme 80-vuotisjuhlavuotemme kunniaksi muistaa Kanta-Hämeen keskussairaalan ja Päijät-Hämeen keskussairaalan lapsipotilaita, ja päätimme lahjoittaa molemmille sairaaloille 40 lastenkirjaa luettavaksi lasten kanssa hoitojakson aikana. Hoitaja voi myös luovuttaa kirjan lapselle kotiutumispäivän iloksi”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeeseen 18 uutta hallitusammattilaista8.12.2020 10:34:15 EETTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintoon osallistui marraskuussa 284 henkilöä, joista 258 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin toista kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 18 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 12 ja Kanta-Hämeestä kuusi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.