Yli 600 heijastinlippua muuttolintujen turvaksi

Vaasan Sähköverkko ripustaa jo seitsemättä vuotta ilmajohtoihin heijastinlippuja. Yhteensä niitä on asennettu tänä vuonna yli 600 kappaletta valikoituihin linjoihin etenkin vesistöjen läheisyydessä ja peltoalueilla Mustasaaressa, Maalahdessa, Närpiössä ja Korsnäsissa. Lippujen avulla pyritään estämään lintujen törmäyksiä linjoihin. Samalla myös törmäyksistä aiheutuvat sähkökatkot vähenevät.

– Ympäristövastuu on tärkeä osa toimintaamme. Asentamalla heijastinlippuja pyrimme ehkäisemään lintujen törmäyksiä johtoihin. Niitä on ollut vuosittain joitain kymmeniä, kertoo Vaasan Sähköverkon kunnossapitosuunnittelija Marko Hakamäki.

Törmäyksiä on ollut viime vuosina aikaisempaa enemmän. Hakamäki epäilee, että suurien lintujen määrä alueellamme, etenkin lintujen muuttoaikaan, on lisääntynyt.

–Tuulessa liehuvat heijastinliput näkyvät linnuille selkeämmin kuin aiemmin samaan tarkoitukseen sähkölinjoihin ripustamamme lintupallot. Heijastinlippujen käyttöä suosittelevat myös lintujen suojelijat.

– Lippujen asennuspaikat valitaan esimerkiksi asiakkailta saatujen ilmoitusten sekä meidän omien havaintojen perusteella.

Huom! Tavoitettavissa maanantaina 14.3.

Marko HakamäkiKunnossapitosuunnittelijaVaasan Sähköverkko Oy

Puh:+35863245450

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 135 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2021 oli noin 209 milj. euroa. Vuonna 2022 Vaasan Sähkö täyttää 130 vuotta.

Sähkön markkinatilanne vaatii uudenlaisia sopimuksia10.5.2022 07:10:00 EEST | Tiedote

Tammi–maaliskuussa Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 62,3 miljoonaa euroa (51,0 M€). Korkea liikevaihto ei kuitenkaan tuottanut liikevoittoa. Liikevoitto jäi tappiolliseksi laskien - 3,3 miljoonaan euroon (6,5 M€). Omavaraisuusaste laski 45,3 prosenttiin (53,0 %). Tuloksen taustalla oli ennen kaikkea sähkön korkeat hankintakustannukset, jotka jouduttavat uusien toimintatapojen käyttöönottoa energia-alalla.