Yli 85 000 kevytyrittäjän käyttämä UKKO.fi on Vuoden Digipalvelu 2019 – ”Aivan mahtavaa olla Suomen suurimpia yrittäjäkouluja”, sanoo Ukko Kumpulainen

Kevytyrittäjyyden tienraivaaja UKKO.fi on saanut ensimmäistä kertaa myönnettävän Vuoden Digipalvelu -palkinnon. ”Olemme mahdollistaneet todella monille suomalaisille oman liikeidean testaamisen ja tuoneet tarjolle rohkeaa kokeilukulttuuria”, kuvaa palvelun perustajiin kuuluva Ukko Kumpulainen UKKO.fi:n suurta saavutusta. Ohjelmisto- ja e-business ry:n perustama uusi palkinto myönnettiin etenkin ”kokonaan uuden kategorian eli kevytyrittäjyyden luomisesta digitalisoituvaan yhteiskuntaan”.

Ensimmäisen Vuoden Digipalvelu -palkinnon saaja, UKKO.fi-palvelun perustaja Ukko Kumpulainen sekä Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Lehdistötiedote 27.11.2019

Suomen digitalisoituminen on saanut uuden tärkeän virstanpylvään: Vuoden Digipalvelu -palkinto jaettiin keskiviikkona ensimmäistä kertaa. Kunnian sai osakseen UKKO.fi, joka on raivannut Suomessa tien kevytyrittäjyydelle. UKKO.fi on näyttänyt rohkeasti mallia kokonaan uuden palvelun toteuttamisessa.

”UKKO.fi on muuttanut suomalaista työelämää lyhyessä ajassa aivan uudella ja erittäin tarpeelliseksi osoittautuneella palvelulla. Tätä voi pitää kansallisesti erittäin merkittävänä tekona ja hienona onnistumisena ennenkokemattomassa haasteessa. UKKO.fi ansaitsee kunnian kokonaan uuden kategorian eli kevytyrittäjyyden luomisesta digitalisoituvaan yhteiskuntaan”, perustelee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Ukko Kumpulainen on yksi voittajayrityksen perustajista. Perustajatiimin muodostivat Ukko itse sekä Olli Kopakkala, Antti Turpeinen ja Marko Yli-Paavola.

”Olemme mahdollistaneet todella monille suomalaisille oman liikeidean testaamisen ja tuoneet tarjolle rohkeaa kokeilukulttuuria. Yli 85 000 kevytyrittäjää palvelumme käyttäjinä on paras mahdollinen kiitos kovasta työstä, jota koko hieno tiimimme on tehnyt. Aivan mahtavaa olla Suomen suurimpia yrittäjäkouluja!”, hehkuttaa nimensäkin palvelulle antanut Kumpulainen.

”Tärkeää on ollut rohkeus mennä eteenpäin. Pienillä firmoilla on haaste päästä kiinni markkinaan. Siksi ketterä tekeminen ja aktiivinen testaaminen ovat olleet valttia”, kuvaa Kumpulainen UKKO.fi:n menestystarinaa.

Merkittävät digipalvelut esiin

Uusi palkinto nostaa parrasvaloihin digitalisoituvan Suomen nykyaikaiset menestystarinat. Ohjelmisto- ja e-business ry tuo yhteen Suomen softa-alan ja verkkoteollisuuden parhaan osaamisen, mitä Vuoden Digipalvelu -palkinto tästedes myös vahvasti heijastaa.

”Yhteiskunnan digitalisaatio on kovassa vauhdissa, ja haluamme nostaa merkittäviä kansallisia digipalveluita nyt ja tulevaisuudessa esille. Samalla viesti meiltä yhteiskunnan suuntaan on, ettei julkisen puolen tarvitse tehdä kaikkea itse. On olemassa merkittäviä markkinaehtoisia digipalveluita, joiden ansiosta vaikkapa yrittäjyys tai talon rakentaminen on Suomessa entistä helpompaa”, alleviivaa Tuomo Luoma, palkinnon UKKO.fi:lle luovuttanut verkkoteollisuuden konkari ja Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallituksen jäsen.

Voittaja itse katsoo tyytyväisenä, mutta nälkäisenä eteenpäin.

”Olemme voittaneet monet esteet. Aluksi oli tärkeää kyetä sopeutumaan juridisiin muutoksiin, mutta enää emme joudu olemaan reaktiivisia, vaan näytämme jo itse suuntaa. Tähyilemme kaikenlaisia vaihtoehtoja kasvuun. Kiirettä ei ole, mutta katsomme miten voisimme laajentaa tekemistä vielä isommaksi”, painottaa Kumpulainen UKKO.fi-palvelun kasvuhalua.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Ukko Kumpulainen; UKKO.fi, perustajaosakas, 040 842 9985, ukko.kumpulainen@ukko.fi

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"14.2.2020 08:00:00 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

#mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"13.2.2020 16:36:17 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy huomenna ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.