Yli 85 000 kevytyrittäjän käyttämä UKKO.fi on Vuoden Digipalvelu 2019 – ”Aivan mahtavaa olla Suomen suurimpia yrittäjäkouluja”, sanoo Ukko Kumpulainen

Kevytyrittäjyyden tienraivaaja UKKO.fi on saanut ensimmäistä kertaa myönnettävän Vuoden Digipalvelu -palkinnon. ”Olemme mahdollistaneet todella monille suomalaisille oman liikeidean testaamisen ja tuoneet tarjolle rohkeaa kokeilukulttuuria”, kuvaa palvelun perustajiin kuuluva Ukko Kumpulainen UKKO.fi:n suurta saavutusta. Ohjelmisto- ja e-business ry:n perustama uusi palkinto myönnettiin etenkin ”kokonaan uuden kategorian eli kevytyrittäjyyden luomisesta digitalisoituvaan yhteiskuntaan”.

Ensimmäisen Vuoden Digipalvelu -palkinnon saaja, UKKO.fi-palvelun perustaja Ukko Kumpulainen sekä Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Lehdistötiedote 27.11.2019

Suomen digitalisoituminen on saanut uuden tärkeän virstanpylvään: Vuoden Digipalvelu -palkinto jaettiin keskiviikkona ensimmäistä kertaa. Kunnian sai osakseen UKKO.fi, joka on raivannut Suomessa tien kevytyrittäjyydelle. UKKO.fi on näyttänyt rohkeasti mallia kokonaan uuden palvelun toteuttamisessa.

”UKKO.fi on muuttanut suomalaista työelämää lyhyessä ajassa aivan uudella ja erittäin tarpeelliseksi osoittautuneella palvelulla. Tätä voi pitää kansallisesti erittäin merkittävänä tekona ja hienona onnistumisena ennenkokemattomassa haasteessa. UKKO.fi ansaitsee kunnian kokonaan uuden kategorian eli kevytyrittäjyyden luomisesta digitalisoituvaan yhteiskuntaan”, perustelee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Ukko Kumpulainen on yksi voittajayrityksen perustajista. Perustajatiimin muodostivat Ukko itse sekä Olli Kopakkala, Antti Turpeinen ja Marko Yli-Paavola.

”Olemme mahdollistaneet todella monille suomalaisille oman liikeidean testaamisen ja tuoneet tarjolle rohkeaa kokeilukulttuuria. Yli 85 000 kevytyrittäjää palvelumme käyttäjinä on paras mahdollinen kiitos kovasta työstä, jota koko hieno tiimimme on tehnyt. Aivan mahtavaa olla Suomen suurimpia yrittäjäkouluja!”, hehkuttaa nimensäkin palvelulle antanut Kumpulainen.

”Tärkeää on ollut rohkeus mennä eteenpäin. Pienillä firmoilla on haaste päästä kiinni markkinaan. Siksi ketterä tekeminen ja aktiivinen testaaminen ovat olleet valttia”, kuvaa Kumpulainen UKKO.fi:n menestystarinaa.

Merkittävät digipalvelut esiin

Uusi palkinto nostaa parrasvaloihin digitalisoituvan Suomen nykyaikaiset menestystarinat. Ohjelmisto- ja e-business ry tuo yhteen Suomen softa-alan ja verkkoteollisuuden parhaan osaamisen, mitä Vuoden Digipalvelu -palkinto tästedes myös vahvasti heijastaa.

”Yhteiskunnan digitalisaatio on kovassa vauhdissa, ja haluamme nostaa merkittäviä kansallisia digipalveluita nyt ja tulevaisuudessa esille. Samalla viesti meiltä yhteiskunnan suuntaan on, ettei julkisen puolen tarvitse tehdä kaikkea itse. On olemassa merkittäviä markkinaehtoisia digipalveluita, joiden ansiosta vaikkapa yrittäjyys tai talon rakentaminen on Suomessa entistä helpompaa”, alleviivaa Tuomo Luoma, palkinnon UKKO.fi:lle luovuttanut verkkoteollisuuden konkari ja Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallituksen jäsen.

Voittaja itse katsoo tyytyväisenä, mutta nälkäisenä eteenpäin.

”Olemme voittaneet monet esteet. Aluksi oli tärkeää kyetä sopeutumaan juridisiin muutoksiin, mutta enää emme joudu olemaan reaktiivisia, vaan näytämme jo itse suuntaa. Tähyilemme kaikenlaisia vaihtoehtoja kasvuun. Kiirettä ei ole, mutta katsomme miten voisimme laajentaa tekemistä vielä isommaksi”, painottaa Kumpulainen UKKO.fi-palvelun kasvuhalua.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Ukko Kumpulainen; UKKO.fi, perustajaosakas, 040 842 9985, ukko.kumpulainen@ukko.fi

”Finland Shows the Way”- #Mimmitkoodaa Program congratulated by Commissioner Urpilainen as one of the Winners of the Equality Prize12.12.2019 19:27:06 EETPress release

#mimmitkoodaa (Women Code) reached its place among the five winners as the EU rewarded the most important European equality projects of 2019 on Thursday. The Finnish program was warmly congratulated by Commissioner Jutta Urpilainen. "EU needs equality just as much as Finland, and the #mimmitkoodaa program shows example how to achieve concrete results.”

”Suomi näyttää mallia” – #mimmitkoodaa-ohjelma sai komissaari Urpilaiselta onnittelut EU:n tasa-arvopalkinnon yhtenä voittajana12.12.2019 16:22:06 EETTiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma ylsi viiden voittajan joukkoon, kun EU palkitsi torstaina merkittävimmät eurooppalaiset tasa-arvohankkeet. Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtama #mimmitkoodaa sai sydämelliset onnittelut EU-komissaari Jutta Urpilaiselta. ”EU tarvitsee tasa-arvoa siinä missä Suomikin, ja #mimmitkoodaa-ohjelma näyttää esimerkkiä miten konkreettisia tuloksia voidaan saada aikaan.”

Suomen #mimmitkoodaa saa EU:n tasa-arvopalkinnon – voittaja selviää Brysselissä huomenna torstaina 12.12.!11.12.2019 17:13:31 EETKutsu

Suomalainen #mimmitkoodaa -ohjelma palkitaan EU:n tasa-arvokilpailussa huomenna Euroopan parlamentissa. #mimmitkoodaa on valittu viiden voittajan joukkoon, ykköspalkinnon saaja selviää torstaina puoliltapäivin. Paikalle Brysseliin palkintoa noutamaan saapuvat #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi sekä Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

#mimmitkoodaa lähtee kansalliseen lentoon – ”Kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö, mahtava joululahja!”10.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Koodauksen maailmasta kiinnostuneet naiset ovat saaneet mahtavan joululahjan: Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön myöntämän 100 000 euron apurahan. ”Aivan huikeaa! Voimme nyt tarjota naisille ympäri maata mahdollisuuden aloittaa koodauksen opiskelu”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman koordinaattori Milja Köpsi. Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtama #mimmitkoodaa pääsee nyt liikkeelle myös Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella ja Lappeenrannassa. Joulun hengessä lähtee samalla kutsu Nokialle!

”Digitaalinen insinööritoimisto” Vuoden Ohjelmistoyrittäjäksi – Nitor on kasvanut komeasti softa-alan huippukireässä kilpailussa27.11.2019 18:10:06 EETTiedote

Suomen vahvasti kasvavan ohjelmistoalan tärkeimmän palkinnon saa tänä vuonna Nitor. Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2019 on ansainnut tittelinsä panostamalla hienoin tuloksin asiakastyytyväisyyteen ja henkilöstötyytyväisyyteen. Nitor on kasvanut kannattavasti ja nopeasti, mutta maltilla. ”Nitor on luonut omanlaisensa voittavan kulttuurin ja menestynyt tiukassa kilpailussa erinomaisesti”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Ohjelmistoala kasvaa huimasti, mutta pakolliset työehdot ovat väärältä vuosisadalta – ”Onko yleissitova TES enää järkevä?”23.10.2019 14:00:00 EESTTiedote

Ohjelmistoalan kasvu jatkuu ennätyksellisissä lukemissa: Yli 80 prosenttia yrityksistä kasvaa ja yli kaksi kolmasosaa yrityksistä palkkaa lisää työntekijöitä. Erinomaisista kasvuluvuista kertoo uunituore Ohjelmisto- ja verkkoliiketoiminnan sykemittari. Samalla käy ilmi, että yleissitova TES on menettänyt merkityksensä: Vain 23% yrityksistä ilmoittaa kuuluvansa työnantajaliittoon. Työntekijät ovat vielä järjestäytymättömämpiä. Työntekijät ovat valinneet luottamusmiehen työehtosopimusta edustamaan vain 18,5% yrityksissä.