Danske Bank A/S, Suomen sivuliike

Yli puolelle suomalaisista kodin ympäristöystävällisyys on tärkeää – Uusi työkalu auttaa arvioimaan kodin ympäristökestävyyttä

Jaa

Suomalaiset pitävät kodin ympäristöystävällisyyttä arvossa. Erityisen paljon kiinnitetään huomiota kodin lämmitystapaan. Uusi työkalu auttaa suomalaisia arvioimaan oman ja tulevan kodin ympäristöystävällisyyttä.

Suomalaisista 54 prosenttia pitää tärkeänä oman kodin ympäristöystävällisyyttä, selviää Danske Bankin teettämästä Kestävä koti -tutkimuksesta. Suomalaiset arvioivat ympäristöystävällisyyden vaikuttavan asunnon hintakehitykseen voimakkaasti.

”Jopa neljä viidestä uskoo, että asunnon tai taloyhtiön ympäristöystävällisyystekijät tai -ongelmat vaikuttavat hintakehitykseen tulevaisuudessa. Lisäksi 70 prosenttia vastaajista sanoo, että nämä tekijät vaikuttavat hintaan, jonka olisi uudesta asunnosta valmis maksamaan”, sanoo Danske Bankin henkilöasiakkaista vastaava johtaja Riikka Laine-Tolonen.

Danske Bankin teettämä kysely perustuu kestävän liiketoiminnan konsulttiyritys Gaia Consultingin tekemään työkaluun, jota Danske Bank sponsoroi. Palvelu auttaa hahmottamaan, mistä ja miten asunnon ympäristövaikutukset syntyvät, miten vaikutuksia voi ennakoida ja miten niihin voi vaikuttaa. Se huomioi esimerkiksi kotiin tehdyt remontit, energialuokan, lämmitystavan ja julkisen liikenteen.

"Kestävä koti -palvelussa käyttäjä voi tutustua uuteen tai nykyiseen kotiinsa myös ympäristökestävyyden näkökulmasta. Haluamme, että suomalaisilla on mahdollisuus rakentaa talouttaan ja taloudellista mielenrauhaansa kestävälle pohjalle, ja toivomme, että tämä uusi palvelu auttaa siinä", Laine-Tolonen sanoo.

Suomalaiset arvioivat kodin lämmitystavan tärkeimmäksi ympäristötekijäksi verrattuna julkiseen liikenteeseen ja energialuokkaan. Remonteista keskeisenä pidetään putkiremonttia.

Ympäristökestävä koti tuottaa mahdollisimman vähän ympäristöä rasittavia kasvihuonekaasupäästöjä asumisen aikana. Suomen ilmastopaneelin ja Suomen ympäristökeskuksen arvioiden mukaan asuminen ja kodin energiankäyttö muodostavat noin neljänneksen suomalaisten kotitalouksien kulutuksen hiilijalanjäljestä.

Danske Bankin ja Akavan yhteistyö jatkuu

Nyt julkaistavan työkalun teema liittyy Danske Bankin ja Akavan yhteistyöhön. Akava on tarjonnut palvelun valmistelun taustaksi tärkeää ymmärrystä korkeakoulutettujen arvoista ja ajatuksista.

Akavan jäsenliittojen jäsenet saavat Danske Bankin asiakkaina käyttöönsä laajat asuntolaina-, sijoitus- ja vastavalmistuneiden edut. 23 000 jäsenliittojen jäsentä on jo ottanut edut käyttöönsä ja etuja on myönnetty noin 40 miljoonan euron arvosta.

Ympäristöystävällisyyden merkitys korostuu kyselyn kaikissa osa-alueissa korkeakoulutetuilla.

”Meille kaikille vastuullisuus on tärkeä arvo. Koko Akava-yhteisö haluaa toiminnassaan ja vaikuttamisessaan kantaa vastuunsa ilmastosta ja tulevaisuudesta. Kannustan lämpimästi Akavan liittojen jäseniä hyödyntämään Kestävä koti -palvelua, kun asumiseen liittyvät isot päätökset ovat ajankohtaisia. Muistutan myös, että liittojen jäsenillä on edelleen mahdollisuus ottaa käyttöön Danske Bankin tarjoamat monipuoliset edut uusissa asuntolainoissa tai mahdollisissa lainojen siirroissa”, sanoo Akavan kehityspäällikkö Ida Mielityinen.

Tietoa Kestävä koti –työkalusta

Kaikkien suomalaisten käyttöön 11.5. avautuva maksuton kestavakoti.fi-verkkopalvelu tarjoaa kuluttajalle keinon kodin ympäristökestävyyden tutkimiseen. Palvelun tuottamisesta ja asiantuntemuksesta vastaa Gaia Consulting ja palvelua sponsoroi Danske Bank.

Kestävä koti -palvelu tarjoaa käyttäjälle tukea ja uusia näkökulmia kestävämpien asumisratkaisujen tekemiseen.

Työkalu löytyy osoitteesta kestavakoti.fi

Tietoa tutkimuksesta

Tämän kyselytutkimuksen Danske Bankille on toteuttanut YouGov Finland.

Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten näkemyksiä ympäristöystävällisyyden merkityksestä asumiseen liittyen.

Tiedot kerättiin sähköisenä kyselynä 3.5. – 5.5.2021 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa.

Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset. Lähtöotos muodostettiin ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin suomalaisia edustavaksi iän (18v+.), sukupuolen ja asuinpaikan mukaan.

Kokonaistuloksissa (N=1003) keskimääräinen virhemarginaali on noin ±3%-yksikköä suuntaansa (95%:n luottamustasolla).

Yhteyshenkilöt

Lehdistöpäällikkö Josi Tikkanen, 050 32 69 701, josi.tikkanen@danskebank.fi

Tietoja julkaisijasta

Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
Televisiokatu 1
00075 DANSKE BANK

010 546 0000https://danskebank.fi

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia. www.danskebank.fi

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Olemme yli 145 vuoden ajan auttaneet kotitalouksia ja yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa. Tarjoamme henkilö-, yritys- ja instituutioasiakkaille pankkipalveluiden lisäksi henki- ja eläkevakuutuksia, varainhoitoa, kiinteistönvälitys- ja leasing-palveluita.

Haluamme tuottaa pitkäaikaista arvoa kaikille sidosryhmillemme - asiakkaillemme, sijoittajille sekä yhteisöille joiden osana toimimme – ja tavoitteemme on tulla tunnetuksi luotetuimpana taloudellisena kumppanina, joka auttaa tekemään taloudellisista päätöksistä ja arjen pankkiasioinnista helppoa.

Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. www.danskebank.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Danske Bank A/S, Suomen sivuliike

MobilePay yhdistyy norjalaisen Vippsin ja suomalaisen Pivon kanssa30.6.2021 09:33:22 EEST | Tiedote

Danske Bank on sopinut Vippsin omistavan pankkikonsortion ja suomalaisen OP:n kanssa kolmen mobiilimaksamisen palvelun, MobilePayn, Vippsin ja Pivon yhdistymisestä. Tavoitteena on luoda Euroopan paras ja kattavin digitaalinen lompakko. Uusi yhtiö on 11 miljoonalla käyttäjällään ja yli 300 000 kaupalla ja verkkokaupalla yksi Euroopan suurimmista pankkiomisteisista mobiilimaksamisen palveluntarjoajista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme