Yli puolelle suomalaisista kodin ympäristöystävällisyys on tärkeää – Uusi työkalu auttaa arvioimaan kodin ympäristökestävyyttä

Suomalaiset pitävät kodin ympäristöystävällisyyttä arvossa. Erityisen paljon kiinnitetään huomiota kodin lämmitystapaan. Uusi työkalu auttaa suomalaisia arvioimaan oman ja tulevan kodin ympäristöystävällisyyttä.

Suomalaisista 54 prosenttia pitää tärkeänä oman kodin ympäristöystävällisyyttä, selviää Danske Bankin teettämästä Kestävä koti -tutkimuksesta. Suomalaiset arvioivat ympäristöystävällisyyden vaikuttavan asunnon hintakehitykseen voimakkaasti.

”Jopa neljä viidestä uskoo, että asunnon tai taloyhtiön ympäristöystävällisyystekijät tai -ongelmat vaikuttavat hintakehitykseen tulevaisuudessa. Lisäksi 70 prosenttia vastaajista sanoo, että nämä tekijät vaikuttavat hintaan, jonka olisi uudesta asunnosta valmis maksamaan”, sanoo Danske Bankin henkilöasiakkaista vastaava johtaja Riikka Laine-Tolonen.

Danske Bankin teettämä kysely perustuu kestävän liiketoiminnan konsulttiyritys Gaia Consultingin tekemään työkaluun, jota Danske Bank sponsoroi. Palvelu auttaa hahmottamaan, mistä ja miten asunnon ympäristövaikutukset syntyvät, miten vaikutuksia voi ennakoida ja miten niihin voi vaikuttaa. Se huomioi esimerkiksi kotiin tehdyt remontit, energialuokan, lämmitystavan ja julkisen liikenteen.

"Kestävä koti -palvelussa käyttäjä voi tutustua uuteen tai nykyiseen kotiinsa myös ympäristökestävyyden näkökulmasta. Haluamme, että suomalaisilla on mahdollisuus rakentaa talouttaan ja taloudellista mielenrauhaansa kestävälle pohjalle, ja toivomme, että tämä uusi palvelu auttaa siinä", Laine-Tolonen sanoo.

Suomalaiset arvioivat kodin lämmitystavan tärkeimmäksi ympäristötekijäksi verrattuna julkiseen liikenteeseen ja energialuokkaan. Remonteista keskeisenä pidetään putkiremonttia.

Ympäristökestävä koti tuottaa mahdollisimman vähän ympäristöä rasittavia kasvihuonekaasupäästöjä asumisen aikana. Suomen ilmastopaneelin ja Suomen ympäristökeskuksen arvioiden mukaan asuminen ja kodin energiankäyttö muodostavat noin neljänneksen suomalaisten kotitalouksien kulutuksen hiilijalanjäljestä.

Danske Bankin ja Akavan yhteistyö jatkuu

Nyt julkaistavan työkalun teema liittyy Danske Bankin ja Akavan yhteistyöhön. Akava on tarjonnut palvelun valmistelun taustaksi tärkeää ymmärrystä korkeakoulutettujen arvoista ja ajatuksista.

Akavan jäsenliittojen jäsenet saavat Danske Bankin asiakkaina käyttöönsä laajat asuntolaina-, sijoitus- ja vastavalmistuneiden edut. 23 000 jäsenliittojen jäsentä on jo ottanut edut käyttöönsä ja etuja on myönnetty noin 40 miljoonan euron arvosta.

Ympäristöystävällisyyden merkitys korostuu kyselyn kaikissa osa-alueissa korkeakoulutetuilla.

”Meille kaikille vastuullisuus on tärkeä arvo. Koko Akava-yhteisö haluaa toiminnassaan ja vaikuttamisessaan kantaa vastuunsa ilmastosta ja tulevaisuudesta. Kannustan lämpimästi Akavan liittojen jäseniä hyödyntämään Kestävä koti -palvelua, kun asumiseen liittyvät isot päätökset ovat ajankohtaisia. Muistutan myös, että liittojen jäsenillä on edelleen mahdollisuus ottaa käyttöön Danske Bankin tarjoamat monipuoliset edut uusissa asuntolainoissa tai mahdollisissa lainojen siirroissa”, sanoo Akavan kehityspäällikkö Ida Mielityinen.

Tietoa Kestävä koti –työkalusta

Kaikkien suomalaisten käyttöön 11.5. avautuva maksuton kestavakoti.fi-verkkopalvelu tarjoaa kuluttajalle keinon kodin ympäristökestävyyden tutkimiseen. Palvelun tuottamisesta ja asiantuntemuksesta vastaa Gaia Consulting ja palvelua sponsoroi Danske Bank.

Kestävä koti -palvelu tarjoaa käyttäjälle tukea ja uusia näkökulmia kestävämpien asumisratkaisujen tekemiseen.

Työkalu löytyy osoitteesta kestavakoti.fi

Tietoa tutkimuksesta

Tämän kyselytutkimuksen Danske Bankille on toteuttanut YouGov Finland.

Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten näkemyksiä ympäristöystävällisyyden merkityksestä asumiseen liittyen.

Tiedot kerättiin sähköisenä kyselynä 3.5. – 5.5.2021 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa.

Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset. Lähtöotos muodostettiin ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin suomalaisia edustavaksi iän (18v+.), sukupuolen ja asuinpaikan mukaan.

Kokonaistuloksissa (N=1003) keskimääräinen virhemarginaali on noin ±3%-yksikköä suuntaansa (95%:n luottamustasolla).

Lehdistöpäällikkö Josi Tikkanen, 050 32 69 701, josi.tikkanen@danskebank.fi

Luonnon monimuotoisuuden integrointi liiketoimintamalleihin vielä vaikeaa pohjoismaisille yhtiöille19.3.2024 08:45:00 EET | Tiedote

Kolme neljästä pohjoismaisesta suuryrityksestä kokee haastavaksi luonnon monimuotoisuuteen liittyvien riskien monimutkaisuuden, uskottavien tavoitteiden asettamisen sekä hallintomallin kehittämisen. Muutama yritys erottuu myönteisesti joukosta, mutta yksikään ei vielä ole päässyt tasolle, jossa luonnon monimuotoisuus on sisällytetty liiketoimintastrategiaan, ilmenee Danske Bankin varainhoidon tuoreesta raportista.