Yli puolet puukaupoista hoituu jo täysin digitaalisesti

Yhä useampi Stora Enson kanssa sovituista puukaupoista ja metsänhoitosopimuksista allekirjoitetaan sähköisesti. Muutos vauhdittui korona-ajan tapaamisrajoitusten vuoksi, mutta Stora Enso on myös panostanut sähköisen asioinnin sujuvuuteen.
Kuva: Stora Enso

”Teemme joka vuosi tuhansittain puukauppoja ja metsänhoitosopimuksia yksityisten metsänomistajien kanssa. Verkkotapaamiset ja sähköinen allekirjoitus ovat osa sujuvaa ja vaivatonta asiointia metsäomaisuuden hoitamisessa. Korona-ajan rajoitukset vähensivät fyysisiä tapaamisia ja samaan aikaan monet metsänomistajat ottivat entistä innokkaammin käyttöön digitaalisia työkaluja, kuten Stora Enson eMetsä-verkkopalvelun”, sanoo ostojohtaja Sami Honkanen Stora Enson Suomen puunhankinnasta.

Tällä hetkellä Stora Enson puukaupoista allekirjoitetaan sähköisesti 52 prosenttia, kun vielä vuonna 2019 sähköisten allekirjoitusten määrä oli noin 20 prosenttia kaikista kaupoista.

Sähköisten allekirjoitusten määrän lisääminen on samalla yksi Stora Enso Metsän energiatehokkuustavoitteista. Biteistä koostuva puumerkki vähentää ajokilometrejä ja voi osaltaan säästää niin metsänomistajan kuin puunostajan aikaa johonkin muuhun kuin matkantekoon.

Digiasiointi kiinnostaa muissakin kuin sopimusasioissa. Stora Enson eMetsä-palvelun käyttö kokonaisuudessaan lisääntyi liki 40 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Kasvu näyttää jatkuvan vuonna 2021, kun yhä useammat metsänomistajat hakeutuvat metsäomaisuuden hoitamisessa helpon asioinnin pariin.

”Stora Enson eMetsä-verkkopalvelu on metsänomistajan digitaalisen asioinnin kotipesä. Sopimusasioiden ja metsänhoitoehdotusten lisäksi palvelusta on hyötyä esimerkiksi verokirjanpidossa ja ostokuittien tallentamisessa tai vaikka tilarajojen tunnistamisessa maastokäynnillä, Honkanen sanoo.

Perinteisemmät asiointitavat säilyvät verkkoasioinnin rinnalla ja metsänomistajalla on mahdollisuus valita vaihtoehdoista itselleen sopivimman.

”Digitaaliset palvelut helpottavat ja nopeuttavat metsäasioiden hoitamista, mutta yhteyttä voi pitää metsäasiantuntijoihimme muitakin väyliä pitkin. Sopimusasioita voi hoitaa postitse ja koronarajoitusten jälkeen fyysiset tapaamisetkin varmasti helpottuvat. Stora Enson metsäasiantuntijoita työskentelee 80 toimistolla ympäri Suomea lähellä metsänomistajia”, Sami Honkanen kertoo.

Kuva: Stora Enso

Stora Enso Metsä toimittaa Stora Enson suomalaisille kartonki-, biomateriaali-, puutuote- ja paperitehtaille puuraaka-ainetta vuosittain noin 20 miljoonaa kuutiometriä. Stora Enso Metsä hankkii puita vain vastuullisesti hoidetuista metsistä. Stora Enso Metsä tarjoaa lisäksi metsänomistajille asiantuntemusta ja apua metsäasioihin koko metsän elinkaaren ajan. Stora Enson Suomen puunhankinnan palveluksessa on 500 henkilöä ja 100 korjuu-, kuljetus- ja metsäpalveluyrittäjää alihankkijoina. Suomen puunhankinta on osa Stora Enson Forest-divisioonaa.

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Työllistämme noin 23 000 henkilöä ja meillä on myyntiä yli 50 maahan. Kuitupohjaiset materiaalimme ovat uusiutuvia, kierrätettäviä ja fossiilittomia. Ratkaisumme tarjoavat vähähiilisen vaihtoehdon rajallisiin luonnonvaroihin perustuville tuotteille. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta.

Stora Enso ja Tornator yhteistyöhön metsänhoitopalveluissa1.12.2020 11:02:13 EET | Tiedote

Stora Enso hankkii puuta Suomen tehtaidensa tarpeisiin yksityismetsänomistajilta ympäri Suomea. Samalla Stora Enso tarjoaa metsänomistaja-asiakkailleen metsänhoitopalveluja, kuten taimenistutusta, taimikonhoitoa ja raivaussahatöitä. 1.3.2021 alkaen Stora Enso kokoaa metsänhoitopalvelujen toteuttamisen yhden katon alle Tornator Oyj:lle. Tornator on Suomen suurin yksityinen metsänomistaja, jolla on pitkä kokemus vastuullisesta metsien hoidosta.