Yli puolet yritysten tietovuodoista ja lähes neljännes tietoturvaloukkauksista on omien työntekijöiden aiheuttamia

Kansallisella digiturvaviikolla (25.–29.10.2021) kiinnitetään huomiota yritysten omien työntekijöiden luomiin tietoturvauhkiin ja niiden ehkäisyyn. Suomen tunnetuin hakkeri Benjamin Särkkä ihmettelee, miten henkilökohtaisessa digiturvallisuudessaan hyvinkin neuvokkaat suomalaiset eivät täysin tiedosta työnantajalleen luomia turvallisuusuhkia.

”Työn ja kodin yhdistäminen samaan paikkaan on lisännyt huolimattomuutta tietoturvan osalta. Työroolia ja työpaikan ammatti-identiteettiä on vaikea ylläpitää omassa keittiössä tai makuuhuoneen nurkassa", kertoo valkohattuhakkeri Benjamin Särkkä.

“Omien verkkopankkitunnusten kalasteluyritykset tunnistetaan keskimäärin hyvin. Kotikoneilla on usein kattavat virusturvat ja ihmiset ovat myös varovaisia henkilökohtaisen tiedon levittämisestä sosiaalisessa mediassa. Sen sijaan digitaalisessa työnteossa ollaan vielä varsin huolettomia ja holtittomia”, sanoo Benjamin Särkkä.

Yritysturvallisuuteen erikoistuneen Loihde Trustin kyberturvapalveluista vastaavana johtajana työskentelevän Särkän mukaan ongelmat ovat lisääntyneet etätyön myötä:

”Työn ja kodin yhdistäminen samaan paikkaan on lisännyt huolimattomuutta, sillä työroolia ja työpaikan ammatti-identiteettiä on vaikea ylläpitää omassa keittiössä tai makuuhuoneen nurkassa. Vaikka etäyhteydet toimisivatkin moitteetta, puuttuvat kotikonttorilta myös työkaverit ja työpaikan asiantuntijat, jotka voivat heti auttaa ongelmatilanteissa. Yritykset eivät myöskään ole kyberturvaratkaisuissaan aina huomioineet etätyön mukanaan tuomia riskejä.”

Jopa 38 % tietoturvaloukkauksia on tahallisia

Kansainvälisen selvityksen mukaan kaikista yritysten kohtaamista tietoturvaloukkauksista 22 % ja tietovuodoista jopa 60 % tapahtuu henkilöstön oman toiminnan seurauksena.*

Henkilöstön aiheuttamista tietoturvaloukkauksista 62 % on tahattomia ja johtuvat huolimattomuudesta, kuten kalasteluviesteihin reagoimisesta (38 % tapauksista) tai huonoista salasanoista (18 % tapauksista).

Tietoisuuden lisääminen ja aktiivinen kouluttaminen ovat Särkän mukaan tärkeimpiä keinoja henkilöstön aiheuttamien tietoturvaloukkausten torjumisessa. Tietenkin niiden rinnalle tarvitaan myös modernit työkalut organisaation suojaamiseksi.

Suomen tunnetuin valkohattuhakkeri

Vuoden 2020 TiVi-vaikuttajaksi valittu, tietoturvauhkia etsivänä valkohattuhakkerina tunnettu

Benjamin Särkkä on ollut perustamassa Disobey-hakkeritapahtumaa ja rakentanut siltoja hakkeriyhteisön, viranomaisten ja yritysten välille. Hän kuuluu myös KyberVPK-asiantuntijakollektiiviin, joka auttaa Suomen terveydenhuoltoa ja muiden kriittisten toimintojen tuottajia kyberuhkien ratkaisemisessa ja niiden ennaltaehkäisemisessä. Särkkä on aiemmin toiminut Nordean Cyber Intelligence Analytics -yksikön vetäjänä.

Benjamin Särkän TOP5-listaus työntekijöiden aiheuttamista kyberturvauhista

1. Käyttäjätunnusten ja salasanojen uudelleenkäyttö.
  2. Henkilökohtainen ”surffailu” työkoneella.
  3. Luottamuksellisen tiedon käsittely sille sopimattomalla tavalla. Näitä ovat esimerkiksi etäpalaveri junassa tai koneen lukitsematta jättäminen kahvilassa.
  4. Oman edun tavoittelu tai petos.
  5. Sosiaalisen manipulaation uhriksi joutuminen, kuten haitallisen ohjelman asentaminen työkoneeseen.

*Cost of Insider Threats: Global Report, IBM 2020

Loihde Trust on kokonaisvaltaisen yritysturvallisuuden palveluyhtiö, jonka tärkein tehtävä on lisätä asiakkaiden luottamusta tulevaisuuteen. Tämän Loihde Trust tekee suojaamalla tiedon, ihmiset ja omaisuuden fyysisen ja digitaalisen turvallisuuden keinoin. Loihde Trust on osa Loihde-konsernia.

Benjamin Särkkä, kyberturvapalveluista vastaava johtaja, Loihde Trust
+358 50 325 8543, benjamin.sarkka@loihde.com

Purjehtija Tapio Lehtinen matkalle maailman ympäri kaksi kertaa kahden vuoden aikana2.12.2021 08:45:00 EET | Tiedote

Äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race 2018 -yksinpurjehduskilpailuun osallistunut ja suorituksellaan lajin maailmantähtien joukkoon noussut suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen palaa purjehduksen kuninkuuskisoihin. Lehtinen osallistuu paitsi syyskuussa 2022 starttaavaan uuteen GGR-yksinpurjehduskilpailuun, myös heti seuraavana vuonna käytävään Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Race. Kahteen kertaan kahdessa vuodessa maailman ympäri purjehtiva Lehtinen kisaa ensimmäisen purjehduksen yksin ja seuraavan täydellä 12-hengen miehistöllä. Lehtisen tiimi koostuu pääosin nuorista suomalaisista purjehtijoista, joiden 63-vuotias konkari odottaa kehittyvän Suomen avomeripurjehduksen seuraavaksi voittoisaksi sukupolveksi.

Mikroliikkuvuuden palveluksi konseptoinut suomalaisyhtiö sai 20 miljoonan euron rahoituspaketin2.12.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Sähköisen mikroliikkuvuuden nopeasti kansainvälistyväksi palvelutuotteeksi konseptoinut suomalainen Augment Mobility Oy on saanut 20 miljoonan euron rahoituspaketin toimintansa laajennukseen ja tuotekehitykseen. Rahoituksesta 15 miljoonaa on ruotsalaisen Collector Bankin myöntämää kasvurahoituslainaa ja 5 miljoonaa yhtiön kasvattamaa omaa pääomaa. Rahoituksen avulla Augment tulee ensi vuoden aikana viisinkertaistamaan sähköpotkulautalaivastonsa ja asiakasmääränsä.

Suomalainen helikopteriyhtiö kasvattaa kalustoaan huippuluokan koptereilla25.11.2021 09:01:01 EET | Tiedote

Liike- ja tilauslennoilleen lentävän lähdön saanut Helsinki Citycopter kasvattaa laivastoaan kahdella uudella huippuluokan helikopterilla. Helikopteriyhtiö on tilannut itselleen yhden edustusluokan Airbus ACH130 -kopterin ja vuokraa käyttöönsä toisen samanlaisen. Liikelentoalan edistyksellisimpiin kuuluvat helikopterit luovutetaan Helsinki Citycopterille keväällä ja niillä ryhdytään operoimaan Suomessa kesäkaudella 2022.

Kutsu matkailumedialle: Löydä Viro, Visit Estonia -etäpressi tiistaina 16.11. kl 11.0012.11.2021 15:00:32 EET | Kutsu

Tervetuloa Visit Estonian järjestämään online-infotilaisuuteen tiistaina 16.11. kello 11.00–11.45. Tilaisuudessa käydään läpi Viron matkailualan uutisia ja kuulumisia yleisesti sekä esitellään myös uunituore White Guide 2022 -ravintolalistaus. Tilaisuuden sisältö auttaa medioita suunnittelemaan talven, kevään ja ensi kesän Viro-aiheisia matkailusisältöjään.

Augement vauhdittaa HJK:n matkaa sähköpotkulaudoilla29.10.2021 15:18:45 EEST | Tiedote

HJK ja suomalainen, mikroliikkuvuuden palveluksi konseptoinut Augment ovat solmineet kaksivuotisen yhteistyösopimuksen. Yhteistyön myötä Helsingin jalkapalloklubin edustusjoukkue ottaa käyttöönsä Augmentin henkilökohtaiset sähköskuutit ja joukkue tähtipelaajineen tulee näkymään Augementin kotimaisessa ja kansainvälisessä markkinointiviestinnässä. Sähköskuuteilla helpotetaan pelaajien turvallista ja ketterää liikkumista kodin, työpaikan ja harrastusten välillä.

Helsingin tislaamolle maailmanluokan viskikellari29.10.2021 15:08:12 EEST | Tiedote

Käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company on pandemiakauden aikana rakentanut Sörnäisten panimon yli 160 vuotta vanhaan holvirakenteiseen jääkellariin maailmanluokan viskien kypsytyskellarin ja ainutlaatuiset tapahtumatilat. Kellari täydentää Helsingin ainoan tislaamon kokonaisvaltaiseksi ruokamatkailukohteeksi, jossa voi tutustua viskin valmistukseen, kypsytykseen ja makumaailmaan sekä nauttia korkealaatuisen tislaamoravintolan palveluista. Historiallisessa viskikellarissa on myös monipuoliset kokous- ja tapahtumatilat.