Yli puoli miljoonaa suomalaista seurasi kesällä Museokortin seikkailijoita – ”Erilainen ja todella koukuttava kampanja”
Museokortin brändilähettiläskampanjassa etsittiin seikkailijoita toteuttamaan unelmiensa museokierroksia Suomen suvessa. Peräti 350 seikkailusuunnitelman joukosta valittiin kymmenen seikkailua toteutettavaksi. Yhteensä 24 seikkailijan matkassa päästiin kesän mittaan tutustumaan sataan kiehtovaan museokohteeseen – Ahvenanmaalta Inariin.
Matkaan lähti perheitä, pariskuntia, yksin matkustavia sekä kaveruksia. Seikkailijoiden reittisuunnitelmat kattoivat lähes koko Suomen, ja kesän aikana vierailtiin 36 kaupungissa. Kampanjan tavoite oli kertoa kotimaan kätketyistä aarteista, esitellä museoiden sisältöjä eri museokävijöiden silmin ja innostaa näin ihmisiä museokierroksille.
Kampanjan sisällöt tavoittivat yli puoli miljoonaa suomalaista – seikkailuvideoita katsottiin lähes 7 500 tuntia
Seikkailuja seurattiin Museokortin kanavissa kesäkuun lopusta syyskuun alkuun asti niin seikkailuvideoina, postikorttiterveisinä, blogiteksteinä kuin myös taitettuna lehtenä.
Seikkailijoiden sisällöt tavoittivat Facebookin kautta yli puoli miljoonaa suomalaista. Myös Museokortin Museot.fi -verkkosivuilla vierailtiin Seikkailija-kampanjan aikaan lähes puoli miljoonaa kertaa.
Facebookissa julkaistuja seikkailusisältöjä klikattiin, kommentoitiin ja jaettiin sekä niihin reagoitiin yhteensä yli 1,2 miljoonaa kertaa. Eniten suosiota tavoittivat seikkailijoiden tuottamat videojulkaisut, joita katsottiin lähes 7 500 tuntia.
– Kampanja onnistui yli odotusten! Seikkailijoiden tuottama sisältö oli laadukasta ja mukaansatempaavaa ja saimme siitä paljon positiivista palautetta sekä museoilta että asiakkailtamme. Näyttää siltä, että kampanja innosti myös Museokortin omistajia museovierailuihin. Museokortin käyttö kesäkuukausina nousi 55% edelliseen vuoteen verrattuna, Museokortin viestintä- ja markkinointikoordinaattori Marjo Vänttinen iloitsee.
24 seikkailijaa, 13 300 kilometriä, 100 museota ja 36 kaupunkia
Yhteensä 24 museoseikkailijaa lähti kartoittamaan kesäisen Suomen museotarjontaa.
Eri puolilla Suomea sijoittuneilla seikkailuilla nähtiin niin pohjoisen eksotiikkaa kuin myös pääkaupungin vilskettä.
Lapin museoseikkailulla Heikki ja Anne Sulander, Kaija Ryytty ja Ulla Viskari-Perttu huuhtoivat kultaa Tankavaarassa ja vierailivat Suomen pohjoisimmassa Museokortti-kohteessa Inarissa. Eläkeläiset Pirjo Salo, Riitta Kankaanpää ja Hilkka Ropponen kiersivät Helsingin museoita ratikkaseikkailullaan.
Kesän seikkailuilla seurattiin myös keltaisessa viitassa länsirannikolla matkustavan perheenäidin Minna Liminkan matkaa, ystävysten Pauli Kososen, Jussi Kylliäisen ja Pauli Johanssonin vuosittaista Herrojen kulttuuriretkeä sekä nuoren perheen Tatja Jukurin ja Aku Pajulan matkaa menneeseen puolivuotiaan Taimi-tyttärensä kanssa.
– Aivan mahtava kokemus, ylitti kaikki odotukset! bussilla Oulusta Poriin matkannut Liminka hehkuttaa museoseikkailua.
Museokortin seuraajat pääsivät myös itse vaikuttamaan kihlaparin Demi Auloksen ja Jarkko Koskisen yllätysseikkailun etenemiseen äänestämällä vierailtavia museokohteita. Pariskunta inspiroitui merimiestatuointeja esittelevästä näyttelystä Ahvenanmaalla ja otti viimeisessä seikkailukohteessaan muistoksi tatuoinnit.
– Kokemus oli lähes täydellinen: hauska aihe, mahtavat toiminnot ja yllätyksiä täynnä. Loistava viikko! Koskinen muistelee kesän seikkailua.
Seikkailukesän aikana pääsi hyppäämään mukaan myös keski-ikäisen pariskunnan Tuulevi ja Henrik Aschanin minireilaukselle, jota pääsi seuraamaan heidän tekemästä pdf-lehdestä.
– Täyden kympin kokemus ja reissu! Jo hakeminen oli hauskaa: suunnittelu, ideointi ja lehden tekeminen, Aschanit kertovat.
Yksin matkustava Ida Uotila tutustui seikkailullaan moderniin taiteeseen, kun taas tamperelaiset ystävykset Ella Rantanen ja Iiris Mäntymies kiersivät kahden viikon aikana peräti 30 museota. Isä Aki Pulkkanen ja lapset Anni ja Joona karkottivat seikkailullaan vampyyreita Vapriikissa ja järjestivät juhlat Ateneumissa.
– Museokortti-seikkailun suunnittelu oli hauskaa, sillä Suomi on täynnä mielenkiintoisia museokohteita. Seikkailullamme löysimme hyviä kohteita, joista löytyi elämyksiä isälle ja lapsille, Pulkkanen kertoo.
Kampanja keräsi seuraajilta kiitosta: ”Erilainen ja todella koukuttava”
Museokortti kysyi seuraajiltaan kampanjan onnistumisesta. Ennennäkemätön kampanja koettiin mielenkiintoiseksi ja sille toivotaan jatkoa.
– Kampanja oli huikean hyvä tempaus Museokortilta. Mielenkiintoista, vaihtelevaa ja mukaansatempaavaa sisältöä, eräs vastaajista kuvailee Seikkailija-kampanjaa.
Museokortin seuraajat kertoivat saaneensa hyviä museovinkkejä ja inspiraatiota omiin museokierroksiin.
– Erilainen ja todella koukuttava kampanja. Seurasin seikkailuita sellaisilta paikkakunnilta, joihin olen matkaa suunnittelemassa, kuten Lappiin, kyselyyn vastannut kertoo.
Kymmenestä erilaisesta seikkailijaseurueesta seuraajat löysivät omat suosikkinsa, minkä vuoksi sisällöt onnistuivat puhuttelemaan eri kohderyhmiä.
Kampanja lisäsi myös tietoa kohteista ja alueista, jotka eivät olleet ennestään tuttuja.
– Oli kiva nähdä erilaisia, ympäri Suomea olevia museokohteita, joita ei välttämättä edes tulisi ajatelleeksi. Kun menee road tripille Suomeen, saa kampanjan seikkailuista vinkkejä, yksi vastaajista kommentoi.
Myös ekologisuus ja kotimaanmatkailun trendi näkyi seuraajien vastauksissa.
– Kaikki lähimatkailua ja lähikulttuuria lisäävä on sekä ilmaston että ihmisten hyvinvoinnin kannalta aivan parasta! kertoo eräs vastanneista.
– Mahtavaa huomata, kuinka paljon lähimatkailu ja museot matkakohteina kiinnostavat ihmisiä, sanoo kampanjaa koordinoinut Vänttinen.
– Julkaisemme ensi kesänä palvelun, jonka avulla kaikkien on helppo suunnitella omia kotimaan museoseikkailujaan.
Kampanjassa esiteltyjen museoiden kesä oli vilkas: “Kampanja toi hyvää mainosta museolle!”
Seikkailija-kampanjan ansiosta sata museota Ahvenanmaalta Inariin sai uudenlaista näkyvyyttä, mukaan lukien museot suurimpien kaupunkien ulkopuolella. Kesän aikana esiteltiin yhteensä 36 kaupungin museoita.
Kampanja keräsi kiitosta seuraajien lisäksi myös museoilta. Monen kampanjassa mukana olleen museon kesän kävijämäärät olivat kasvaneet verrattuna viime kesään.
– Kampanja toi lisää medianäkyvyyttä museolle ja esiin nostetuille näyttelyille. Erityisesti Dracula ja Rupriikki saivat huomiota, Museokeskus Vapriikista kerrotaan.
Tärkeimpänä hyötynä koettiin kuitenkin se, että kampanjan ansiosta museot eri puolilla Suomea saivat paljon näkyvyyttä ja pienemmätkin museot nousivat ihmisten tietouteen.
– Koska meillä on pieni museo ja pienet resurssit, seikkailijoiden tuottamia sisältöjä tullaan kyllä hyödyntämään myöhemminkin, Sodankylässä sijaitsevasta Museo-Galleria Alariestosta kerrotaan.
Myös seikkailijoiden ja seikkailujen monipuolisuus koettiin erityiseksi onnistumiseksi.
– Mahtava konsepti! Hienoa oli se, että seikkailuporukat olivat kaikki omanlaisiaan ja joka porukalla oli myös omanlainen tapa raportoida seikkailua, Jyväskylän yliopiston tiedemuseosta kiitellään.
Tutustu seikkailijoiden sisältöihin >
Kampanja lukuina:
- Huhtikuussa 2019 alkaneen hakuprosessin aikana vastaanotettiin 350 seikkailusuunnitelmaa
- Museokortti valitsi 10 seikkailua toteutettavaksi
- Matkaan lähti 24 seikkailijaa
- Seikkailijat vierailivat 100 museossa ja 36 kaupungissa
- Kilometrejä kertyi yhteensä yli 13 300
- Kampanja tavoitti yli puoli miljoonaa suomalaista
- Seikkailusisältöihin sitouduttiin yli 1,2 miljoonaa kertaa
- Seikkailuvideoita katsottiin 7 500tuntia
Museokortti löytyy jo 250 000 suomalaisen taskusta. Tällä hetkellä voimassa on noin 170 000 korttia. Vuoden voimassa oleva Museokortti toimii pääsylippuna 300 museoon. Pohjoisin korttikohde sijaitse Inarissa ja eteläisin Hangossa. Ahvenanmaallakin kortti käy seitsemässä kohteessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marjo Vänttinen
Mediakoordinaattori
Puh. 044 430 07 12
marjo.vanttinen@museot.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Museokortti
Museot kiinnostivat viime vuonna enemmän kuin koskaan aiemmin – joka toinen käynti maksettiin Museokortilla1.2.2024 11:28:52 EET | Tiedote
Puolet viime vuoden maksetuista museokäynneistä tehtiin Museokortilla. Maksetut museovierailut kasvoivat viime vuonna huimat 30 prosenttia edellisestä vuodesta. Vuonna 2023 museoissa maksettuja museokäyntejä oli yhteensä 5,1 miljoonaa, joista 2,5 miljoonaa tehtiin Museokortilla.
Taiteen huippunimiä, muotia ja Manserockia – katso 30 näyttelyvinkkiä vuodelle 202415.1.2024 17:36:54 EET | Tiedote
Museovuosi 2024 esittelee odotettuja suosikkeja Iiu Susirajasta Eero Järnefeltiin ja tarjoaa elämyksiä avaruusmatkasta muotiin ja Manserock-ilmiöön. Museoissa nähdään myös huippuluokan nykytaidetta Suomesta ja maailmalta. Katso Museokortin 30 poimintaa vuoden 2024 uutuusnäyttelyistä eri puolilta maata.
Museokortti-lahjoituksella tuetaan ikäihmisten hyvinvointia – kulttuurikokemukset vahvistavat kehoa ja mieltä28.12.2023 12:17:25 EET | Tiedote
Museokortti lahjoitti 60 Museokorttia vanhusseurapalvelu Seuranalle, joka tarjoaa vertaistuellista seuraa ikäihmisille kaikkialla Suomessa. Lahjoituksella halutaan lisätä tietoutta kulttuurin hyvinvointivaikutuksista ja tukea ikääntyvien yksinäisyyttä ennaltaehkäisevää toimintaa.
Katso vuoden 50 suosituinta museota – näissä kohteissa suomalaiset vierailivat eniten!22.12.2023 16:29:37 EET | Tiedote
Suomalaiset rakastavat museoita vuosi vuodelta enemmän. Museokortilla on vierailtu museoissa ennätysmäärä tänä vuonna. Museokortti-käyntejä on kertynyt huimat 2,5 miljoonaa, joka on 47 % enemmän kuin viime vuonna. Listasimme vuoden suosituimmat museot.
Kysely: Joululahjoissa arvostetaan nyt ekologisuutta ja elämyksiä8.12.2023 10:49:39 EET | Uutinen
Museokortti selvitti, mitä asioita joululahjoissa pidetään tärkeimpinä. Asiakaskyselyssä selvisi, että turhan tavaran sijaan lahjoissa arvostetaan elämyksellisyyttä ja aineettomuutta. Lahjan halutaan olevan pitkäkestoinen ja tarpeellinen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme