Ylivieskan seudun kansalaisopistosta Vuoden oppilaitos 2019

Ylivieskan seudun kansalaisopisto on voittanut Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti 2019 -kilpailun. Aktiivinen kansalaisopisto toimii kaikkiaan noin 70 toimipisteessä Ylivieskassa, Alavieskassa ja Sievissä, ja se tavoittaa mittavan joukon eri-ikäisiä oppijoita.

Palkintoperusteluissa Ylivieskan seudun kansalaisopistoa luonnehditaan positiivista energiaa loistavaksi majakaksi, joka elävöittää aluetta etenkin talvikaudella ja tuottaa näin kuntalaisille hyvinvointia.

Tarjonnan kirjoa ja tavoitettavuutta

Kansalaisopisto tarjoaa tietoa ja taitoa, minkä lisäksi se edistää terveyttä ja ylläpitää opiskelijoiden toveruutta. Yhtenä toiminnan painopisteenä ovat taide- ja taitoaineet. Kansalaisopisto tuki paikalliskulttuuria järjestämällä opetusta muun muassa yhdelletoista kuorolle, neljälle orkesterille ja yhdeksälle näytelmäryhmälle. Erityismaininnan ansaitsee yhteistyössä Ylivieskan seudun musiikkiopiston ja paikallisen Ylivieskan soittajat ry:n kanssa toimiva alueellinen big band, The Saint Fish Big Band.

Kansalaisopisto vastaa Ylivieskan alueella lasten kuvataiteen ja käsityötaiteen perusopetuksesta. Lisäksi kansalaisopisto järjestää asiantuntijaluentoja yleisölle ajankohtaisaiheista. Myös opiston kielitarjonta on monipuolista. Tänä lukuvuonna opetettavia kieliä oli kymmenen mukaan lukien viittomakieli.

Kansalaisopiston opiskelijoilta ja opettajilta on edellytetty viime ajat joustavuutta, kun opisto on joutunut toimimaan väistötiloissa. Se tarjoaa opetusta myös sivukylillä. Näin kansalaisopisto on tuonut oman panoksensa kylien säilymiseen elinvoimaisina.

Palkinto on myönnetty vuodesta 1991 lähtien

Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti -kilpailun järjesti ja voittajan valitsi Opetusalan Ammattijärjestö OAJ. Ylivieskan seudun kansalaisopisto palkitaan 16.5. järjestettävässä juhlatilaisuudessa.

Huomionosoitus on myönnetty vuosittain 1991 lähtien. Voitto on aiemmin osunut kolmesti Ouluun, sen eteläiselle alueelle tai Keski-Pohjanmaalle. Vuonna 2008 palkittiin oululainen Mäntylän yksikkö, johon kuuluivat päiväkoti ja koulu. Vuonna 1994 voittajana oli Ylikylän koulu Kempeleestä ja 1992 silloinen Kokkolan ammattioppilaitos.

Lisätiedot:
Järjestöasiamies Riitta Silvonen, OAJ, puh. 050 596 7838
Apulaisrehtori Seija Pulli-Marjakangas, Ylivieskan seudun kansalaisopisto, puh. 044 429 4326

Opetus- ja tutkimusalan väki rynni eduskuntaan15.4.2019 14:57:51 EESTTiedote

– Kasvatus- ja opetusalalla sekä tutkimustehtävissä toimivia valittiin eduskuntaan selvästi enemmän kuin edellisissä vaaleissa, yhteensä yli 30. OAJ onnittelee paikkansa uusineita ja uusia koulutusmyönteisiä kansanedustajia. Tulemme pitämään heihin tiiviisti yhteyttä ja antamaan heidän työlleen tukea, OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka toteaa. Eniten paikkoja eduskuntavaaleissa lisäsivät puolueet, jotka vaativat koulutukseen panostamista ja kritisoivat leikkauksia. – OAJ edellyttää, että tällä kertaa koulutuslupaukset myös lunastetaan. Kansa antoi vaaleissa vahvan tuen koulutukselle, kasvatukselle ja tutkimukselle. Jo hallitustunnustelijan on edellytettävä hallitukseen pyrkiviltä puolueilta, että niillä on valmiutta investoida koulutukseen. Vaalitulosta on kunnioitettava, Misukka tähdentää. – Erityiskiitos kuuluu OAJ:n kenttäväelle, joka oli vahvasti liikkeellä ennen vaaleja ja kampanjoi koulutuksen puolesta. Tällä työllä on vaikutuksensa myös tulevissa hallitusohjelmaneuvotteluissa,