Suomen Tekojää Oy

Yllättävä ratkaisu pois fossiilisesta energiasta – Hybridilämpöpumppu jopa kymmenkertaistaa hyötysuhteen

Juuri nyt tarvitaan tehokkaita keinoja, joilla päästään eroon fossiilisista polttoaineista. Yllättävä ratkaisu avuksi vihreään siirtymään löytyy hybridilämpöpumpuista, jotka pystyvät erittäin tehokkaasti maksimoimaan hyödyn sähkön tuotannosta.
Muumijääluolaa jäähdytetään hybridilämpöpumpulla, jonka hukkalämpöä hyödynnetään kaukolämpöverkkoon sekä lämmittämään kylpylää.

– Yhdellä kilowatilla sähköenergiaa saa hybridiratkaisussa eri sääolosuhteissa helposti yli 5 ja optimioloissa jopa yli 10 kilowattia kylmä- ja lämpöenergiaa, toteaa Suomen Tekojään toimitusjohtaja Timo Mansikkaviita.

Tekojää on erikoistunut suunnittelemaan ja valmistamaan älykkäitä hybridiratkaisuja, joilla energiatehokkaasti maksimoidaan sekä kylmän että lämmön tuotanto. Tämä tapahtuu ympäristöystävällisesti luonnollisia kylmäaineita käyttäen.

Vesileppis Leppävirralla on hyvä esimerkki siitä, miten iso kokonaisuus hybridiratkaisun avulla voidaan hoitaa. Siellä tarvitaan kylmää sekä jäähallia että hiihtoareenaa varten mutta myös upeaan Muumijääluolaan, jonka jääveistosnäyttely sijaitsee syvällä maan uumenissa.

– Toimitimme kylpylään alkuperäisen tekniikan noin 20 vuotta sitten, ja olemme nyt korvanneet sen uudella, innovatiivisella tekniikallamme. Siellä on hybridilämpöpumput, jotka hyödyntävät kylmän tuotannosta kaiken lauhdelämmön ja lämmittävät sekä kylpylän rakennukset että SPAn veden. Kaiken tämän päälle lauhdelämpöä jalostetaan Leppävirran kaukolämpöverkkoon, Mansikkaviita selittää.

Suomen Tekojää on ympäri maailmaa tunnettu kylmän tuottaja. Lämmön tuotanto on otettu mukaan erityisesti ympäristösyistä mutta myös kustannustehokkuuden takia.

– Kylmätekniikasta tulee automaattisesti lauhdelämpöä, mutta aiemmin se jäi hyödyntämättä tai se hyödynnettiin vain osittain. Hyödyn maksimointi hybridiratkaisuilla säästää sekä luontoa että rahaa.

Tekojään kylmätekniikkalaitteistot, ilmanvaihtolaitteet sekä teolliset lämpöpumput on hyväksytty suomalaisiksi avainlipputuotteiksi, ja ne valmistetaan Parkanossa.

www.tekojaa.fi

www.vesileppis.fi

Kuvat

Vesileppis hyödyntää Muumijääluolan, jäähallin ja hiihtoareenan hukkalämpöä.
Hybridilämpöpumppuja voi liittää useita rinnakkain tarpeen mukaan.

Suomen Tekojää Oy
Sepänkatu 8