Yllätys lääkärissä: vatsatauti tai heikentynyt näkö voi paljastua diabetekseksi

Diabeteksen oireet ovat yksilöllisiä ja usein epämääräisiä. Lääketieteellinen johtaja Tero Saukkonen Novo Nordiskilta kertoo, millaiset oireet voivat kertoa piilevästä diabeteksesta.

Janotusta ja väsymistä

Tyypin 1 diabeteksen oireita lapsella ovat väsyminen, laihtuminen, poikkeuksellisen kova jano ja tarve käydä tiheään pissalla. Epämääräisille oireille voi löytää monta selitystä: väsymistä pidetään unenpuutteena, ja laihtuminen laitetaan liikunnan piikkiin. ”Kesällä janokin on helppo selittää kuuman ilman aiheuttamaksi, mutta jos useita näistä oireista esiintyy samaan aikaan, on syytä viedä lapsi tutkimuksiin”, Saukkonen toteaa.

Vatsatauti tai astmakohtaus voi ollakin diabetes

Hoitamaton tyypin 1 diabetes voi aiheuttaa keholle happomyrkytystilan, joka oireilee kovina vatsavaivoina tai hengitysvaikeuksina. Vatsanväänteet saatetaan aluksi ohittaa tavallisena vatsatautina ja hengitystieoireet astmana tai keuhkoputkentulehduksena. Siksi kannattaa ottaa huomioon diabeteksen mahdollisuus, varsinkin jos vointi nopeasti heikkenee.

Huonosti paraneva haava on varoitusmerkki

Tyypin 2 diabetes kehittyy hitaasti vuosien mittaan, ja tyypin 1 diabetekselle tavalliset oireet kuten jano ja pissahätä ovat harvinaisia. Sen sijaan väsymys ja tulehdusherkkyys ovat tyypillisiä tyypin 2 diabeteksen oireita: salakavalasti kohonnut verensokeri altistaa tulehduksille, mikä voi ilmetä toistuvina virtsatieinfektioina tai huonosti paranevina haavoina.

Näön heikkeneminen ei liity aina pelkästään ikääntymiseen

Diabetes on edelleen merkittävin työikäisen väestön ennenaikaisen sokeutumisen aiheuttaja. Tyypin 2 diabetes havaitaan usein liian myöhään, jolloin korkeat verensokerit ehtivät vaurioittaa silmiä. Jos näkö alkaa heiketä ja diabeteksen riskitekijöitä on olemassa, on syytä optikon lisäksi käydä myös testaamassa verensokeriarvot.

Riskiarviotesti voi estää sairaalareissun

”On aika tavallista, että taustalla pitkään piillyt diabetes havaitaan sairaalassa sydäninfarktia tai jotain muuta vakavaa sairautta hoidettaessa”, Saukkonen kertoo. Diagnoosin ei kuitenkaan tarvitse olla yhtä dramaattinen: myös terveyskeskuksen sokerirasitustestissä on helppo todeta diabetes. ”Riskiarviotestin voi tehdä netissä, ja mikäli oma riski sairastua on korkea, kannattaa käydä omalääkärin tai terveydenhoitajan vastaanotolla tarkistamassa tilanne ”, Saukkonen muistuttaa.

Jaakko Linna Novo Nordisk Farma Oy:n toimitusjohtajaksi6.4.2018 09:00:00Tiedote

Diabetes yleistyy, hoitoon tulossa muutoksia20.12.2017 15:07:11Tiedote

Diabeteksen yleistyminen Suomessa ja maailmalla jatkuu. Vaikka hoitokulut ovat potilasta kohden laskeneet, monitahoinen sairaus aiheuttaa ihmisille ja terveydenhuollolle suuria haasteita. Erityisesti huonosta hoitotasapainosta johtuvat liitännäissairaudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Joulukuun 12. päivä järjestetyssä Kansallisessa diabetesfoorumissa vaadittiin, että sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota sairauden ehkäisemiseen sekä hoitamiseen. Diabetesliiton teettämän valtakunnallisen rekisteritutkimuksen mukaan lisäsairaudet yli kaksinkertaistavat tyypin 2 diabeteksen kustannukset. Tampereen yliopiston laskelmien mukaan pelkästään diabeetikoiden sairaanhoidon kustannukset ilman avopalveluja olivat vuonna 2011 noin 1,5 miljardia euroa eli noin 9 prosenttia terveydenhuollon menoista. THL:n rekisteritutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudulla oli vuonna 2014 jo noin 67 000 diabeetikkoa, mikä vastaa Hämeenlinnan kokoisen kaupungin asukasmäärä

Novo Nordisk kehottaa NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 –insuliinikynän käyttäjiä vaihtamaan kynän osan uuteen5.7.2017 14:00:00Tiedote