Yllätys lääkärissä: vatsatauti tai heikentynyt näkö voi paljastua diabetekseksi

Diabeteksen oireet ovat yksilöllisiä ja usein epämääräisiä. Lääketieteellinen johtaja Tero Saukkonen Novo Nordiskilta kertoo, millaiset oireet voivat kertoa piilevästä diabeteksesta.

Janotusta ja väsymistä

Tyypin 1 diabeteksen oireita lapsella ovat väsyminen, laihtuminen, poikkeuksellisen kova jano ja tarve käydä tiheään pissalla. Epämääräisille oireille voi löytää monta selitystä: väsymistä pidetään unenpuutteena, ja laihtuminen laitetaan liikunnan piikkiin. ”Kesällä janokin on helppo selittää kuuman ilman aiheuttamaksi, mutta jos useita näistä oireista esiintyy samaan aikaan, on syytä viedä lapsi tutkimuksiin”, Saukkonen toteaa.

Vatsatauti tai astmakohtaus voi ollakin diabetes

Hoitamaton tyypin 1 diabetes voi aiheuttaa keholle happomyrkytystilan, joka oireilee kovina vatsavaivoina tai hengitysvaikeuksina. Vatsanväänteet saatetaan aluksi ohittaa tavallisena vatsatautina ja hengitystieoireet astmana tai keuhkoputkentulehduksena. Siksi kannattaa ottaa huomioon diabeteksen mahdollisuus, varsinkin jos vointi nopeasti heikkenee.

Huonosti paraneva haava on varoitusmerkki

Tyypin 2 diabetes kehittyy hitaasti vuosien mittaan, ja tyypin 1 diabetekselle tavalliset oireet kuten jano ja pissahätä ovat harvinaisia. Sen sijaan väsymys ja tulehdusherkkyys ovat tyypillisiä tyypin 2 diabeteksen oireita: salakavalasti kohonnut verensokeri altistaa tulehduksille, mikä voi ilmetä toistuvina virtsatieinfektioina tai huonosti paranevina haavoina.

Näön heikkeneminen ei liity aina pelkästään ikääntymiseen

Diabetes on edelleen merkittävin työikäisen väestön ennenaikaisen sokeutumisen aiheuttaja. Tyypin 2 diabetes havaitaan usein liian myöhään, jolloin korkeat verensokerit ehtivät vaurioittaa silmiä. Jos näkö alkaa heiketä ja diabeteksen riskitekijöitä on olemassa, on syytä optikon lisäksi käydä myös testaamassa verensokeriarvot.

Riskiarviotesti voi estää sairaalareissun

”On aika tavallista, että taustalla pitkään piillyt diabetes havaitaan sairaalassa sydäninfarktia tai jotain muuta vakavaa sairautta hoidettaessa”, Saukkonen kertoo. Diagnoosin ei kuitenkaan tarvitse olla yhtä dramaattinen: myös terveyskeskuksen sokerirasitustestissä on helppo todeta diabetes. ”Riskiarviotestin voi tehdä netissä, ja mikäli oma riski sairastua on korkea, kannattaa käydä omalääkärin tai terveydenhoitajan vastaanotolla tarkistamassa tilanne ”, Saukkonen muistuttaa.

Suomen Novo Nordisk aloittaa matkustamisesta aiheutuvien CO₂-päästöjen kompensoinnin yhdessä Taimiteon kanssa osana kunnianhimoista ympäristöstrategiaansa20.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Fiasp® hyväksytty Euroopassa diabeteksen hoitoon nuorille ja yli 1-vuotiaille lapsille29.8.2019 10:24:26 EESTTiedote

Bagsværd, Tanska, 22.8.2019 – Novo Nordisk ilmoitti tänään, että Euroopan komissio on hyväksynyt Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamisen nuorten ja 1-vuotiaiden ja sitä vanhempien lasten diabeteksen hoitoon. Tämä täydentää aiempaa käyttöaihetta, joka kattoi ainoastaan aikuiset. Lapsille ja nuorille Fiasp® suositellaan annettavaksi ennen ateriaa (0–2 minuuttia ennen aterian aloittamista). Fiasp® voidaan antaa myös enintään 20 minuuttia aterian aloittamisen jälkeen (aterianjälkeinen annostelu) tilanteissa, joissa nautittavan ruuan määrä on epävarma. Jos Fiasp® annetaan ilta-aterian jälkeen, yöaikaisen hypoglykemian (matala verensokeri) välttämiseksi suositellaan verensokeritasapainon tarkkaa seurantaa1. --- Viite: 1 Fiasp® valmisteyhteenveto. Päivitetty viimeksi: 07/2019