Ympäristöministeriö on myöntänyt avustusta Vantaanjoen valuma-alueen vesilaitosten pumppaamopäästöjen hallintaan

Hankkeessa pilotoidaan uutta teknologiaa ja tuotetaan viestintäaineistoja kiinteistöjen viemärisaneeraukseen.

Vantaanjoki virtaa sadan kilometrin matkan Riihimäeltä Helsingin Vanhaankaupunkiin. Sen valuma-alueella toimii kahdeksan vesilaitosta.

Vantaanjoen valuma-alueen vesilaitokset ovat asettaneet visiokseen jätevesiylivuotojen loppumisen. Tavoitteen saavuttamiseksi laitokset ovat tehneet yhteistyötä jo vuodesta 2012. Pitkäjänteisen työn tuloksena jätevesiylivuotojen määrää on saatu vähennettyä merkittävästi.

Toukokuussa Ympäristöministeriö myönsi avustusta Vippa-hankkeelle, jossa Vantaanjoen vesistön jätevesiin liittyvää riskiä pienennetään edelleen kehittämällä vesilaitosten toimintatapoja. Hanke toteuttaa osaltaan Suomen vesienhoidon ja merenhoidon toimenpideohjelmia vesien hyvän tilan saavuttamiseksi.

Myönnetty avustus mahdollistaa uusien, digitalisaatioon perustuvien teknologioiden kartoittamisen ja pilotoinnin. Pilottien tulosten perusteella päivitetään jätevesipumppaamoiden varustelu ja käytön toimintamalli. Samalla parannetaan toimintavarmuutta ottaen huomioon siihen liittyvät uudet haasteet.

Hulevedet usein syyllisiä ylivuotoihin

Jätevesiylivuotojen syynä on entistä harvemmin pumppaamoiden tekninen vika. Sen sijaan huonokuntoisten viemäriputkien ja kiinteistöiltä suoraan jätevesiviemäriin johdettujen hulevesien aiheuttamat järjestelmän ylikuormitustilanteet ovat tavallisia esim. rankkasateiden yhteydessä.

- Tehokkainta ja taloudellisinta olisi uusia kiinteistön tonttijohdot ja -viemärit yhtä aikaa vesilaitoksen runkoverkoston saneerauksen kanssa. Samassa yhteydessä tulee eriyttää kiinteistön hulevedet eli sade- ja sulamisvedet jätevesiviemäristä, HSY:n ympäristöasiantuntija Aninka Urho muistuttaa.

Vippa-hankkeessa tuotetaan kiinteistöjen viemärisaneeraukseen liittyviä viestintäaineistoja yhteisesti koko Suomen vesihuoltolaitosten käyttöön.

Hankkeen vastuullinen vetäjä on HSY, projektissa ovat mukana vesihuoltolaitokset Riihimäeltä, Hyvinkäältä, Nurmijärveltä, Tuusulasta, Keravalta ja Järvenpäästä. Lisäksi hankkeessa ovat mukana Keski-Uudenmaan vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymä sekä Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistys ry.

Hankebudjetti on n. 168 000 €, ympäristöministeriön avustuksen osuus on enintään 82 000 €. Hankkeen toteutusaika: 1.6.2019–31.5.2020.

projektipäällikkö, ympäristöasiantuntija Aninka Urho
aninka.urho(at)hsy.fi p. 050 412 3177

HSY:n hallituksen päätökset 14.6.201914.6.2019 11:24:54 EESTTiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2020–2022. Hallitus päätti myös lähettää perussopimuksen muuttamisehdotuksen HSY:n jäsenkunnille hyväksyttäväksi. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Otaniemen vesitornin vesikaton kunnostuksen hankesuunnitelma hyväksyttiin - sako- ja umpikaivojen tyhjentämiseen ja lietteen kuljettamiseen Kirkkonummella valittiin urakoitsijaksi Eerola-Yhtiöt Oy - Sortti-asemien itsepalvelu- ja maksujärjestelmäratkaisu tilataan M-Technology Oy:ltä - Turuntien runkovesijohdon urakoitsijaksi välille Lähderannantie–Ratsukatu valittiin Terrawise Oy. Hallitus sai tiedoksi HSY:n johtamisjärjestelmäuudistuksen käsittelyvaiheet ja johtopäätökset sekä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen tämän kevään seurantatilanteen. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.c