Ympäristöministeriö on myöntänyt avustusta Vantaanjoen valuma-alueen vesilaitosten pumppaamopäästöjen hallintaan

Hankkeessa pilotoidaan uutta teknologiaa ja tuotetaan viestintäaineistoja kiinteistöjen viemärisaneeraukseen.

Vantaanjoki virtaa sadan kilometrin matkan Riihimäeltä Helsingin Vanhaankaupunkiin. Sen valuma-alueella toimii kahdeksan vesilaitosta.

Vantaanjoen valuma-alueen vesilaitokset ovat asettaneet visiokseen jätevesiylivuotojen loppumisen. Tavoitteen saavuttamiseksi laitokset ovat tehneet yhteistyötä jo vuodesta 2012. Pitkäjänteisen työn tuloksena jätevesiylivuotojen määrää on saatu vähennettyä merkittävästi.

Toukokuussa Ympäristöministeriö myönsi avustusta Vippa-hankkeelle, jossa Vantaanjoen vesistön jätevesiin liittyvää riskiä pienennetään edelleen kehittämällä vesilaitosten toimintatapoja. Hanke toteuttaa osaltaan Suomen vesienhoidon ja merenhoidon toimenpideohjelmia vesien hyvän tilan saavuttamiseksi.

Myönnetty avustus mahdollistaa uusien, digitalisaatioon perustuvien teknologioiden kartoittamisen ja pilotoinnin. Pilottien tulosten perusteella päivitetään jätevesipumppaamoiden varustelu ja käytön toimintamalli. Samalla parannetaan toimintavarmuutta ottaen huomioon siihen liittyvät uudet haasteet.

Hulevedet usein syyllisiä ylivuotoihin

Jätevesiylivuotojen syynä on entistä harvemmin pumppaamoiden tekninen vika. Sen sijaan huonokuntoisten viemäriputkien ja kiinteistöiltä suoraan jätevesiviemäriin johdettujen hulevesien aiheuttamat järjestelmän ylikuormitustilanteet ovat tavallisia esim. rankkasateiden yhteydessä.

- Tehokkainta ja taloudellisinta olisi uusia kiinteistön tonttijohdot ja -viemärit yhtä aikaa vesilaitoksen runkoverkoston saneerauksen kanssa. Samassa yhteydessä tulee eriyttää kiinteistön hulevedet eli sade- ja sulamisvedet jätevesiviemäristä, HSY:n ympäristöasiantuntija Aninka Urho muistuttaa.

Vippa-hankkeessa tuotetaan kiinteistöjen viemärisaneeraukseen liittyviä viestintäaineistoja yhteisesti koko Suomen vesihuoltolaitosten käyttöön.

Hankkeen vastuullinen vetäjä on HSY, projektissa ovat mukana vesihuoltolaitokset Riihimäeltä, Hyvinkäältä, Nurmijärveltä, Tuusulasta, Keravalta ja Järvenpäästä. Lisäksi hankkeessa ovat mukana Keski-Uudenmaan vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymä sekä Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistys ry.

Hankebudjetti on n. 168 000 €, ympäristöministeriön avustuksen osuus on enintään 82 000 €. Hankkeen toteutusaika: 1.6.2019–31.5.2020.

projektipäällikkö, ympäristöasiantuntija Aninka Urho
aninka.urho(at)hsy.fi p. 050 412 3177

Typpikuorma ja ravinteiden hyödyntäminen puhuttavat jätevedenpuhdistuksessa28.5.2020 07:58:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n strategisena tavoitteena on jätteiden ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöasteen nostaminen. Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään kehittämistyötä erilaisissa hankkeissa niin sisäisesti kuin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Ravinteiden talteenotossa ja nykyistä tehokkaammassa kierrätyksessä on potentiaalia. Jätevesilietteen sisältämä orgaaninen aines, ja mm. lietteeseen sitoutunut fosfori ja osa typestä siirtyy tällä hetkellä erilaisiin multatuotteisiin, joiden kautta ravinteet saadaan hyötykäyttöön ja takaisin kiertoon. Tulevaisuus voi kuitenkin olla ravinteiden erillisessä talteenotossa.

HSY:n hallituksen päätökset 15.5.202015.5.2020 12:15:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030, ohjelmat lähetetään edelleen lausunnoille jäsenkuntiin. Hallitus hyväksyi seuraavat hankesuunnitelmat: - vesihuollon hankekokonaisuuden Kivistö-Koillis-Espoo hankesuunnitelman kaksi osaa, jotka koskevat runkoviemärin rakentamista Vehkalan ja Askiston välillä - Puistolan jätevedenpumppaamon siirron hankesuunnitelma. Hallitus hyväksyi seuraavat hankinnat: - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Saint-Gobain Finland (PAM) Oy:ltä ja Ulefos Oy:ltä - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat muoviputket ja muoviputkien yhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Onninen Oy:ltä - vesi- ja viemäriverkon asennus- ja huoltotöihin liittyvät kartoitus- ja mittauspalvelut vuosille 2020 - 2022