Ympäristövaikutusten arviointiselostus ja yleisötilaisuus kantatien 67 parantamiseksi välillä Ilmajoki – Seinäjoki

Parannettava tiejakso on pituudeltaan noin 16 km sijoittuen Ilmajoen ja Seinäjoen väliselle alueelle. Suunnittelualue alkaa Hannukselantien liittymästä Ilmajoelta ja päättyy kantatien 67 nelikaistaisen osuuden alkuun Seinäjoella.
YVA-menettelyssä tarkasteltiin seuraavia linjausvaihtoehtoja:
- Vaihtoehto 0+: Nykyisen väyläverkon vähäinen kehittäminen, jossa kantatielle toteutetaan lähinnä liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä.
Välin Hannukselantie – Välimäentie kehittämisvaihtoehdot (VESA, VESB ja VESC):
- Vaihtoehto Siltala A (VESA): Siltalan eritasoliittymä toteutetaan nykyisen liikennevaloliittymän kohdalle. Palontien tasoristeys jää ennalleen puolipuomein vartioiduksi tasoristeykseksi, muut tasoristeykset poistetaan.
- Vaihtoehto Siltala B (VESB): eritasoliittymä toteutetaan nykyisen liikennevaloliittymän kohdalle. Palontie rakennetaan siten, että se alittaa rautatien, jolloin radan tasaus nousee noin kolme metriä. Rautatie rakennetaan uudelleen noin kilometrin matkalla.
- Vaihtoehto Siltala C (VESC): eritasoliittymä toteutetaan Ilmajoen keskustan itäpuolelle (Seinäjoen puolelle) ja eritasoliittymästä toteutetaan uusi tieyhteys Palontielle Tuoresluoman läpi. Nykyinen Palontie katkeaa tasoristeyksen kohdalta. Palontien kohdalle rautatien ali toteutetaan jalkakäytävä ja pyörätie.
Välin Välimäentie – Katilantie kehittämisvaihtoehdot (1A, 1B, 2, 3A ja 3B):
- Vaihtoehto 1A: kantatien kehittäminen pääsääntöisesti nykyisellä paikallaan nelikaistaiseksi. Ahonkylän eritasoliittymä sijoittuu Ahonkylän länsipuolelle (Ilmajoen puolelle).
- Vaihtoehto 1B: kantatien kehittäminen pääsääntöisesti nykyisellä paikallaan nelikaistaiseksi. Ahonkylän eritasoliittymä sijoittuu Ahonkylän itäpuolelle (Seinäjoen puolelle).
- Vaihtoehto 2: kantatien kehittäminen nelikaistaiseksi osittain rautatien pohjoispuolelle.
- Vaihtoehto 3A: kantatie toteutetaan nykyisen rautatien paikalle nelikaistaisena ja rata rakennetaan nykyisen radan pohjoispuolelle Ahonkylän ja Rintalan kohdalla noin kuuden kilometrin matkalla.
- Vaihtoehto 3B: kantatie toteutetaan nykyisen rautatien paikalle nelikaistaisena ja rata rakennetaan nykyisen radan pohjoispuolelle Ahonkylän kohdalla noin kolmen kilometrin matkalla.
Välin Katilantie-Seinäjoki kehittämisvaihtoehto:
- Nykyinen kantatie levennetään nelikaistaiseksi. Levennys tehdään nykyisen kantatien eteläpuolelle.
YVA-selostuksen nähtävillä olo
Kuulutus ja YVA-selostus ovat nähtävillä ympäristöhallinnon internetsivuilla (osoitteessa www.ymparisto.fi/kt67ilmajokiseinajokiYVA) sekä 30.3.-27.5.2022 välisenä aikana Ilmajoen kunnanvirastolla, Ilmajoen kunnankirjastolla, Seinäjoen kaupungintalolla ja Seinäjoen kaupunginkirjastolla.
Arviointiselostuksesta voi esittää kirjallisia mielipiteitä ja lausuntoja 27.5.2022 mennessä osoitteeseen: Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, PL 262, 65101 VAASA tai sähköpostitse kirjaamo.etela-pohjanmaa@ely-keskus.fi. Lausunnoissa ja mielipiteissä pyydetään viittaamaan diaarinumeroon EPOELY/812/2020.
Yleisötilaisuus
YVA-selostusta esitellään kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa torstaina 21.4.2022 klo 17.30–19.30 Ilmajoen kunnanvirastolla osoitteessa Ilkantie 18, Ilmajoki.
Osallistujilla on vahva maskisuositus ja tilaisuuksissa on paikalla käsidesiä ja maskeja. Tilaisuuteen voi osallistua myös sähköisesti. Osallistumislinkki julkaistaan ennen tilaisuutta hankkeen verkkosivuilla. Mikäli koronarajoitukset estävät yleisötilaisuuden järjestämisen paikan päällä, tilaisuus järjestetään sähköisenä.
Hankkeen eteneminen ja vuorovaikutus
Yhteysviranomaisen perustellun päätelmän jälkeen Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus tekee päätöksen jatkosuunnitteluun valittavasta vaihtoehdosta. Tämän jälkeen valitusta vaihtoehdosta laaditaan liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain mukainen yleissuunnitelma, joka pyritään lähettämään hyväksyttäväksi Liikenne- ja viestintävirastoon keväällä 2023.
YVA-menettelyn aikana alueen asukkaiden, maanomistajien, yrittäjien ja muiden hankkeesta kiinnostuneiden näkemyksiä on kerätty karttapalautekyselyllä ja sidosryhmätyöpajoissa ja lisäksi palautetta on saatu myös puhelimitse ja sähköpostitse sekä maastokäyntien yhteydessä. Yleissuunnitelman laatimisen yhteydessä tullaan järjestämään lisäksi kaksi yleisötilaisuutta ja karttapalautekysely. Palaute huomioidaan mahdollisuuksien mukaan suunnittelussa.
Hankkeen internetsivuilla kerrotaan YVA-menettelystä, suunnittelun etenemisestä ja osallistumismahdollisuuksista. Sivuilta löytyy myös suunnittelijoiden yhteystiedot sekä ohjeet hankkeen postituslistalle liittymiseen. Suunnittelusta ja tilaisuuksista tiedotetaan internetsivujen lisäksi myös alueen lehdissä ja sähköisellä postituslistalla.
Lisätietoja:
Hankkeen internet-sivut https://vayla.fi/kt-67-ilmajoki-seinajoki
Ympäristöhallinnon internetsivut (YVA-menettely): https://www.ymparisto.fi/kt67ilmajokiseinajokiYVA
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hankkeesta vastaava:
Yksikön päällikkö Janne Ponsimaa, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, puh 029 502 7746
Suunnittelun projektipäällikkö: Satu Rajava, Ramboll Finland Oy, etunimi.sukunimi@ramboll.fi, puh 040 5171432
YVA-menettelyn vastuuhenkilö: Joonas Hokkanen, Ramboll Finland Oy, etunimi.sukunimi@alarauho.fi, puh 0400 355260
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Haapajärven kunnostuksen viimeinen vaihe käynnistyy Vetelissä (Keski-Pohjanmaa)2.7.2025 13:00:36 EEST | Tiedote
Räyringissä sijaitsevan Haapajärven kunnostus on edennyt loppusuoralle. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen johdolla toteutetun kunnostushankkeen viimeisessä vaiheessa rakennetaan pohjapato ja poistetaan veden alle jäävät puut sekä pensaat.
MKB-förfarandena har etablerats som en del av den livliga projektverksamheten i de österbottniska landskapen på NTM-centralen i Södra Österbottens område (landskapen i Österbotten)2.7.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
I Södra Österbotten, Mellersta Österbotten och Österbotten har antalet projekt i anslutning till förfaranden vid miljökonsekvensbedömning fortsatt att vara ovanligt stort. Investeringar i grön omställning har fört med sig många nya projekt och idag har det stora antalet MKB-förfaranden blivit en etablerad del av områdets projektgrund. I sin helhet handlar det om cirka 60 MKB-förfaranden i olika skeden, av vilka största delen är projekt inom grön omställning.
YVA-menettelyt ovat vakiintuneet osaksi vilkasta hanketoimintaa Pohjalaismaakunnissa Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella (Pohjalaismaakunnat)2.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Etelä-Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla ympäristövaikutusten arviointimenettelyihin liittyvien hankkeiden määrä on pysynyt poikkeuksellisen korkeana. Vihreän siirtymän investoinnit ovat tuoneet mukanaan paljon uusia hankkeita, ja nykyisin laaja YVA-menettelyjen määrä on muodostunut vakiintuneeksi osaksi alueen hankekantaa. Kokonaisuudessaan puhutaan noin 60:stä eri vaiheessa olevasta YVA-menettelystä, joista suurin osa on vihreän siirtymän hankkeita.
NTM-centralen i Södra Österbotten har gett kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-beskrivningen för Shanshan New Material (Finland) Oy:s grafitanodmaterialfabrik (Österbotten)1.7.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
Shanshan New Material (Finland) Oy planerar att bygga en produktionsanläggning för grafitanodmaterial i GigaVaasa-området i Korsholm, nära gränsen mellan Korsholm och Vasa.
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Shanshan New Material (Finland) Oy:n grafiittianodimateriaalitehtaan YVA-selostuksesta (Pohjanmaa)1.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Shanshan New Material (Finland) Oy suunnittelee grafiittianodimateriaalien tuotantolaitoksen rakentamista GigaVaasan alueelle Mustasaareen, Mustasaaren ja Vaasan välisen rajan läheisyyteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme